جنگ لفظی اروپا با ترامپ
جنگ لفظی اروپا با ترامپ

 اویاقلیق : در دو روز گذشته صحنه سیاسی روابط اروپا  آمریکا شاهد تنشی کم سابقه بوده است. رهبران ارشد کشورهای اروپایی به انتقاد از مواضع اخیر دونالد ترامپ پرداخته اند. آلمان و فرانسه بیشترین انتقادات را از ترامپ صورت داده اند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه انتقاد گزنده دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا از […]

 اویاقلیق : در دو روز گذشته صحنه سیاسی روابط اروپا  آمریکا شاهد تنشی کم سابقه بوده است. رهبران ارشد کشورهای اروپایی به انتقاد از مواضع اخیر دونالد ترامپ پرداخته اند. آلمان و فرانسه بیشترین انتقادات را از ترامپ صورت داده اند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه انتقاد گزنده دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا از سیاست مهاجرت آلمان را رد کرده است.

او گفت: “(اروپا) نیازی به مشورت دیگران ندارد که بگویند چکار باید بکند.”

ترامپ در گفتگو با روزنامه بیلد آلمان، سیاست مهاجرتی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، را یک “اشتباه فاجعه بار” خوانده است.

مرکل در پاسخ گفت که اتحادیه اروپا خود سیاست هایش را تعیین می کند و جان کری وزیر خارجه آمریکا هم از اظهارات ترامپ انتقاد کرد.

او به سی ان ان گفت: “به نظر من صحیح نیست که رئیس جمهور منتخب آمریکا به شکلی کاملا مستقیم در سیاست داخلی سایر کشورها دخالت کند.”

او افزود که ترامپ از روز جمعه که سوگند خواهد خورد مسئول روابط با سایر کشورها خواهد بود.

ترامپ همچنین گفت که ناتو یک سازمان “کهنه” است، اظهار نظری که باعث نگرانی در میان رهبران ناتو شده است. به علاوه او شرکت های اتومبیل سازی آلمانی را تهدید به اعمال تعرفه های سنگین در صورت ایجاد خط تولید در مکزیک کرد.

او در مصاحبه با روزنامه های بریتانیایی و آلمانی گفت که اتحادیه اروپا “اساسا وسیله حملی برای آلمان شده است.”

او در مورد مساله مهاجرت گفت: “به نظر من پذیرفتن این همه مهاجر غیرقانونی یک اشتباه فاجعه‌بار بود، از هر کجایی که آمده بودند.”

وزیرخارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر در واکنش به سخنان ترامپ گفته است که سخنان ترامپ درباره اتحادیه اروپا و ناتو به نگرانی وسیع متحدان غربی آمریکا در سطح اروپا دامن زده است.

اشتاین‌مایر گفته است که سخنان ترامپ در تناقض آشکار با سخنان وزیر دفاع پیشنهادی او، ژنرال جیمز ماتیس قرار دارد. وزیر امور خارجه آلمان گفته است که «ما باید ببینیم که نتایج این سخنان بر سیاست آمریکا چه خواهد بود.»

مرکل نیز در پاسخ به این اظهارات گفت که اتحادیه اروپا باید خود مسئول سیاست هایش باشد: “ما اروپایی ها سرنوشت خود را در دست داریم.”

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان نیز اظهارات ترامپ را رد کرد و گفت که خطاهای سیاسی آمریکا در خاورمیانه و در بحران سوریه علت اصلی بحران پناهجویی بوده است.

اولاند در پاریس گفت که اتحادیه اروپا “آماده دنبال کردن برنامه همکاری با آمریکاست” اما این روابط بر “منافع و ارزش های” اروپا استوار خواهد بود.

او درحالی اظهار نظر می کرد که به جین هارتلی سفیر کنونی آمریکا که پست خود را ترک می کند نشان لژیون دونور اعطا می کرد.

مانوئل والس نخست وزیر سابق در دولت اولاند که او هم عضو حزب سوسیالیست است، نیز گفت که اظهارات ترامپ “اعلام جنگ به اروپاست.”

والس هم اکنون برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری از هم حزبی هایش عقب است.

انتظار می رود که مارین لوپن رهبر جبهه ملی در دور اول انتخابات امسال به نتایج خوبی دست یابد. جبهه ملی تمایلات راست افراطی دارد.

ترامپ مساله مهاجرت را به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مرتبط دانست و گفت این سیاست احتمالا از دلایل رای بریتانیایی ها به خروج بوده است.

او قول یک پیمان تجاری سریع میان آمریکا و بریتانیا را داد اما یک سخنگوی کمیسیون اروپایی تاکید کرد که بریتانیا تا سال ۲۰۱۹ – یعنی زمان ترک اتحادیه اروپا – اجازه گفتگوهای رسمی با آمریکا در زمینه مساله پیمان تجاری را نخواهد داشت.

انتقاد از ترامپ درباره توافق هسته ای
همچنین روز گذشته موگرینی، رییس سیاست خارجی اروپا از سخنان ترامپ درباره توافق هسته ای با ایران انتقاد کرد.

ترامپ گفته بود “من فکر می‌کنم برجام یکی از احمقانه‌ترین توافقاتی است که تا به حال دیدم که طبق آن شما ١۶٠ میلیارد دلار را به یک کشور برگرداندید… توافقی که طبق آن ٧/١ میلیارد دلار پول نقد دادید.”

ترامپ همچنین از اعلام نحوهبرخوردش با برجام طفره رففت و گفت: «نمی‌خواهم بگویم که قرار است با توافق ایران چه کنم. نمی‌خواهم الان بازی کنم منظورم این است.»

این سخنان با واکنش اروپا روبه رو شده است. فدریکا موگرینی روز گذشته در یک سالگی اجرای برجام اظهار کرد: «ما پس از یک سال شاهد اثرات این توافق در روابط ایران و اتحادیه اروپا بوده‌ایم که بسیار مهم و شامل افزایش تجارت و روابط اقتصادی دو طرف بوده است. بنابراین نخستین نشست سال را با اثبات اینکه دیپلماسی موثر است و نتیجه می‌دهد آغاز و تاکید می‌کنیم که اتحادیه اروپا به تلاش خود برای رعایت و اجرای دقیق این توافق بسیار مهم ادامه خواهد داد و بزرگ‌ترین دلیل این کار حفظ امنیت خود ما است.»

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اروپایی به بروکسل رفته بود از لزوم حفظ و تداوم توافق هسته‌ای ایران و گروه ١+۵ سخن گفت. وی تاکید کرد که او و کشورش خواهان تداوم توافق هسته‌ای و به جلو رفتن آن هستند.

علاوه بر این دو مقام عالیرتبه، مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که برلین در حال مذاکره با دولت جدید امریکاست تا توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.