همکاری بین‌دستگاهی لازمه رویکرد توسعه‌محور در حمل و نقل استان
همکاری بین‌دستگاهی لازمه رویکرد توسعه‌محور در حمل و نقل استان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از اردبیل، امروزه تاثیرگذاری حمل‌و‌نقل در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، توسعه راهبردی و محیط‌زیست بر کسی پوشیده نیست و این مسئله باعث شده است که سیاست‌گذاران و مدیران بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند. این توجه […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از اردبیل، امروزه تاثیرگذاری حمل‌و‌نقل در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، توسعه راهبردی و محیط‌زیست بر کسی پوشیده نیست و این مسئله باعث شده است که سیاست‌گذاران و مدیران بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند.

این توجه ویژه در حوزه‌های حمل و نقل ریلی و دریایی به علت اقتصادی بودن و پاک بودن (از نظر میزان تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی ) در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

مدیران دولتی در استان اردبیل به علت عدم دسترسی در حوزه حمل و نقل دریایی توجه ویژه‌ای به حمل و نقل ریلی در سال‌های گذشته داشتند که نتیجه آن تصویب و احداث راه اردبیل – میانه در سال ۸۴ بود که امیدواریم با اتمام آن، فضای مناسب در زمینه حمل‌و‌نقل پایدار در استان فراهم شود.

با توجه به اینکه در حال حاضر حمل‌ونقل در استان اردبیل فقط از دو طریق جاده‌ای و هوایی انجام می‌شود و سهم ۹۵ درصدی حمل‌و‌نقل جاده‌ای در این حوزه نیازمند توجه ویژه مسؤولان دولتی به امکانات، کیفیت و امنیت در جاده‌‌های استان است.

متولی اصلی را‌ه‌های استان با توجه به ادغام دو سازمان پایانه‌ها و راهداری به یک سازمان کارآمد و موثر در این حوزه به نام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند گام موثری در پیش‌برد اهداف حمل‌و‌نقل پایدار و یکپارچگی مدیریت در حوزه‌های تخصصی باشد.

کاهش تلفات جاده‌ای در سال‌های گذشته در استان، نظارت‌ها و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده در این حوزه که متولیان اصلی آن سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و پلیس راه استان است باعث شده تا زحمات و تلاش‌های مدیران کارمندان این دو مجموعه نتیجه مثبتی را در این حوزه رقم بزند اما وقوع برخی تصادفات در برخی از جاده‌های استان که عوامل غیرانسانی نیز در آن دخیل است می‌تواند گواه کمبود امکانات یا عدم رسیدگی به وضعیت این جاده‌ها توسط ارگان‌های مربوطه باشد که جاده پارس‌آباد مغان یکی از این محورها است.

فرمانده پلیس راه اردبیل با اشاره به اینکه مهمترین دلیل وقوع تصادفات در جاده‌های کشور عامل انسانی است، اظهار کرد: آمار تلفات جاده‌ای در تمامی  محورهای استان روند کاهشی داشته و بعد از عوامل انسانی نواقصات موجود در برخی از جاده‌های شمال استان عامل تشدیدکننده در وقوع تصادفات منجر به فوت در این محورها است.

حجت فتاحی با اشاره به اینکه در سال‌ گذشته استان اردبیل رتبه اول را در کاهش تلفات جاده‌ای در سطح کشور کسب کرد، افزود: امیدواریم با تلاش‌های مسؤولان، مردم و رفع کاستی‌ها در این حوزه روند کاهش در سال‌های آینده نیز حفظ شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز در این راستا به خبرنگار فارس بیان کرد: جاده‌های استان از ایمنی لازم برخوردار است و علت آمار بالای تصادفات در محورهای مواصلاتی شمال استان بی‌احتیاطی رانندگان و عدم توجه به علایم راهنمایی و رانندگی است.

علی رحمتی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد از متوفیان در تصادفات جاده‌ای استان در سال گذشته توسط آمبولانس انتقال یافتند، بیان کرد: این میزان امسال به ۸۳ درصد کاهش یافته است که می‌تواند نقش تاثیرگذاری در افزایش آمار تلفات جاده‌ای داشته باشد.

وی یادآور  شد: آمار تردد ۹ ماهه امسال در محورهای مواصلاتی شمال استان نسبت به سال ۹۴ بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است و امکانات و ظرفیت جاده‌های این منطقه جواب‌گوی این میزان افزایش تردد نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از اردبیل، توسعه استان در سال‌های گذشته  و لزوم توجه به صادرات از طریق مرزهای شمالی استان نیاز مبرم به حفظ ایمنی در جاده‌های استان را دو چندان کرده است و با توجه به اظهارات  کارشناسان این حوزه امکانات و ظرفیت‌های سال‌های گذشته در حوزه راهداری جوابگوی نیازهای  کنونی استان نیست و باید علاوه بر پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های حمل‌و‌نقل پاک مانند حمل و نقل ریلی توجه ویژه‌ای به اصلاح و ایجاد زیرساخت‌های جدید با توجه به نیاز کنونی در استان انجام شود.

——————————-

گزارش از مسعود لاهوت

——————————