نزدیکی رژیم صهیونیستی به کشور آذربایجان جهت صدمه به ایران و خروج از انزوا است/ تمام مکالمات رئیس جمهور آذربایجان توسط صهیونیست‌ها شنود می‌شد
نزدیکی رژیم صهیونیستی به کشور آذربایجان جهت صدمه به ایران و خروج از انزوا است/ تمام مکالمات رئیس جمهور آذربایجان توسط صهیونیست‌ها شنود می‌شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، محمد کفاش بعدازظهر امروز در نشست تخصصی و علمی ۱۹ ژانویه در تالار شهریار دانشگاه تبریز با بیان اینکه در دوره شوروی سابق در بحث قفقاز و جمهوری آذربایجان شاهد دو رویکرد بودیم، گفت: یکی از رویکردهای اصلی اقدامات در […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، محمد کفاش بعدازظهر امروز در نشست تخصصی و علمی ۱۹ ژانویه در تالار شهریار دانشگاه تبریز با بیان اینکه در دوره شوروی سابق در بحث قفقاز و جمهوری آذربایجان شاهد دو رویکرد بودیم، گفت: یکی از رویکردهای اصلی اقدامات در رابطه با ایران هراسی ازجمله سیاست‌های شوروی سابق بود که به‌صورت مشهود دیده می‌شد.

مدیرمسؤول موسسه آران افزود: بحث اقدامات ضد دینی و ضد شیعی در آنجا صورت می‌گرفت و این درحالی‌که بود که ۸۰درصد مردم آنجا شیعه هستند.

وی با اشاره به اینکه در رابطه ایران و آذربایجان فرصت‌ها بیشتراز  چالش‌‎ها هستند، گفت: این فرصت‌ها در حالت بالقوه مانده و تبدیل و بالفعل نشده‌اند و ازاین‌رو سطح روابط و مناسبت بین دو کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد.

کفاش خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی سطح رابطه اقتصادی، تجاری و … چند برابر بیشتر با آذربایجان را برقرار کرده و از این کار چند هدف برنامه‌ریزی‌شده دارد.

مدیرمسؤول موسسه آران با بیان اینکه چه موانع و چالش‌هایی ایجاد شد که رابطه دو کشور، به سمت مطلوب برسد، گفت: اولین مورد برداشت‌ها و ذهنیت‌های غلط و غیرواقعی ایجادشده است که بلافاصله بعد از فروپاشی شوروی اجازه رابطه مستحکم داده نشد.

کفاش خاطرنشان کرد: موضوع ثبت‌های جهانی مانند چوقان، عناصر موسیقی و فرش از جمله کارهایی است که با مدیریت می‌توان اجازه تنش نداد و تهدید تقویت آموزه‌های دینی در آذربایجان شکل‌گرفته است.

وی اظهار کرد: موضوع دیگر مناقشه قره‌باغ بود که این کشور بعد از استقلال سر جنگ با منطقه‌ای خودمختار قره‌باغ داشت و بیشتر مقصر آذربایجان بودند که بیست درصد از سرزمین را از دست دادند.

کفاش در همین راستا تصریح کرد: این کشور پس از، از دست دادن بخش عظیم خاک خود و شکست در این جنگ اتهاماتی به ایران زدند که به ارمنستان کمک شد؛ درحالی‌که برخلاف آن بود.

وی یادآور شد: در محاصره مردم آذربایجان ایران با بستن سدی که در جلفا است و با کنترل آن، مقدمه ورود مردم از مرز به ایران شدند و جلوی یک قتل و عام فجیع‌تر از خوجالی را گرفتند.

مدیرمسؤول موسسه آران گفت: ارامنه تا سد میل آمده بودند و این نیروهای ایران بودند که اجازه ندادند که بیشتر از آن جلو بروند.

وی تأکید کرد: در بحث آموزش نظامی و فروش تسلیحات از ایران نیز همچنان ایران به آذربایجان یاری رساند ولی این کمک‌ها را اکنون انکار می‌کنند.

کفاش با یادآوری اینکه در درگیری‌های آوریل سال جاری شاهد جنگ چهار روزه بودیم که یکی از ژنرال‌های آذربایجان مصاحبه کرد که در این جنگ از ضد هوایی ایران استفاده کردیم، گفت: درحالی‌که برخی افراد در راستای فرافکنی و ایجاد انحراف این لطف ایران را انکار می‌کنند.

وی تأکید کرد: بخش دیگر موانع بحث محیط خارجی آذربایجان هست که در آن نقش مخرب دو کشور ازجمله آمریکا و صهیونیستی را می‌توان دید که بعد از فروپاشی این دو بانفوذ جمهوری اسلامی مقابله کردند و سیاست‌های مختلف را در این کشور اندیشید.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها یک شعار را اتخاذ کردند که با شعار همه‌چیز بدون ایران باشد جلو رفتند و تا جایی که و در بحث مسیرهای انتقال انرژی اجازه خطوط حمل‌ونقل را ندادند و در بحث حمل‌ونقل هم و ترتیب‌های امنیتی در صورت ترتیبات امنیتی و مذاکرات سرخ اجازه به ایران جهت حضور داده نشود.

مدیرمسؤول موسسه آران تصریح کرد: رژیم صهیونیستی قبل از انقلاب در رابطه با خاورمیانه برنامه‌ای داشتند و با اتحاد پیرامونی بعد از انقلاب سراغ ترکیه آمدند تا آنها را از انزوا خارج شوند.

وی افزود: با کارهای کارشناسی عظیم بعد از فروپاشی شوروی، به برقراری رابطه مستمر با جمهوری آذربایجان پرداختند و فلسفه آن خروج از انزوا است که بگوید با مسلمانان رابطه دارند و منزوی نیستند.

کفاش با تأکید بر اینکه ایجاد خلل و خدشه در رابطه آذربایجان با ایران از جمله هدف صهیونیستی است، گفت: با ایجاد رابطه در بخش فرهنگی، سیاسی اقتصادی و … رابطه خود با آذربایجان را ایجاد کرد.

وی اهداف دیگر رژیم صهیونیستی نفوذ در تمام ارکان جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: فضاحت بزرگ آذربایجان رو کردن اسنادی از طرف روسیه بود و دیدند که وزارت امنیت ملی آذربایجان توسط صهیونیستی کنترل می‌شود و تمام مکالمات رئیس‌جمهور و خانواده‌اش توسط رژیم صهیونیستی شنیده می‌شد و الهام علی اف وزارت را تعطیل کرد و وزیر زندانی شد.

وی افزود: جمله اهداف دیگر بحث استفاده از بستر جغرافیایی این کشور است و ازاین‌رو بهترین مکان برای ضربه زدن به ایران همان آذربایجان است که همه می‌دانیم چند سال پیش پهبادی از جمهوری آذربایجان بر روی مناطق هسته‌ای ایران بالا رفت که ساقط شد.

کفاش ادامه داد: حتی خیلی از افرادی که برای تروریستی می‌آمدند از فرودگاه باکو بود و بخش‌های از آن در اخبار گفته شده است و همچنین بحث شنود برای صهیونیست‌ها مستمر است.