مدیریت واحد شهری تنها راهکار پیشگیری از «پلاسکو»های بعدی است/ پیکان‌های ناروا شهرداری تهران را نشانه گرفته‌اند
مدیریت واحد شهری تنها راهکار پیشگیری از «پلاسکو»های بعدی است/ پیکان‌های ناروا شهرداری تهران را نشانه گرفته‌اند

به گزارش اویاقلیق، شهرداران کلان‌شهرهای کشورمان، با ارسال نامه‌ای به شهردار تهران، ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار آتش‌نشانی در جریان امدادرسانی حریق ساختمان پلاسکو، «مدیریت واحد شهری» را تنها راهکار پیشگیری از وقوع حوادث مشابه خواندند. در نامه شهرداران کلان‌شهرهای کشور آمده است: شعله‌های سرکش ساختمان پلاسکو، چنان مهیب بود که به فاجعه‌ای ملی تبدیل شد. خانواده‌هایی داغدار […]

به گزارش اویاقلیق، شهرداران کلان‌شهرهای کشورمان، با ارسال نامه‌ای به شهردار تهران، ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار آتش‌نشانی در جریان امدادرسانی حریق ساختمان پلاسکو، «مدیریت واحد شهری» را تنها راهکار پیشگیری از وقوع حوادث مشابه خواندند.

در نامه شهرداران کلان‌شهرهای کشور آمده است: شعله‌های سرکش ساختمان پلاسکو، چنان مهیب بود که به فاجعه‌ای ملی تبدیل شد. خانواده‌هایی داغدار شد و یکی از قدیمی‌ترین ابنیه کشور، به تاریخ پرفراز و نشیب نارسایی‌های زندگی شهری پیوست. با این حال، در پس آوارهای گداخته و شعله‌های پنهان، این چهره مهربان و حماسه‌ساز آتش‌نشانان خدوم شهرداری تهران بود که بار دیگر نمایان شد. ایثارگرانی که بدون کوچکترین هراس و تردید، به استقبال فاجعه رفته و نام خود را در صحیفه شهادت، ماندگار ساختند.

در ادامه این نامه با اشاره به این‌که تجارب ارزشمند حادثه پلاسکو، تنها نقطه‌ای است که  می‌توان با تمرکز بر آن، غم‌ها و بیم‌ها را به افق‌های امید‌بخش تبدیل کرد، خاطرنشان شده است: ابعاد فنی و عمرانی حادثه، تنها محدود به تهران نیست. شهرداران کلان‌شهرهای کشور سال‌هاست که علی‌رغم بودجه‌های محدود و درآمدهای ناچیز، اقدامات عمرانی خود را در خدمت تقویت مناطق کم‌برخوردار قرار داده و از هر فرصتی برای تبیین موضوع بافت‌های ناکارآمد شهری و مخاطرات آن بهره گرفته‌است. در یک دهه اخیر، کارگروه‌ها و همایش‌های مرتبط با مباحث توسعه شهری، عمدتاً با تاکید بر نوسازی ساختارهای شهری و ارتقای امنیت عمرانی، پیگیری شده و همواره حمایت‌های تقنینی مجلس محترم و پشتیبانی‌های اجرایی دولت، دو ضرورت مهم این تاکیدات عنوان شده است. با این توصیفات، چه تلخ و تاسفبار است که امروز، در حالی که هنوز پیکر آتش‌نشانان شهید شهرداری تهران، در زیر آوار است، برخی تذکرات سال‌های متمادی را از یاد برده‌ و با پیکان‌های ناروا، شهرداری تهران را نشانه گرفته‌اند.

در ادامه این نامه با تقدیر از  آتش‌نشانان دلاور شهرداری تهران که از نخستین دقایق بروز حادثه، به بهترین نحو ممکن، به ارائه خدمات ایمنی و امداد پرداختند، آمده است: به خوبی مستحضرید که سایر کلان‌شهرهای کشور با یک‌سوم تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی پایتخت، توان اجرای چنین عملیات گسترده و پیچیده‌ای را ندارند. وقوع حادثه مشابه در سایر شهرهای کشور، دور از ذهن نیست و تلفات و خسارت آن، تکان‌دهنده تصور می‌شود. از این رو، رویکردهای ایمنی و آتش‌نشانی،  که ارتباط مستقیم با جان شهروندان دارد، موضوع دیگری است که با وقوع حادثه پلاسکو، ایجاد تحول اساسی در آن، بیش از پیش بارز می‌شود.

شهرداران ۱۴کلان‌شهر کشور مدیریت واحد شهری را تنها راهکار پیشگیری از وقوع حوادث مشابه خوانده و  تاکید کرده‌اند: ضرورت «مدیریت واحد شهری» تنها راهبرد موثری است که اولاً: با تحکیم و ایمن‌سازی بافت‌های شهری، می‌‌تواند از وقوع حوادث مشابه در یک برنامه میان‌مدت پیشگیری کند. ثانیاً: در صورت وقوع حوادثی از این قبیل، عملیات امداد و آتش‌نشانی، با حداکثر انسجام، اجرا شود.

در پایان این نامه، ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه به شهردار تهران و خانواده‌های داغدار، از تلاش بی‌دریغ و خستگی‌ناپذیر مدیریت شهری تهران،  قدردانی شده و  از خداوند منان برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت شده است.

این نامه به امضای صادق نجفی شهردار تبریز، سیدصولت مرتضوی شهردار مشهد، مهدی جمالی نژاد شهردار  اصفهان، محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه، سیدخلف موسوی شهردار اهواز، محمدعلی ثابت‌قدم شهردار رشت، علیرضا پاک‌فطرت شهردار  شیراز، سیدمسلم سیدالحسینی شهردار  زاهدان، علی ترکاشوند شهردار  کرج، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار  قم، علی بابایی راینی شهردار  کرمان، آرش رضایی شهردار کرمانشاه، سید مصطفی رسولی شهردار همدان و  محمدابراهیم عباسی شهردار  اراک رسیده است.