از اعزام کلاه سبزها تا پیامک از زیر آوار …
از اعزام کلاه سبزها تا پیامک از زیر آوار …

شعله‌های آتش درحالی باردیگر ساختمان پلاسکو را در خود فروبرد که لحظاتی پیش شدت آتش موجب فروریختن کامل آن شد.در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق […]

شعله‌های آتش درحالی باردیگر ساختمان پلاسکو را در خود فروبرد که لحظاتی پیش شدت آتش موجب فروریختن کامل آن شد.در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق به مهار و اطفای حریق در این ساختمان شدند، اما از دقایقی قبل دوباره این ساختمان شعله ور شد و لحظاتی پیش این ساختمان به طور کامل فروریخت..

طبق مشاهدات از محل وقوع حادثه، هم اکنون شعله‌های آتش در حال شدت گرفتن است و در حال حاضر بیش از ۱۰ ایستگاه آتش نشانی با حضور در محل عملیات اطفای حریق را ادامه می‌دهند.

عوامل انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به همراه دستگاه‌های امدادی در محل حضور دارند.

بنابر اعلام سرپرست اورژانس کشور، عوامل اورژانس تهران با ۲۰ کد، در محل حضور دارند و ۱۰ کد دیگر اورژانسی برای ارائه خدمات لازم به نیروهای مستقر در محل اضافه خواهند شد.

شدت حریق در ساختمان پلاسکو به حدی است که دود برخاسته از آن تا شعاع چند کیلومتری از کانون حریق قابل رویت است.

آماده‌باش بیمارستان‌های منطقه
بیمارستان‌های اطراف محل حادثه در حالت آماده‌باش هستند.

طبق اعلام عوامل اورژانس، تعداد زخمی‌های حادثه به بیش از ۳۰ نفر رسیده است.

طبق اعلام سرپرست اورژانس کشور، هفت مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. آماری از کشته‌شدگان احتمالی در دست نیست.

۱۵تانکر آب به همراه ۲۰۰ آتش نشان هم اکنون در حال اطفای حریق هستند.

طبق اعلام معاون عمرانی فرماندار تهران، متاسفانه مصدومان و یا کشته‌شدگان احتمالی این حادثه از نیروهای آتش‌نشانی هستند.

سفر قالیباف به قم نیمه تمام ماند
شهردار تهران که برای دیدار با مراجع تقلید به قم سفر کرده بود در حال بازگشت به تهران است.

محمد باقرقالیباف که امروز برای دیدار با مراجع تقلید به شهر قم سفر کرده بود، پس از دیدار با آیت الله علوی گرگانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله نوری همدانی، برنامه های عصر سفر خود را کنسل کرد و راهی تهران شد.

علت نیمه تمام ماندن سفر قالیباف به قم، وقوع حریق در ساختمان پلاسکو است.

شهردار تهران هم اکنون به محل حادثه رسیده است.

تخلیه سفارت‌های آلمان و انگلیس و ترکیه
محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: قبل از اینکه ساختمان پلاسکو فرو بریزد در حوالی ساعت ۱۰ صبح از سفارتخانه‌های آلمان، انگلیس و ترکیه که در مجاورت این ساختمان قرار دارند، خواستیم که ساختمان‌های‌شان را تخلیه کنند که تخلیه هم انجام شد.

همچنین شائبه امنیتی بودن حادثه پلاسکو از سوی استانداری تهران تکذیب شد.

تیم استانداری تهران وارد عمل شده است

محدودیت های ترافیکی منطقه
جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: از خیابان جمهوری به سمت شرق، از خیابان خیام به سمت شمال، از میدان بهارستان به سمت غرب تنها خودروهای امدادی و اورژانس حق تردد دارند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: شهروندان باید از مسیرهای جایگزین از خیابان‌های ولیعصر، کارگر و انقلاب و معابر جانبی استفاده کنند تا امکان تردد آمبولانس‌ها به منظور خدمات‌رسانی به مصدومین وجود داشته باشد.

صدور مجوز  پرواز هلیکوپترهای امدادی
به گفته سرپرست اورژانس کشور، با قرارگاه ثارالله و سازمان مدیریت بحران هماهنگی شده است تا در صورت نیاز به منظور انتقال مصدومان، اجازه پرواز بالگردهای امدادی داده شود.

سهل‌انگاری انسانی؛ علت  آتش‌سوزی پلاسکو
معاون امنیتی استانداری تهران؛ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت آتش سوزی پلاسکو اظهار کرد: ساعت ۸:۳۰ صبح که آتش نشانان وارد ساختمان پلاسکو می‌شوند گزارش می‌دهند که علت آتش سوزی یا اتصال سیم‌های برق است یا روشن بودن پیک‌نیک.

محسن همدانی افزود: بعد از اینکه آتش نشانان گزارش اولیه خود را ارسال می‌کنند مشغول اطفای حریق می‌شوند که متاسفانه آتش بیشتر شده و ساختمان فرو می‌ریزد. قطع یقین سهل انگاری انسانی عامل آتش سوزی ساختمان پلاسکو است.

افزایش آمار مصدومان
کولیوند رئیس اورژانس کشور در گفت‌وگو با تسنیم گفت ۴۵ مصدوم تاکنون گزارش شده است . مصدومان به بیمارستان‌‌های سینا، پارس، بانک‌ملی و نفت منتقل شده‌اند.

وی افزود: تعداد ۵۷ آمبولانس، ۱۰ موتور آمبولانس و ۱۴ اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

ملک مدیریت بحران منطقه ۱۲ در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: نیروهای آتش‌نشانی برای ورود به ساختمان تلاش می‌کنند.

به گفته وی نیروهای پلیس منطقه را کاملا تحت کنترل دارند اما ازدحام مردم مانع از سرعت عمل است.

همچنین موسوی رئیس اورژانس تهران در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که ۳۷ نفر مصدوم شده اند و تنها ۷ نفر بستری شده اند و ۳۰ مصدوم هم سرپایی درمان شده اند.

آغاز عملیات آواربرداری در پلاسکو
سخنگوی آتش نشانی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: مطمئنا کسانی زیر آوار هستند. قطعا تعدادی از آتش‌نشانان در این ساختمان هستند، اما آماری از افراد محبوس در ساختمان نداریم.

احتمال این که دوباره آتش سوزی ادامه یابد را رد کرد و گفت که آتش را کاملا مهار کرده‌ایم البته تا ساعات آینده در آماده باش خواهیم بود. عملیات آوار برداری را در دستور کار داریم.

وی گفت که معلوم نیست چند نفر زیر آوار گرفتار شده اند، هیچ اطلاعاتی نداریم و آمار ۳۰ نفر کشته تائید نمی شود.

به گفته وی در حال حاضر در این منطقه گرد و غبار وجود دارد و آتش از بین رفته است اما نیروهای اطفای حریق آماده هستند تا در صورت بروز سانحه، جلوی آن را بگیرند. اولویت نیز فعلا اطفای حریق نیست.

وی افزود: خدا را شکر ساختمان عمودی ریخت در غیر این صورت بیشتر نیروهای امدادی و مردم حاضر در صحنه آسیب میدیدند.

۲۰ نفر که عمده انها آتش نشان هستند به مراکز درمانی منتقل شدند. امیدواریم اواربرداری به گونه ای صورت گیرد که اتش نشانان را زنده به مراکز درمانی منتقل کنیم.

درخواست عوامل امدادی از مردم

  • بنا به گفته عوامل امدادی در محل ریزش ساختمان پلاسکو، نشت شدید گاز رخ داده از این رو عوامل انتظامی و امدادی از شهروندان می‌خواهند که اطراف محل حادثه را تخلیه کنند.
  • سردار حسین ساجدی‌نیا رییس پلیس پایتخت نیز در گفتگو با ایسنا از شهروندان خواست که برای فراهم شدن امکان بهتر امدادرسانی از مراجعه به چهارراه استانبول خودداری کرده و افرادی که در محل حضور دارند برای حفظ ایمنی خود و بهتر انجام شدن عملیات امدادرسانی محل را ترک کنند.
  • عابدی،جانشین رئیس پلیس راهور ناجا هم گفت: از آنجا که پنجشنبه است و طرح ترافیک تا ساعت ۱۳ برقرار است، از شهروندان درخواست می‌کنیم از تردد با خودرو و موتور سیکلت در مناطق مرکزی تهران بویژه خیابان انقلاب و جمهوری خودداری کنند. در صورت نیاز محدودیت‌های ترافیکی را افزایش داده و از محدوده میدان هفت تیر اعمال خواهد شد.

تشکیل جلسه ستاد بحران
جلسه ستاد بحران در یکی از ساختمان‌های محل آوار پلاسکو تشکیل شد. این جلسه با حضور شهردار، استاندار و فرماندار تهران و سرهنگ مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت تشکیل شده است. هنوز خبری از این جلسه اعلام نشده است.

تکذیب شایعات درباه آمار جان‌باختگان آتش سوزی

سخنگویان سازمان آتش‌نشانی و اورژانس کشور آمار برخی سایت‌ها مبنی بر مرگ ۵۰ تن از آتش‌نشانان در این حادثه را تکذیب کردند.

خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز در مورد آمار تلفاتی که برخی رسانه‌ها از حادثه آتش سوزی پلاسکو منتشر می کنند گفت: هنوز جسدی از ساختمان بیرون نیامده است.

دستور رییس جمهور به وزیر کشور درباره علل حادثه

متن دستور روحانی که در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شده است به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شده است، مایه تأسف و تأثر گردید. مقتضی است در اسرع وقت،‌ علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب‌دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

پیامک محبوس شدگان آوار پلاسکو
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس اطلاعات ارسالی از سوی فرمانده میدان حدود یک یا دو نفر از محبوس شدگان با ارسال پیامک به نیروهای امدادی اعلام کرده‌اند که در موتورخانه ساختمان پلاسکو در جان پناهی محبوس شده‌اند گفت: قطعا با برش ساختمان و آوار برداری کامل می‌توان به این افراد دسترسی پیدا کرد.

اعزام کلاه‌سبزهای ارتش به محل حادثه
سخنگوی ارتش با اشاره به درخواست ستاد مدیریت بحران جهت اعزام نیروی انسانی و همچنین امکانات مهندسی به محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در تهران اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) و همچنین تعدادی از کلاه سبزهای تیپ ۶۵ نیروی ویژه ارتش (نوهد) به سرپرستی جانشین این تیپ در محل حادثه حضور یافته اند.

اظهارات قالیباف درباره آتش سوزی

شهردار تهران در گفت‌وگویی گفت که کسی از مالکان و مردم در این حادثه گرفتار نشده‌اند و حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر از نیروهای آتش‌نشانی فقط در این حادثه گرفتار شده‌اند که تلاش‌ها برای نجات آن‌ها ادامه دارد.

وی گفت: پیش از وقوع ریزش کلیه افراد حاضر در طبقات تخلیه شده‌اند و حتی برخی از مغازه‌ها و اتاق‌ها هم بازرسی شده بود تا از نبود فردی در ساختمان اطمینان حاصل شود.

قالیباف از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند و افزود: آتش‌نشانان مردم و مغازه داران را به طور کامل خارج کردند، در زمان آتش سوزی، برخی با نردبان های نجات، از ساختمان خارج شدند.

وی افزود: از مالکان و صاحبان پاساژ کسی درون ساختمان نبوده و البته  ممکن است نهایتا یکی دو نفر باشند، بین ۲۰ تا ۲۵ نفر از پرسنل آتش نشانی گرفتار شده‌اند.نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند.

دستور ویژه وزیر کشور برای مدیریت بحران در ساختمان پلاسکو

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در پی گزارش وقوع آتش‌سوزی با ابعاد وسیع در یک ساختمان تجاری در تهران، وزیر کشور که مطابق برنامه‌ریزی قبلی در استان لرستان به سر می‌برد، دستورات ویژه‌ای برای سازمان  مدیریت بحران، استاندار تهران و شهردارتهران به عنوان مسئول مدیریت بحران صادر کرد.

رحمانی‌فضلی در دستور صادره خطاب به استاندار تهران، شهردار تهران، سازمان مدیریت بحران و همچنین معاونت عمران و توسعه و معاونت انتظامی و امنیتی وزارت کشور، اتخاذ و اعمال حداکثر تدابیر و اقدامات لازم برای کنترل ابعاد حادثه، پیشگیری از سرایت آن به سایت‌های مجاور، نجات گرفتارشدگان و انتقال امن مجروحان را خواستار شد.

وزیر کشور عازم تهران شد
وزیر کشور که صبح امروز به استان لرستان رفته بود، در پی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و دستور رئیس‌جمهور به وی سفرش را نیمه‌کاره گذاشت و به تهران بازگشت. همچنین حسین فریدون، برادر و دستیار و نماینده ویژه رییس جمهور نیز در محل حادثه حضور یافت.

از اعزام کلاه سبزها تا پیامک از زیر آوار ...

پیام اینستاگرامی وزیر ارتباطات
محمود واعظی –وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- که برای تشکیل جلسه شورای اداری به زنجان رفته است، در پی حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو تهران (مرکز توزیع پوشاک) در پیامی اینستاگرامی اعلام کرد:از حادثه دلخراش آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو که منجر به مصدومیت و کشته شدن تعدادی از هموطنان شد، بسیار متاثر شدم. امیدوارم با کمکهای امدادی گرفتار شدگان زیر آوار نجات یابند. اقدامات لازم برای تقویت ارتباطات منطقه در حال انجام است.

جدیدترین اسامی مجروحان و وضعیت آن‌ها
۲۵ مصدوم حریق ساختمان پلاسکو به مراکز درمانی مننقل شدند و برخی پس درمان از بیمارستان مرخص شدند.

حضور وزیر بهداشت در محل حادثه

وزیر بهداشت با حضور در محل حادثه گفت: ۲۰ نفر تا کنون به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال یک نفرشان وخیم است. بقیه در شرایط خوبی به سر می‌برند. برخی از مصدومان شکستگی‌هایی داشتند که اقدامات درمانی برای آنها در حال انجام است. یک نفر در کماست و دو نفر دچار شکستگی شدند. در مورد فوتی‌ها چیزی را قطعی اعلام نمی‌کنم اما در مجموع ۴۷ تن به صورت سرپایی درمان شدند.

آخرین وضعیت مصدومان بستری در بیمارستان سینا

دکتر غلامرضا پورمند؛رییس بیمارستان سینا در این خصوص  اظهار کرد: خوشبختانه از ۱۲ نفر مصدوم این حادثه که به بیمارستان سینا منتقل شدند، شش نفر مرخص شده‌اند و طی چندساعت آینده پنج نفر دیگر نیز ترخیص خواهد شد. اما یکی از مصدومان نیز که دچار سوختگی ۷۰ درصد شده بود، به بیمارستان سوختگی مطهری اعزام شده‌است.

نجات ۳ نفر از زیر آوار

رئیس اورژانس کشور از خروج سه تن از زیر آوار ساختمان پلاسکو خبر داد و از مصدومیت ۷۲ تن در این حادثه تا به اینجای عملیات خبر داد.

بلند شدن دود سفید از آوار پلاسکو
دامنه آتش‌سوزی به ساختمانی همجوار با ساختمان پلاسکو رسیده است. در این ساختمان برخی از مصنوعات و اموال قابل حریق نگه‌داری می‌شود. آتش‌نشانان برای مهار آتش در این ساختمان و جلوگیری از گسترش دامنه آن به ساختمان‌های دیگر تقلا می‌کنند.

اطلاعات دریافتی حاکی است که ۵ گروه سگ‌های زنده‌یاب داخل ساختمان مخروبه پلاسکو هستند و دود سفیدی از ساختمان تخریب شده خارج می‌شود که نشان از آتش در طبقات پایینی است. احتمال وقوع آتش‌سوزی دوباره وجود دارد.

عدم فروش مجوز طرح ترافیک در روز شنبه
محمدرضا زمردیان مشاور رسانه معاونت ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با تسنیم اظهار کرد:به منظور تسهیل عملیات عمرانی و امدادی در محدوده چهار راه جمهوری و معابر اطراف ساختمان پلاسکو علاوه بر محدودیت های ترافیکی اعلام شده،مجوز طرح ترافیک روزانه در روز شنبه  مورخ ٢ بهمن ماه به فروش نمی رسد.

اعلام علت اصلی آتش سوزی در پلاسکو
محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره علت آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو گفت: اینکه گفته شده، علت آتش‌سوزی امنیتی بوده، اصلا درست نیست و این آتش‌سوزی کاملا طبیعی است و اتصال برق در یکی از طبقات عامل اصلی آتش‌سوزی ابتدایی ساختمان پلاسکو بوده است.

وی افزود، اصلا این ساختمان لوله‌کشی گاز نداشته و کسبه از پیک‌نیک و یا لوازم دیگر گرمایشی هم استفاده می‌کردند، اصلا نشت گاز به عنوان دلیل آتش‌سوزی درست نیست.