پیوند‌های ناگسستنی بین ایران و آذربایجان وجود داد/ جمهوری آذربایجان شیفته مضامین اسلامی است
پیوند‌های ناگسستنی بین ایران و آذربایجان وجود داد/ جمهوری آذربایجان شیفته مضامین اسلامی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز امروز ناصر صدقی بعدازظهر امروز در نشست علمی تخصص ۱۹ ژانویه در ابتدا به مقدمه‌ای از اشتراکات فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره و اظهار کرد: در گسترده تاریخی چنین تقسیمات نبود ولی فرهنگ ایران به‌قدری گسترده بود که تا […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز امروز ناصر صدقی بعدازظهر امروز در نشست علمی تخصص ۱۹ ژانویه در ابتدا به مقدمه‌ای از اشتراکات فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره و اظهار کرد: در گسترده تاریخی چنین تقسیمات نبود ولی فرهنگ ایران به‌قدری گسترده بود که تا باب الالباب فرهنگ ایران رسیده بود.

وی با بیان اینکه نخستین رویداد گسترش اسلام در دو کشور آذربایجان و ایران گسترش یافت، گفت: بعد از رحلت پیامبر از آذربایجان به‌واسطه قبایل عربی موجود و همچنین واسطه این کشور دین مبین اسلام گسترش یافت و منجر شد که در آن زمان آذربایجان در کنار ایران در حوزه اسلام قرار گرفت.

هیئت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه تبریز افزود: در سده پنجم در حوزه شعر و ادب مکتب شعر فارسی و مکتب آذربایجان شکل گرفت که شهر گنجه در شمال و تبریز در جنوب کانون این مکتب شدند.

وی با اشاره به اینکه زبان فارسی به‌عنوان زبان دیوانی از نوشتارهایی و کتب است، گفت: سومین رویداد مهم که به نوعی کانون آن آذربایجان بوده ظهور صفویان بود که از، بستر خانگاه اردبیل برخاسته بود که توسط آن تشیع رواج یافت.

صدقی با بیان اینکه با ظهور قاجار و تزارها در جهان، تحول بزرگی را ایجاد کرد، گفت: قراردادهای ترکمن‌های و گلستان در آن دوران شکل گرفت و تحول بزرگ و متفاوتی بود که ایجاد کرد و منجر به قطع روابط فرهنگی آن‌سوی ارس و آذربایجان شد.

وی تصریح کرد: در حدود ۹۰ سال رویدادهای فرهنگی و ارتباطات فرهنگی قطع شد ولی همچنان مناسبت‌ها برقرار بود و رفت‌وآمدهای آزادی خواهان همواره بوده است.

هیئت‌علمی دانشکده تاریخ دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: بعد از فروپاشی وقایع آذربایجان از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۹۰ که نزدیک به هفتادسال بود، شدیدترین قطع ارتباطات فرهنگی آذربایجان با ایران رخ داد.

صدقی با اشاره به اینکه در طی این دوران تمام مذاهب اسلامی در آذربایجان تحت‌الشعاع ایدئولوژی قرار گرفت و تقریباً  زدوده شد، گفت: در بین تمام جمهوری‌ها نخستین اعتراضات و جنبش‌های مردمی برای بازگشتن به هویت دینی در کشور آذربایجان رخ داد.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان تفاوت‌های داشت که یکی از آن‌ها پیوندهای ناگسستنی بین ایران و آن‌ها است، گفت: جمهوری آذربایجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و اقتصادی یک حوزه ثروتمند بود و از دوره انقلاب ۱۹۱۷ یک طبقه متوسط شهری و روشن‌فکر در این محدوده شکل گرفت که در طول هفتادسال استمراردهندگان هویت شرقی بودند.

این استاد دانشگاه تبریز تأکید کرد: مؤلفه‌های اسلام و مذهب تشیع و مسئله تعارضات مسلمانان آذربایجان با ارمنی‌های ارمنستان بود که در طول دوران هفتادسال تکرار می‌شد و منطقه قره‌باغ که اعلام جدایی کرد و به قتل و عام آن منطقه توسط ارمنی‌ها شد.

وی ادامه داد: فعالیت یک تشکل مردمی با عنوان جبهه مردمی آذربایجان بود که این جبهه در تحولات اواخر ۱۹۸۹ و ژانویه ۱۹۹۰ نقش اساس در راه‌اندازی و مدیریت داشت.

صدقی افزود: این جبهه مردمی در ساماندهی اعتراضات لنکران و عباس‌آباد نقش اساسی داشتند.

وی گفت: رویدادها در سه حوزه و گرایش بود که نخستین گرایش اظهار علاقه آن‌ها به آموزه‌‌های تشیع و دینی بود که با ورود در مرز ارس و ورود به ایران نوحه‌خوانی عزاداری می‌کردند.

هیئت‌علمی دانشکده تاریخ دانشگاه تبریز همچنین تحولات ۲۰ ژانویه که روز شهدا است را بیان کرد و گفت: در این روز مردم باکو توسط ارتش سرخ قتل و عام شد و از این رویداد نیز مضامین مذهبی را می‌بینیم که بعد از قتل‌عام در سوم این شهدا کشته‌شدگان که ۱۳۳ نفر را عزای عمومی اعلام کردند و فردای آن روز به  مدت چهل روز عزای عمومی کرده و تمام کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی تعطیل شد.