۱۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی آذربایجان‌شرقی نیاز به بازسازی دارد
۱۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی آذربایجان‌شرقی نیاز به بازسازی دارد

حافط باباپور ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: بنیاد مسکن استان در ۲۱ شهرستان ۲۰۰ شعبه مستقل دارد و بیشتر با روستا درگیر است و برای راحتی دسترسی در تمام شهرستان‌ها شعبه و نمایندگی داریم و مردم با کمترین مسافت می‌ تواند از خدمات استفاده کند. وی با بیان اینکه بنیاد مسکن کمتر […]

حافط باباپور ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: بنیاد مسکن استان در ۲۱ شهرستان ۲۰۰ شعبه مستقل دارد و بیشتر با روستا درگیر است و برای راحتی دسترسی در تمام شهرستان‌ها شعبه و نمایندگی داریم و مردم با کمترین مسافت می‌ تواند از خدمات استفاده کند.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد و گفت: اولین نهاد سازندگی است و اساسنامه نهاد در سال ۶۰ تصویب شد و در بازسازی مناطق جنگی و آسیب دیده فعالیت کرد.

اجرای طرح هادی در ۷۰۲ روستا

باباپور با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۹۵۰ روستا از نعمت طرح هادی در استان برخوردار است، گفت: در ۷۰۲ روستا عملیات اجرای طرح هادی وجود داشته و بهسازی معبر اصلی تامین اعتبار دولتی شده و مابقی هزینه به عهده دهیاری و مردم روستا بوده است.

وی به برنامه خود در زمینه صدور سند برای تمام روستاها اعلام کرد و افزود: برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، ۲۱۸ هزار فقره سند صادر شده که ۱۹۸ هزار فقره در روستا، ۱۹ هزار در شهرهای زیر ۲۵ هزار خواهد بود.

۴۷ شهر استان جزو شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ۴۷ شهر استان جزو شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است، گفت: سند داده شده علاوه بر مزایایی در زمینه شخصی، مدرک قابل قبول برای تمام مراجع قضایی است و موجب ثبت مالکیت خواهد شد و البته صدور هر سند باعث کاهش یک پرونده قضایی خواهد بود.

وی کل واحدهای مسکونی روستایی ۲۸۳ هزار و ۶۵۲ اعلام کرد و ادامه داد: ۱۴۳ هزار و ۷۵۶ واحد تحت نظارت بنیاد مسکن بود که این مقدار برابر با ۵۱ درصد تحت نظارت بنیاد مسکن می‌باشد که این آمار در میانگین کشوری ۳۷ درصد است، که وام ۲۰ میلیونی تعلق گرفته است.

باباپور افزود: بیش از ۵۵ درصد روستاها مقاوم شده است که برای نمونه می‌توان به ۲۰ هزار واحد مقاوم سازی شده و  ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری اشاره کرد که در زلزله ۹۱ ارسباران مقاوم شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۵ هزار واحد توسط انجمن خیریه مسکن استان ساخته و وامدار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه هدف تولید مسکن هزاران قیمت به قشر کم درآمد است، گفت: ۱۱ هزار واحد مسکن ارزان قیمت احداث شده که در زمینه مسکن مهر ۲۵ هزار نفر ۱۷ هزار واحد در ۴۷ شهر ساخته شده که با شرایط خود مالکی و ۹۹ ساله است.

وی سهمیه قیر رایگان در سال گذشته و افزایش آن در سال‌جاری را یادآور شد و گفت: ارسال گذشته سهمیه ۱۰ هزار تنی داشتیم که ۳۸۰ هزار مترمربع از روستاها آسفالت شده است که البته اعتبار دولتی برای قیر رایگان ۷ میلیارد تومان بود که با مشارکت مردمی و جذب آن توانستیم ۹ میلیارد تومان از مشارکت  زیرسازی انجام دهیم.

باباپور افزود: به علت چنین پیشرفت و جذب مردمی میزان سهمیه قیر رایگان در سال‌جاری ۱۶ هزار تن شده است که البته در سال آینده افزایش خواهیم داشت.

افتتاح ۵۳ طرح هادی روستایی در دهه فجر آذربایجان‌شرقی/ افتتاح ۶۲۰۰ واحد مسکن مهر در  شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر

وی به تشریح پروژه‌های دهه فجر پرداخت و گفت: در زمینه طرح هادی ۵۳ روستا افتتاح خواهد شد که با جذب مردمی و مشارکت‌های صورت گرفته ۱۳ میلیارد تومان پروژه طرح هادی خواهین داشت.

باباپور ادامه داد: ۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر افتتاح خواهد شد که برای آنها وام ۱۵ میلیون تومانی پرداخت شده که ار مجموع ۹۳ میلیارد داده شده است.

وی به افتتاح یک کتابخانه با اعتبار ۵۸ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: اعتبار آن ۵۸ میلیون تومان است.

مدیرعامل بنیاد مسکن استان تصریح کرد: برای شهرهای ۲۵ هزار نفر سند می دهیم که سرجمع ۳۲۳ میلیارد تومان در اجرای طرح روستایی هزینه شده است.

فارس