بیت المال در اختیار مافیا / مسئولین در قیامت باید پاسخ دهند / تبادل فرهنگی خوب است اما نه به قیمت زیر سوال بردن فرهنگ خودمان!
بیت المال در اختیار مافیا / مسئولین در قیامت باید پاسخ دهند / تبادل فرهنگی خوب است اما نه به قیمت زیر سوال بردن فرهنگ خودمان!

به گزارش اویاقلیق، علیرضا رنجی‌پور بازیگر و طنزپرداز گروه بابک که مخاطبان وی را با ایفای نقش «مش اسماعیل» و «صمد» می‌شناسند چندی پیش با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود انتقاد تندی از اجرای یک نمایش انجام داد. پس از انتقادات رنجی‌پور عده‌ای این انتقادها را سیاسی و انتخاباتی تلقی کردند و عده‌ای نیز مهر […]

به گزارش اویاقلیق، علیرضا رنجی‌پور بازیگر و طنزپرداز گروه بابک که مخاطبان وی را با ایفای نقش «مش اسماعیل» و «صمد» می‌شناسند چندی پیش با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود انتقاد تندی از اجرای یک نمایش انجام داد.

پس از انتقادات رنجی‌پور عده‌ای این انتقادها را سیاسی و انتخاباتی تلقی کردند و عده‌ای نیز مهر تاییدی بر اظهارات رنجی‌پور نهادند.

در این زمینه گفت‌وگویی با این بازیگر و طنزپرداز محبوب تبریزی انجام دادیم تا علت این اظهارات را جویا شویم.

علیرضا رنجی‌پور اظهار داشت: اخیرا در شهر تبریز که به شهر اولین‌ها و نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام معروف است جشنواره‌ای به نام جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد، از جمله نمایش‌هایی که در این جشنواره اجرا شد تئاتری بود به نام «ار، آرواد»(زن و شوهر) با بازیگری هنرورانی از کشور جمهوری آذربایجان و کارگردانی از همین کشور به نام «علی قیسمت لالایف»، این نمایش در حالی اجرا شد که نمونه واقعی و عینی یک اثر کاملا بی‌محتوا، ضد فرهنگی و ضد اسلامی بود!

رنجی‌پور گفت: موضوع نمایش برشی از زندگی یک زن و شوهری ثروتمند است که در خلال داستان یک روز مرد، دوست خود را به خانه دعوت می‌کند و به او می‌گوید که در قبال دریافت ۲۵۰۰ منات مهر همسرش حاضر است که او را طلاق داده و به عقد دوستش در بیاورد تا خودش هم خانم ایده‌آلی که در نظر دارد را بدست آورد!

وی در ادامه افزود: علاوه بر این سراسر داستان پر است از مواردی از قبیل ترویج رشوه‌خواری، بی‌حجابی، رقص آقایان، استفاده از آلات لهو و لعب و طراحی نامناسب لباس هنروران خانم نمایش، به عبارتی هدف نمایش القای این موضوع به مخاطب است که اگر خانم‌ها از مهر خود بگذرند، مردها لحظه‌ای درنگ نکرده، آنها را طلاق داده و به سراغ شخص دیگری خواهند رفت و یا برجسته کردن این نکته که مجرد بودن خوب است! که طبیعتا این مسائل دقیقا نقطه مقابل فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی است.

رنجی‌پور گفت: همانطور که می‌دانید هر از چندگاهی مراسم تشییع پیکر شهیدانی که در مناطق عملیاتی تفحص می‌شوند و یا جوانانی که این روزها با عنوان مدافعان حرم در جبهه مقاومت به فیض شهادت نائل می‌شوند فضای کشور و شهرمان را عطر آگین از تفکر ناب خود می‌کنند، کوچک‌ترین کاری که ما در قبال ایثار این عزیزان می‌توانیم انجام بدهیم این است که حداقل کاری نکنیم که آرمان این بزرگ مردان زیر سئؤال برود یا خانواده این عزیزان را با کارهای خود رنجیده خاطر سازیم.

این بازیگر در ادامه افزود: به مسؤولان رایزن فرهنگی ایران و آذربایجان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می‌کنم که افراد مورد اعتمادشان را برای تماشای این قبیل آثار بگمارند تا قبل از رسانه‌ای شدن این قبیل نمایش‌ها نقاط مثبت و منفی آن را سنجش کنند تا با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشویم، زیرا اثر مذکور نه تنها پر از مشکلات فرهنگی است بلکه حتی یک نقطه مثبت قابل دفاع هم ندارد تا بخاطر آن نقطه قوت از دیگر معایب آن چشم پوشی کرد!

متاسفانه مافیای نمایش استان با صرف هزینه‌های بسیار از بیت المال و جیب مردم سعی در ترویج هوچی‌گری در جامعه ارد

رنجی‌پور خاطرنشان کرد: متاسفانه مافیای نمایش استان با صرف هزینه‌های بسیار از بیت المال و جیب مردم سعی در ترویج هوچی‌گری در جامعه را دارد، به عنوان مثال در همین مورد مذکور با هزینه چند میلیونی عده‌ای از کشوری دیگر با هواپیما آمده‌اند و با هواپیما باز خواهند گشت، هتل، خوراک و… برایشان از بیت‌المال مردم فراهم شده است که چه بشود؟! بیایند تا نمایشی مغایر با فرهنگ و دین را اجرا کنند! بنده به عنوان یک هنرجو، وظیفه شرعی و هنری دارم تا اعتراض کنم، بعد از آنکه لالایف تندیس را در حضور مسؤولان دریافت کرد از جای خود برخاست و گفت: که این کار فاخر(!) بعد از اجرا در اقصی نقاط دنیا، افتخار این را دارد که در پایتخت تشیع جهان اسلام هم اجرا شد!

وی گفت: آیا برگزار کنندگان این نمایش، می‌توانستند این اثر فاخر را در محضر خانواده‌های معزز شهدا نیز اجرا کنند! اینکه یک عده را دعوت کنیم، مسؤولان بیایند، تشویق کنند، تندیس بدهند و از بیت‌المال خرج کنند، فردای قیامت همه باید پاسخ بدهند و همه افرادی که به نوعی همکاری کرده‌اند، مشمول الذنب خون شهدا هستند!

این بازیگر تبریزی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم تبادل فرهنگی انجام نگیرد، بلکه تبادل فرهنگی لازمه جهان امروزی است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت زیرسئؤال بردن فرهنگ خودمان! فرهنگ و تمدن آذربایجان یعنی ستارخان، باقرخان، باکری‌ها، شهریار و علامه‌های این شهر.

وی ادامه داد: آیا در شان ماست که چنین چیزهایی را ترویج دهیم! کاش به جای این نمایش، نمایشنامه‌ای را می‌آوردند که با فرهنگ ما سنخیت داشت یا حداقل نمایشی بود که پیامی صرفا اجتماعی یا طنز در پس آن بود تا این چنین با احساسات مردم و ارزش‌ها به ستیزه بر نمی‌خواست، آیا این نمایش در شان آذربایجان، دلاورمردان، شیر زنان و بچه‌های با غیرت این خطه بود؟ جواب خیر است!

این طنزپرداز در ادامه گفت: بازیگر اگر جواب شما مسؤولان بله می‌باشد، این نمایش را از تلویزیون و رسانه ملی پخش کنید، ببینید بازتاب آن چه خواهد بود!

من خاک پای مردم آذربایجان هستم

وی ادامه داد: یکی از مسؤولان گفته است رنجی پور بخاطر غرض شخصی و به خطر افتادن منافع شخصی‌اش این اظهارات را بیان کرده است! از طرفی یکی از مدیران ارشد شهرمان نیز گفته است هنرمندان در مورد مسائل فرهنگی آذربایجان دخالت نکنند! من به عنوان یک هنرجو نه تنها دخالت خواهم کرد، بلکه به عنوان یک بسیجی در مقابل چنین کارهایی خواهم ایستاد!

رنجی‌پور اظهار داشت:مسؤولان فرهنگی آیا در راستای حمایت از هیات مذهبی، همچنین پیش قدم هستید؟ مثال عرض می‌کنم، آیا به کاری مانند «فطرس» که تا این جای کار با هزینه های شخصی بسیجی گرانقدر آقای بهمن تقی‌پور انجام شده یک ریال کمک کرده‌اید؟ نمایشی که در مورد عظمت اباعبدالله (ع) و فرشته‌ای که با توسل به ابا عبدالله(ع) بال‌های سوخته خود را به دست آورد، آیا برای چنین اثری تندیسی داده‌اید؟ رسانه‌‌ای کرده‌اید؟

وی گفت: من خاک پای مردم آذربایجان هستم، من متاسفم برای افرادی که سعی دارند با گفتن حرف‌هایی شعار گونه خود را نزد مردم آذربایجان شیرین کنند، مردم آذربایجان گول شما را نخواهند خورد، بنده توصیه می‌کنم این عزیزان بروند و یک‌بار دیگر در معنی آیه شریفه «تعز من تشا و تذل من تشا» تدبر کنند، بدانید اگر همه کائنات جمع شوند تا کسی را به زیر بکشند ولی خدا بخواهد آن کس را به مقامی برساند، این کائنات است که مغلوب خواهد بود و غالب همیشگی خداوند متعال است. امیدوارم از افرادی باشید که خداوند مقامتان را بالا خواهد برد. سعی کنیم طوری کار کنیم که در مقابل خدا، شهدا، خانواده‌های شهدا و مردم عزیز سرافکنده نباشیم و اگر کسی چیزی از ما پرسید بتوانیم به راحتی جواب بدهیم.

آرزو دارم  مدافع حرم شوم/مردم آذربایجان ذاتا مهمان‌نواز هستند

بازیگر محبوب و طنزپرداز تبریزی با اشاره به حضور مهمانان کشور آذربایجان در تبریز گفت: این را هم بگویم که مردم آذربایجان ذاتا مهمان‌نواز هستند و با تاسی به این نکته که «مهمان حبیب خداست»  همواره از مهمانان خود به خوبی پذیرایی کرده‌ایم، ولی نباید طوری باشد که مهمان بیاید و کاری ضدفرهنگ‌ها و ارزش‌های صاحب‌خانه انجام بدهد و تندیس بگیرد و برود! من مخالف این رویه هستم و متاسفم برای افرادی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بنده را به خاطر این مواضعم تخریب می‌کنند و می‌گویند این کار من به‌خاطر انتخاب شوراست! و به‌خاطر غرض شخصی است که با آقای نهرین عزیز درگیر شده است.

وی افزود: من اگر به دنبال نفع شخصی بودم که در اعتراض به این نمایش برنامه‌های خودم تا عید نوروز که مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان بود را کنسل نمی‌کردم! هر چیزی هزینه‌ای دارد، رزمندگان و شهدای مدافع حرم عزیزمان معامله‌ای با خدای خود کردند که هزینه و پاداش آن را کسی جز خدا نمی‌تواند بدهد، هزینه‌ای که من در مقابله با این نمایش ضد ارزشی پرداخت کردم در مقابل آن همه ایثار رزمندگان قطره‌ای بیش نیست، اگر برای من منافع شخصی مهم بود من هم مانند سایر افراد از این نمایش سخیف حمایت می‌کردم و نمایش گروه خودمان را هم کنسل نمی‌کردم.

رنجی‌پور گفت: آرزو دارم که مدافع حرم شوم، از پشت جبهه گرفته تا خط مقدم و یا کمک مالی و…از مرگ هم نمی‌ترسم و با تاسی به این جمله از ابا عبدالله یعنی«هیهات من الذله» هرگز زیر بار ذلت نخواهم رفت!

رنجی‌پور تصریح کرد: افرادی که در فضای مجازی فحاشی می‌کنند، به نظرم از مردم آذربایجان و ترک زبان نیستند چرا که فحاشی در فرهنگ ما آذربایجانی‌ها جایگاهی ندارد.

وی در پایان با اشاره به ادامه همکاری با گروه بابک گفت: آقای نهرین در قلب من جا دارد ولی به شرط‌ها و شروط‌ها، بنده شرایطم را به آقای نهرین خواهم گفت و جدا نخواهم شد و تا جان دارم در راستای مبارزه به مافیای نمایش، موسیقی و …که دستشان را به بیت‌المال دراز کردند مبارزه خواهم کرد و دست آنها را از این سفره که متنعم می‌شوند قطع خواهم کرد.

منبع : فارس