نفس مسیحایی امام خمینی(ره) حس آزادزیستی مردم آذربایجان را روشن کرد/ روابط ایران و آذربایجان با روابط مستحکم بازسازی می‌شود
نفس مسیحایی امام خمینی(ره) حس آزادزیستی مردم آذربایجان را روشن کرد/ روابط ایران و آذربایجان با روابط مستحکم بازسازی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، محمدعلی پرغو، بعدازظهر امروز در نشست علمی و تخصصی ۱۹ ژانویه اظهار کرد: در اواسط ژانویه ۱۹۹۰ جهان صدای شکستن ظلم را شنید و این صدا از باکو بلند شد. وی با بیان اینکه این صدا خفه‌شده نزدیک به صدسال […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، محمدعلی پرغو، بعدازظهر امروز در نشست علمی و تخصصی ۱۹ ژانویه اظهار کرد: در اواسط ژانویه ۱۹۹۰ جهان صدای شکستن ظلم را شنید و این صدا از باکو بلند شد.

وی با بیان اینکه این صدا خفه‌شده نزدیک به صدسال بود که در گلوی مردم باقی‌مانده بود و درنهایت بر سر زندانبانان شوروی فریاد زده شد، گفت: در آن دوران شور و شوق مردم مظلوم غیرقابل‌توصیف بود و بغض فرورفته که با تفکر بیگانه مردم را تحت‌فشار خود قرار داده بود در آن روز شکسته شد.

استادیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: مردم نزدیک به هفتادسال توان خود را ازدست‌داده بودند و اعتقادی که نسبت به موضوع داشتند باعث شد با تمام محدودیت‌ها و خفقان فریاد و اعتراض خود را نشان دادند.

وی تصریح کرد: مردم در۱۹ ژانویه به میدان آمدند و آن مبانی که سیره اهل‌بیت و قرآن در اختیار مردم قرار داده بود در عرصه عمل نشان دادند و با وجود مشکلات تحمیل‌شده با نفس مسیحایی امام خمینی که صوراسرافیل دمید آگاه شده و آزادزیستی را برگزیدند.

پرغو افزود: مردم آذربایجان در آن روز نشان دادند که پایبند اصول بوده و آن اصول را با هیچ‌چیز عوض نخواهند کرد و به بهای از دست دادن جانشان خود را به سمت آن اصول کشانده وضعیت را تغییر دادند.

وی با اشاره به اینکه در آن دوران مردم به مرزهای مبارزه سرازیر شدند و با شکستن دیوار کمونیستی و هیمنه توانستند خود را نجات دهند، گفت: البته جایگزین آن را قرآن دادند و ایدئولوژی جایگزین را با آموزه دینی بیان کردند.

این استاد دانشگاه تبریز تصریح کرد: موضوع سرازیر شدن مردم آذربایجان به مرزهای ایران بود و شعار امام برای آزادسازی بشر در آذربایجان روشن شد.

وی با اشاره به پیام امام خمینی(ره) به گورباچوف مبنی بر اینکه صدای شکستن استخوان‌های پوشالی کمونیست به گوش می‌رسد، گفت: اعتقاد مردمی و انقلابی ایران را مردم آذربایجان دوست داشتند و پرچم‌های عزاداری سیدالشهدا را به تبرک بردند که بر همین اساس پیروز شدند.

پرغوخاطرنشان کرد: مردم آذربایجان با هدف‌گیری ایران و انقلاب ایران شعارهای آن را اجرایی کردند؛ زیرا با  احیای حس آزادزیستی توسط امام خمینی(ره) مردم آذربایجان به آن سمت رفتند.

وی با بیان اینکه دو بحث در این موضوع است که یکی از آن‌ها آزادسازی و آزادزیستی مردم با الهام از امام خمینی(ره) بود و دیگری قطع شدن پای بیگانگان از منطقه است، گفت: متأسفانه دیدیم که گروه‌های لیبرال جای پایی در اقتصاد ایجاد کردند و نمونه آن رژیم نژادپرست صهیونیستی است.

وی اذعان داشت: فعالیت‌هایی زیادی برای اشغال در این کشور صورت می‌گیرد و باید تلاش کنیم این شرایطی که ایجادشده را بازسازی کنیم و آن بازسازی باید با روابط بین‌المللی مستحکم صورت خواهد گرفت.