نخستین برج آتش نشانی کشور در تبریز سیاهپوش شد
نخستین برج آتش نشانی کشور در تبریز سیاهپوش شد

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایرنا، این برج آتش‌نشانی واقع در خیابان خاقانی تبریز با بنای آجری، ۲۳ متر ارتفاع دارد و در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. پلان آن در داخل برج دایره شکل است و با یک رشته راه‌پله حلزونی به قسمت فوقانی متصل می‌شود. کارکرد اصلی آن دیدبانی بوده و […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایرنا، این برج آتش‌نشانی واقع در خیابان خاقانی تبریز با بنای آجری، ۲۳ متر ارتفاع دارد و در اواخر دوره قاجار ساخته شده است.
پلان آن در داخل برج دایره شکل است و با یک رشته راه‌پله حلزونی به قسمت فوقانی متصل می‌شود.
کارکرد اصلی آن دیدبانی بوده و دارای هشت نورگیر در جهات مختلف است و در زمان خود (که به دلیل ارتفاع زیاد بر تمام شهر اشراف داشته) همواره نگهبانی در بالای سر آن کشیک می‌داد و به محض مشاهده آتش و شناسایی محل وقوع آن بلافاصله زنگی که از بالای سقف آویزان بود را به صدا در‌می‌آورد و ماموران آتش‌نشانی تبریز که در آن موقع جزو مجهزترین آتش‌نشانان ایران بودند، به محل حادثه می‌رفتند.
بر اساس این گزارش، ‌در پی شهادت آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو تهران، پرچم کشورمان در ستاد فرماندهی آتش‌نشانی و امداد و نجات منطقه آزاد ارس هم نیمه‌افراشته و پرچم‌های سازمان منطقه آزاد ارس به رنگ مشکی تغییر داده شد.
امروز نیز با توجه به اعلام عزای عمومی در ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهرهای مختلف استان آذربایجان‌شرقی، مراسم گرامیداشت شهدای آتش‌نشان این حادثه برگزار می شود.