مجادله نجفی و ایسوتچی در صحن علنی شورای شهر تبریز
مجادله نجفی و ایسوتچی در صحن علنی شورای شهر تبریز

به گزارش اویاقلیق ، جلسه امروز شورای شهر تبریز با ۱۵ دقیقه تاخیر در ساعت ۸:۴۵ آغاز شد. چمنی، شهین باهر، و زاهدی غائبین جلسه امروز شورا هستند. برخلاف جلسات هفته های گذشته امروز، عابدزاده قاری ابتدایی قرآن کریم بود. وی پس از قرائت قرآن، به ذکر نامه ای از سوی امیرالمومنین(ع)درباره درآمدهای شهر و […]

به گزارش اویاقلیق ، جلسه امروز شورای شهر تبریز با ۱۵ دقیقه تاخیر در ساعت ۸:۴۵ آغاز شد. چمنی، شهین باهر، و زاهدی غائبین جلسه امروز شورا هستند.

برخلاف جلسات هفته های گذشته امروز، عابدزاده قاری ابتدایی قرآن کریم بود. وی پس از قرائت قرآن، به ذکر نامه ای از سوی امیرالمومنین(ع)درباره درآمدهای شهر و خزانه داری و وکالت مدیران شهری بر درآمدها دانست و تذکرات ایشان درباره در نامه ۵۱ نهج البلاغه را قرائت کرد.

دبیری در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران قبل از انقلاب و پس از انقلاب همواره در عرصه های کار و تلاش برای ملت فعال  بوده  گفت: بنده هم به نوبه خود  به خانواده ایشان  و دوستدارانشان تسلیت می گویم,۲۴ دی ماه ۳ نفر از کارگران در تونل انرژی اداره برق فوت کردند که این مسئله را نیز تسلیت عرض میکنیم.۲۶ دی ماه با فرار شاه ملعون مصادف است و ۲۷ دی ماه سالگرد اجرای برجام است که پس از سال ها تلاش این توافق انجام شد ولی آمریکا پس از این توافق عهدشکنی می کند و به تعهدات خود پایبند نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم براساس قول و قرار انجام شده لایحه یکسان سازی کارگران از بهمن ماه اجرایی شود و قراردادهای حجمی تأمین نیرو  عین کارمعین خواهد شد. امروز قرار است شهردار لایحه بودجه ۹۶ را تقدیم شورا کرده  و امیدواریم با تصویب به موقع این مسئله را جلو بیندازیم. امروز نطق پیش از دستور نداریم و شهردار به سوالات آقای شیاری و اسوتچی پاسخ خواهند داد.

۰۹:۰۰ شهین باهر وارد جلسه شد.

درسخوان در ادامه  به قرائت تذکرات کتبی اعضای شورا پرداخت که در این تذکرات، استاد خاماچی در تذکری نسبت به نصب پل عابرپیاده در اتوبان شهید کسایی تذکر داد.

همچنین اسوتچی با ۳سه بار تکرار کردن”  امروز ۲۶ دی ماه است ” ابراز داشت : بهتر است حقوق تمامی کارکنان پرداخت شود تا در جلسه هفته بعد شرمنده تان نشویم.

بابایی هم  نسبت به تعاونی مسکن کارکنان شهرداری تبریز، آهور نسبت به تعمیر بلوار خرمشهر، مدبر نسبت به کارخانه واگن سازی تذکر دادند.

شیاری هم  با انتقاد از افزایش رشد اخذ مالیات از مردم آذربایجان شرقی خواستار حضور استاندار در جلسه شورای شهر و تحصن ۲۱ عضو شورا در مقابل سازمان مالیاتی کشور شد.

نجفی نیز در پاسخ به سوالات شیاری و اسوتچی  در خصوص هزینه های صرف شده در ورزش قهر مانی از سوی شهرداری تبریز، گفت: شهرداری براساس اساسنامه می تواند علاوه بر توسعه ورزش همگانی می تواند از تیم های ورزشی حمایت کند و در مورد تیم های مورد حمایت اعلام کرده ایم که از کدام تیم ها حمایت می کنیم و بر همین اساس در حال حاضر  از ۳۳ تیم ورزشی حمایت می کنیم. در لیست ارائه شده مشخص شده است که کدام تیم ها به کشورهای خارجی سفر کرده اند و ما از ۳۳ هیئت ورزشی حمایت می کنیم و در مورد مالکیت تیم ماشین سازی و نتیجه آن،این تیم قدیمی ترین تیم تبریز است و در سالیان گذشته با مشکلانی مواجه شده بود که هم اکنون برای آذربایجان افتخاری است که ۳ تیم ورزشی در لیگ برتر حضور دارند.شهرداری از شما برای پرداخت بدهی و حمایت از ماشین سازی از شورای شهر مصوبه گرفت و درباره هزینه های فیزیوتراپی بازیکنان نیز پاسخ شما را داده ایم.

نجفی در پاسخ به سوال اسوتچی گفت:  کمیته کارگری براساس اعلام فرمانداری و اداره کار وجاهت قانونی ندارد و بنده نیز خواستار تشکیل ترکیب جدید توسط کمیته ای این چنینی شده ام.

شهردار تبریز در پاسخ به  سوال مدبر اظهار داشت: درباره کارخانه واگن سازی، فاینانس کلان مالی با چین حل نشده و اگر حل شود تداوم خواهد یافت.

وی در پاسخ به تذکر کنایه وار اسوتچی در خصوص حقوق کارگران اظهار داشت:  اگر حقوق ها را به موقع پرداخت می کنیم بعد با سواستفاده ما را “یاخجی اوغلان” می نامند و از موقعیت خود سواستفاده می کنند، برای اینکه از موضوع حقوق ها سواستفاده نشود، وجدانا و شرفا به خاطر سخن این آقا به آقای سلیمانی معاون اداری مالی دستور داده ام زودتر از پنجم بهمن ماه پرداخت نکند و اگر آقای سلیمانی زودتر از این زمان حقوق را پرداخت کند، با سواستفاده کنندگان همراه خواهد شد!

تذکر جعفری به این سخن نجفی سبب شد تا دبیری بگوید:  شما حقوق را به موقع پرداخت کنید و کار خود را انجام دهید که نجفی در پاسخ  اظهار کرد :  قسم می خورم ما به خاطر سخن این آقا حقوق را زود پرداخت نخواهیم کرد.

نجفی در ادامه گفت: رقم بودجه سال آینده ۲۷۸۵ میلیارد تومان بودجه است که با روندی تکراری بودجه سال ۹۶ را کاهش داده ایم و خالص بودجه ۲۴۵۰ میلیارد تومان بدون تکراری ها این میزان است و اولویت های بودجه  به ترتیب برنامه های آماده سازی تبریز۲۰۱۸، اتمام پروژه های نیمه تمام، تملک کردن  املاک  برای اجرای پروژه ها و مسیر گشایی هاست.

بودجه سال آینده توسط نجفی تقدیم دبیری شد.

شیاری هم در واکنش به پاسخ های نجفی ابراز داشت : من میدانم در هیئت مدیره سازمان ورزش چه کسانی عضو هستند، جایی که باید به سخن رهبری عمل کنند عمل نمی کنند ولی اینجا به سخن رهبری درباره ورزش همگانی استناد می کنند.هیچ کدام از پاسخ ها به سوالات ارتباطی ندارد و من قضاوت را به اعضای شورا می سپارم.

فخرآذر در تذکری نسبت به سخنان شیاری و اسوتچی درباره پاسخ های صادق نجفی به سوالات آنان گفت:  اقناع یا عدم اقناع از سوالات در صحن شورا ضروری نیست ،شیاری نیز در پاسخ گفت:  سخن بنده اقناع نیست بلکه مقایسه توسط اعضای شورا است.

دبیری پس از آن اظهار کرد:  آقای شهردار راهی  سفر تهران برای جلسه مطالبات شهرداری هستند که اسوتچی در واکنش گفت چرا جلسات  اوجب واجبات  آقای شهردار در روز های یکشنبه همزمان با جلسه شورا است.

نجفی در حین ترک جلسه با خنده به اسوتچی گفت؛ چشم شما بگذار من حقوق را می دهم و جلسه را ترک کرد.

اسوتچی نیز در پاسخ به شهردار اظهار کرد:  براساس گفته رئیس جمهور شما پرداخت حقوق را  باید به موقع انجام دهید ، برخی از عزیزان می گویند که چیزهای خوب و مثبت را نیز ببینیم که خوشبختانه شهریمیز و برنامه های دیگر مثبت را می گویند و آقای شهردار ایمیل راه انداخته اند ولی مشخص نیست چرا این ایمیل”ات ساین دات نجفی” پاسخ نمی دهد؟

در شهر اولین ها این دیرکرد پرداخت حقوق کارکنان صورت می گیرد و شهردار آنلاین اگر سخن را می شنوی پس چرا کاری نمی کنی.

فخرآذر نیز در حین سخنان اسوتچی گفت :  ما نشسته ایم به منبر گوش دهیم این جلسه که نمی شود، باید به مسائل مهم شهری بپردازیم.

اسوتچی نیز در پاسخ اظهار کرد که این توضیحات در جهت شفاف سازی سوالات بود .

فخرآذر به تندی به وی گفت : خطاب من به تو نبود بلکه هییت رییسه بود و به منبر تو گوش نمی دهیم.

اسوتچی نیز ابراز کرد : نه! جلسه مال تو است.

وی افزود: شهردار اتهام سواستفاده را می زند و جلسه شورای شهر را به بهانه داشتن جلسه ترک می کند، شما خلاف قانون بودن تذکر بنده را بفرمایید. من کلمه “یاخجی اوغلان” نوشته ام به من می گوید سواستفاده می کنی!

در ادامه جلسه باغبان  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با ارائه گزارشی پیرامون میزان تحقق بودجه شهرداری تبریز در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۵، خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی، میزان تحقق بودجه در مجموع ۶۸ درصد است که به تفکیک ۷۹ درصد تحقق بودجه مناطق و مرکز و ۴۵ درصد سازمان ها است.نسبت به ۹ ماهه سال گذشته شاهد افزایش دو درصدی بودجه هستیم و این عملکرد قابل قبولی از لحاظ تحقق بوده است.این میزان تحقق ۶۸ درصد معادل ۱۴۵۰ میلیارد تومان درآمد است که باید ۲۱۰۰ میلیارد تومان تحقق می یافت و ۲۰۰ میلیارد از ۱۴۵۰ میلیارد تومان، اوراق مشارکت قطار شهری است,۸۶۰ میلیارد تومان از میزان بودجه محقق شده در ۹ ماه اول سال، معادل ۷۵ درصد نقدی و مابقی ۲۵ درصد غیرنقدی است که سال گذشته این میزان معادل ۴۹ نقدی و ۵۱ درصد غیرنقدی بوده است.۴۰۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری از محل پروانه های ساختمانی است که تنها ۷۵ درصد پیش بینی مادر این بازه زمانی محقق شده است. از محل ماده صد نیز ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که ۱۳۰ درصد تحقق داشته است.از ردیف عوارض با ۹۰ درصد تحقق، ۱۲۰ میلیارد درآمد حاصل شده است که ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از محل ردیف فروش زمین معادل ۳۰ درصد تحقق بودجه انجام شده است.از محل تغییر کاربری نیز ۵۰ میلیارد تومان در ۹ ماهه درآمد کسب کرده است و تراکم فروشی نیز ۲۴۰ درصد رشد پیدا کرده کرده و به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: میزان تحقق بودجه در شهرداری های مناطق به تفکیک، منطقه یک ۸۰ درصد، منطقه دو ۷۴، منطقه سه ۴۶، منطقه چهار ۵۷، منطقه پنج ۱۱۲ درصد، منطقه شش ۳۶، منطقه هفت ۵۱، منطقه هشت ۴۷، منطقه نه ۶۳ و منطقه ده نیز ۶۳ درصد می باشد.در قطار شهری دولت باید۹۰ میلیارد تومان پرداخت می کرد ولی یک ریالی پرداخت نکرده و در قانون برنامه ششم، دولت از سال آینده مسئول پرداخت ریالی به مترو کلانشهرها نیست البته دولت در واگن نقش دارد.تاکنون در ۹ماهه امسال ۶۴ درصد در بخش هزینه های جاری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان تحقق یافته است که علی رغم افزایش حقوق ها، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.از نظر عملکرد هزینه عمرانی ۴۰۰ میلیارد تومان در پرداختی ها، ۲۹ درصد میزان تحقق در این بخش را داریم که این میزان در ۹ ماه سال گذشته ۴۷۰ میلیارد بوده است.

بابایی درباره این گزارش ابراز داشت:  تغییرات مدیریتی ما باید براساس این داده ها باشد و مدیران اداری مالی باید به فکر تیم قدرتمند تحلیل آماری باشد.

مدبر نیز گفت: متاسفانه سازمان خانه سازی تبدیل به حیات خلوتی شده است و عوارض مشاغل به صورت متوازن بین مشاغل و خانه ها توزیع نمی شود.

شیاری یادآور شد: مناطقی که تحقق درآمدی کمتری داشته اند، ارتقای مقام داشته اند و در ۳ سال گذشته تجربه نشان داده است که بودجه به صورت غیرواقعی ارائه و بسته شده است.

در ادامه جلسه اسحقی، معاون عمرانی شهرداری تبریز به ارائه گزارشی درباره آخرین وضعیت پروژه های عمرانی و عملکرد عمرانی شهرداری پرداخت.

منبع : تبریز بیدار