خریداری بیش از ۵ هزار تن پرتقال درجه ۳ از باغداران غرب گلستان
خریداری بیش از ۵ هزار تن پرتقال درجه ۳ از باغداران غرب گلستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، محمد جانبی‎عنایت بعد از ظهر امروز در دهمین جلسه شورای اداری شهرستان کردکوی که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اثر سرمای زودرس و بی‎سابقه در اوایل آذرماه در سطح استان از جمله شهرستان کردکوی باعث آسیب‎دیدگی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، محمد جانبی‎عنایت بعد از ظهر امروز در دهمین جلسه شورای اداری شهرستان کردکوی که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اثر سرمای زودرس و بی‎سابقه در اوایل آذرماه در سطح استان از جمله شهرستان کردکوی باعث آسیب‎دیدگی و سرمازدگی بخش کشاورزی به‎ویژه مرکبات شهرستان شد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیگیری مسؤولان استانی و شهرستانی علاوه‎بر پرداخت تسهیلات به باغداران خرید تضمینی پرتقال درجه سه در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به اینکه بر اثر یخ‎زدگی پرتقال درجه یک و دو وجود ندارد، از این رو خرید تضمینی پرتقال درجه سه با قیمت ۵۵۰ تومان آغاز شد.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان کردکوی با بیان اینکه در مجموع پرتقال‎هایی که ۲۳ درصد ضایعات داشته باشد قابل خرید هستند، افزود: تاکنون ۳۷۰ نفر از باغداران برای فروش پرتقال درجه سه در تعاون روستایی شهرستان کردکوی ثبت‎نام کردند.

جانبی‎عنایت با بیان اینکه پس از ثبت‎نام خرید پرتقال با مرکزیت شرکت تعاون روستایی «اتحاد» و انبار روستای سرکلاته آغاز شد، با اشاره به وقفه ایجاد شده در خرید تضمینی پرتقال، ابراز کرد: با توجه به نبود مراکز فرآوری در سطح استان و شهرستان و همچنین استان همجوار پرتقال‎های خریداری شده به ارومیه ارسال شد که به دلیل ارسال حجم بالای پرتقال از استان مازندران به ارومیه در روند خرید تضمینی پرتقال وقفه ایجاد شده بود.

*خریداری یک هزار و ۸۵۰ تن از پرتقال درجه سه باغداران کردکویی

وی با بیان اینکه خرید تضمینی پرتقال از هشتم‎ دی‎ماه جاری و مرحله دوم از ۲۸ دی‎ماه آغاز شده است، توضیح داد: از زمان آغاز خرید پرتقال یک هزار و ۸۵۰ تن پرتقال متعلق به شهرستان کردکوی و در غرب استان با مرکزیت شهرستان کردکوی بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ تن پرتقال خریداری شده است.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان کردکوی با بیان اینکه علاوه‎بر ارومیه ۳۰۰ تن نیز به جیرفت ارسال شد، اذعان کرد: خرید پرتقال تضمینی درجه سه از ۲۸ دی‎ماه جاری با شرایط جدید آغاز شده و این فرایند تا ۱۵ بهمن‎ماه جاری ادامه خواهد داشت.

جانبی‎عنایت با بیان اینکه از لحاظ ظرفیت سردخانه مشکلی وجود ندارد، افزود: چهار سردخانه غرب استان نگه‎داری مرکبات در سردخانه را به عهده دارند که مرکبات شهرستان کردکوی در دو سردخانه «بهاران پیمان» و « مه کاسپین» نگه‎داری خواهد شد.