کمبود جایگاه‌های سی‌.ان.جی در تبریز
کمبود جایگاه‌های سی‌.ان.جی در تبریز

به گزارش اویاقلیق، احمد اسدی با بیان سیاست های موجود در رابطه با افزایش جایگاه سوخت گاز در تبریز، افزود: با توجه به آلودگی هوا به ویژه در تبریز تقویت جایگاه های سوخت گاز از ضروریات شهر تبریز است. وی ادامه داد: با توجه به کثرت خودرو در تبریز و استفاده شهروندان از سوخت گاز […]

به گزارش اویاقلیق، احمد اسدی با بیان سیاست های موجود در رابطه با افزایش جایگاه سوخت گاز در تبریز، افزود: با توجه به آلودگی هوا به ویژه در تبریز تقویت جایگاه های سوخت گاز از ضروریات شهر تبریز است.
وی ادامه داد: با توجه به کثرت خودرو در تبریز و استفاده شهروندان از سوخت گاز تعداد جایگاه های موجود به هیج عنوان پاسخگویی نیاز شهروندان نخواهد بود.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری تبریز تصریح کرد: هر چقدر تعداد جایگاه های سوخت گاز افزایش یابد به نفع شهر و شهروندان خواهد بود، بنابراین پیگیر افزایش دو برابری جایگاه های سوخت گاز در تبریز هستیم.
اسدی اضافه کرد: در گذشته دولت برای افزایش جایگاه های گاز تسهیلاتی را برای متقاضیان ارائه می کرد که این موضوع موجب افزایش احداث جایگاه شده بود ولی در حال حاضر قطع یارانه دولت و اعمال شرایط خاص برای جایگاه‌داران وضعیت را تغییر داد برای مثال از جمله شرایط اعمال شده از سوی دولت این است که جایگاه‌داران باید مبلغی در حساب بانکی داشته باشند تا مجوز برای جایگاه صادر شود.
به گفته وی مدیریت جایگاه های سوخت گاز در تبریز یا برعهده شهرداری بوده و یا به صورت خصوصی اداره می شود.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری تبریز با اشاره به عواملی که منجربه دلسردی سرمایه گذاران در تبریز برای احداث جایگاه گاز شده، گفت: قطع یارانه دولت، مقرون به صرفه نبودن و پرتی زیاد سوخت در زمان انتقال و اعمال ضوابط زیست محیطی برای جایگاه گاز در کلانشهرها از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش رغبت سرمایه گذاران برای ایجاد جایگاه های گاز است.
اسدی افزود: موقع انتقال سوخت به خودرو، پرتی سوخت محاسبه نمی شد برای مثال پنج متر معکب گاز استفاده شده چهار و نیم مترمکعب محاسبه می شد که این نیم متر معکب پرتی برای جایگاه‌داران مقرون به صرفه نبود ولی در حال حاضر میزان پرتی نیز محاسبه می شود.
وی افزود: در صورت خرابی قطعات خارجی دستگاه های سی‌.ان.جی ، تعمیر یا جایگزینی این قطعات زمانبر خواهد بود این در حالی است که قطعات نازله جایگاه گاز در ابتدا از خارج تهیه می شد که در حال حاضر خوشبختانه قطعات نازله در تبریز تولید می شود.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری تبریز گفت: از افزایش سرمایه گذاری در جایگاه های سوخت گاز استقبال می کنیم چراکه استفاده خودروها از سوخت گاز موجب کاهش میزان آلایندگی هوا خواهد شد.
اسدی اضافه کرد: برای احداث جایگاه سوخت گاز علاوه بر فراهم کردن شرایطی مناسب، رایزنی های مختلفی برای تشویق جایگاه‌داران، بخش خصوصی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی انجام شده و همچنین برای بهبود وضعیت از امکانات شهرداری نیز استفاده می شود.
به گفته وی باید برای افزایش احداث جایگاه سوخت گاز در تبریز مشوق هایی تعریف شود تا افراد به سرمایه گذاری ترغیب شوند.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری تبریز با اشاره به اینکه نظارت بر جایگاه های سوخت گاز، بر عهده شرکت پخش فرآورده های نفتی است، گفت: تیمی از سوی فرمانداری به صورت هفتگی از جایگاه های سوخت گاز بازدید کرده و مشکلات جایگاه ها رصد می شود.
اسدی افزود: مقرون به صرفه بودن سوخت گاز منجربه تمایل مردم برای مصرف گاز شده است این در حالی است که روزانه در تبریز ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تردد می کند که از این میزان بیش از سه هزار سفر درون شهری انجام می شود.
وی اضافه کرد: به دلیل استفاده زیاد مردم از سوخت گاز در فضاهای عمومی برخی ادارات جایگاه های کوچک مقیاسی احداث شد که اقدام موثری در زمینه بهبود خدمات به شهروندان بود.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری تبریز ادامه داد: با توجه به موثر بودن طرح جایگاه های کوچک مقیاس مقرر شد این طرح در شهر تعمیم شود که سرمایه گذار این طرح را قبول نکرد ولی با پیگیری های انجام شده سعی در اجرای این طرح داریم.
اسدی افزود: در چند نقطه شهر امکان استفاده تاکسی ها از جایگاه های سوخت گاز فراهم شده است چراکه اکثر خودروهای عمومی و تاکسی ها گازسوز بوده و تاثیر زیادی در کاهش آلایندگی هوا دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در مبادی ورودی و خروجی تبریز جایگاه هایی به صورت مجتمع رفاهی و خدماتی احداث شده که در این جایگاه ها سوخت بنزین، گاز و گازئیل عرضه می شود.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری تبریز ادامه داد: هر چقدر جایگاه های ورودی و خروجی تقویت شود به نفع شهر تبریز و منطقه است که اخیرا در ورودی و خروجی اتوبان پیامبر اعظم برای رفاه شهروندان این طرح اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی گفت: در استان ۱۵۴ جایگاه سی‌.ان.جی وجود دارد که از این تعداد۱۰۸ جایگاه گاز در شهرستان ها و ۴۶ جایگاه در تبریز است که روزانه حدود دو میلیون متر مکعب گاز به وسیله خودروها مصرف می شود.
ولی اله دینی با بیان اینکه مدیریت جایگاه های گاز از قبیل نحوه عملکرد و علت تعطیلی بر عهده شرکت پخش فرآورده های نفتی استان است، افزود: مدیریت جایگاه گاز همانند جایگاه بنزین بر عهده شرکت پخش فرآورده های نفتی است که برخی از جایگاه ها دو منظوره و بعضی ها تک منظوره است.
وی اضافه کرد: همانطور که وظیفه شرکت گاز توزیع سوخت بین مشترکان است، سوخت گاز جایگاه های سی‌.ان.جی استان را نیز تامین می کند.
دینی با اشاره به اینکه هیچ جایگاهی به دلیل سرمای هوا و افت فشار گاز تعطیل نیست، گفت: افت فشار گاز دلیل صف های طولانی گاز در تبریز نیست چرا که اگر فشار گاز افت کند جایگاه گاز سی‌.ان.ج اصلا نمی تواند کار کند.
یکی از شهروندان تبریزی گفت: صف جایگاه های گاز در تبریز به اندازه ای شلوغ است که برای استفاده از گاز سی‌.ان.جی باید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در صف جایگاه گاز منتظر بمانیم.
کاظم امینی افزود: گاهی اوقات پس از یک ساعت معطلی متصدی جایگاه می گوید دستگاه خراب شد و به جایگاه دیگری مراجعه کنید و یا در یکی از جایگاه ها مردم معتقدند سوخت گاز به خودرو کم زده می شود و پس از طی مسافت کوتاهی گاز تمام می شود که این اقدامات منجربه بدبین شدن مردم نسبت به مسئولان می شود.

 

گزارش: ملک پور