فعالیت بیش از ۴۰ هزار نفر در صنعت کفش تبریز
فعالیت بیش از ۴۰ هزار نفر در صنعت کفش تبریز

به گزارش اویاقلیق، علیرضا جباریان فام با بیان اینکه دو هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در صنعت کفش تبریز فعالیت می کند، افزود: در این صنعت بیش از ۵۰۰ واحد خانگی و ۵۰۰ واحد خدماتی و فروش کفش وجود دارد. وی تصریح کرد: صنعت کفش تبریز به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا با […]

به گزارش اویاقلیق، علیرضا جباریان فام با بیان اینکه دو هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ در صنعت کفش تبریز فعالیت می کند، افزود: در این صنعت بیش از ۵۰۰ واحد خانگی و ۵۰۰ واحد خدماتی و فروش کفش وجود دارد.
وی تصریح کرد: صنعت کفش تبریز به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا با قدمت دیرینه، یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار در عرصه اقتصاد و تجارت استان است.
به گفته وی تولید بیش از ۹۰ هزار جفت کفش در سال این صنعت را تبدیل به بزرگترین خوشه کفش کشور و بزرگترین اتحادیه تولیدی کشوری کرده است.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز افزود: بیش از ۶۰ درصد کفش صنعتی و ۹۰ درصد کفش دست دوز چرمی کشور در تبریز تولید می شود.
جباریان فام با اشاره به اینکه بسیاری از جمعیت تبریز در زمینه صنعت کفش فعالیت دارند گفت: در این صنعت بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم فعالیت می کنند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر در تبریز از فعالیت در صنعت کفش ارتزاق می کنند.
وی ادامه داد: با وجود بحران اقتصادی و مشکلاتی که گریبان گیر صنعتگران شده، صنعت کفش تبریز در با تلاش تولیدکنندگان و فعالان به عنوان یک برند مشهور در سطح کشور است.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه مشکلات زیادی مانع توسعه و پیشرفت این صنعت شده است، افزود: به دلیل اهمیت صنعت کفش تبریز دولت باید توجه زیادی به این صنعت داشته باشد.
وی تصریح کرد: اکثر گردشگران و جهانگردان، شهر تبریز را با کفش چرمی می شناسند این در حالی است که این صنعت در حال حاضر با رکود مواجه شده است.
جباریان فام افزود: نبود تنوع تولیدات و تعرفه بالای مواد اولیه، ورود کالاهای نامرغوب خارجی و واردات بی‌رویه خارجی باعث شده این صنعت توسعه پیدا نکند و کفش تبریز جایگاه خود را در بازارهای دنیا از دست دهد و کشورهای ترکیه و چین بازار ایران را به خود اختصاص دهند.
وی گفت: بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید ملی و توسعه این صنعت در داخل کشور متاسفانه نبود فرهنگ سازی و کم کاری در سطح کلان مبنی بر مصرف تولیدات داخلی، برای تولیدکنندگان داخلی شرایط مساعدی ایجاد نشده و صنعت کفش استان در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری باید سر لوحه اقدامات قرار گیرد چرا که مبارزه با قاچاق کالا اقدامی عملی در زمینه پیشرفت اقتصاد داخلی است.
جباریان فام گفت: با برگزاری جلساتی با حضور مسئولان ستاد مبارزه با کالای قاچاق و معاونت نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان نتایج خوبی به دست آمده است.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه برخی از سودجویان و فرصت طلبان با بهره گیری از شرایط موجود بازار و وضعیت اقتصادی مردم، اقدام به خرید و فروش و قاچاق گسترده کفش های خارجی می کنند، گفت: این امر امنیت شغلی جامعه را با خطر جدی مواجه کرده است.
به گفته جباریان فام در حال حاضر وضعیت تولید کفش به نحوی است که نه تنها بر تعداد کارگاه ها و مراکز تولیدی افزوده نشده، بلکه این مشکلات منجر به قرارگیری بسیاری از واحدها در حالت تعطیلی و ورشکستی شده است.
وی افزود: واردات بی رویه اجناس خارجی موجب تعطیلی ۷۰ درصدی کارگاه های تولیدی و بیکاری کارگران این صنعت در استان شده این در حالی است که افرادی به صورت برنامه ریزی شده برای فلج کردن اقتصاد کشور و برای منفعت خود اقدام به واردات کفش های خارجی نامرغوب می کنند.
وی در خصوص ارائه راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت گفت: تا زمانی که صنعت کفش از علم روز دنیا، نیروهای متخصص و امکانات پیشرفته صنعتی و حمایت مسئولان و توسعه صادرات و ورود مواد اولیه متنوع با قیمت مناسب برخوردار نباشد، این صنعت توسعه نخواهد کرد.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز افزود: دولت و مردم باید برای حل مشکلات این صنعت کمک کنند، تا این صنعت نابود نشوند.
به گفته جباریان فام در استان شهرک تخصصی کفش وجود ندارد که حتما باید در تبریز تاسیس شود.
وی تصریح کرد: از جمله مشکلات صنعت کفش می توان به نبود هنرستان تخصصی صنعت کفش در رشته های دانشگاهی، اختصاص نیافتن تسهیلات کم بهره، صدور مالیات مضاعف سالیانه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده غیرواقعی بر صنعت کفش تبریز اشاره کرد.
به گفته وی کالای قاچاق به ویژه جنس چینی از مبادی ورودی ترکیه و از مناطق آزاد به وفور وارد کشور می شود.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: از جمله اقدامات انجام شده می توان به انتشار اولین مجله تخصصی و تلاش برای اجرای اولین یادواره ۵۰ شهید صنف کفاشان در دهم بهمن امسال اشاره کرد.

گزارشگر: ملکپور