کنفرانس صلح خاورمیانه بدون حضور طرفین اصلی نزاع!
کنفرانس صلح خاورمیانه بدون حضور طرفین اصلی نزاع!

به گزارش اویاقلیق، به نقل اسکای نیوز، ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه در سخنان خود در افتتاحیه این نشست با تاکید بر اهمیت حضور تعداد زیادی از مسئولان کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی در این نشست گفت: دست ما به سوی دو طرف اسرائیلی و فلسطینی دراز شده است. هدف ما ایجاد […]

به گزارش اویاقلیق، به نقل اسکای نیوز، ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه در سخنان خود در افتتاحیه این نشست با تاکید بر اهمیت حضور تعداد زیادی از مسئولان کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی در این نشست گفت: دست ما به سوی دو طرف اسرائیلی و فلسطینی دراز شده است. هدف ما ایجاد زمینه‌ای مناسب برای آغاز گفت‌وگوها برای پایان دادن به مناقشان اسرائیل – فلسطین است.

آیرو گفت: نتایج و دستاوردهای نشست پاریس را خیلی زود در اختیار جامعه جهانی قرار خواهیم داد. خواسته همه ملت‌ها از جمله مردم اسرائیل و فلسطین پایان خشونت و برقراری صلح است. همه ما امیدواریم که روزی منطقه شاهد صلح باشد.

او در ادامه اهداف و برنامه‌های نشست پاریس را در سه مورد خلاصه کرد و گفت: تشکیل دو کشور مستقل در کنار هم تنها راه ایجاد صلح میان فلسطین و اسرائیل است و این اولین اصلی است که ما در نشست پاریس به آن تاکید داریم. اصل دوم و هدف دوم ما این است که به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بگوییم، جامعه جهانی آماده کمک برای پایان دادن به مناقشه ده‌ها ساله در منطقه است و سوم اینکه نقشه راهی برای هفته‌ها و ماه‌های آتی با مشارکت جامعه جهانی ترسیم شود که باعث به جریان انداختن مذاکرات صلح خاورمیانه باشد و ما بیش از این شاهد اشغالگری و خشونت نباشیم.

نشست پاریس که چندین بار تشکیل آن به تعویق افتاده قرار بود ابتدا در سطح سران کشورهای حاضر برگزار شود اما عدم اجماع جهانی و ناتوانی فرانسه در ایجاد تفاهم در سطح بین‌المللی و نیز مخالفت شدید اسرائیل با آن، باعث شد که این نشست در سطح نمایندگان کشورها و نهادهای بین‌المللی برگزار شود.

نکته جالب توجه این نشست غیبت هر دو طرف اصلی نزاع در فلسطین اشغالی یعنی اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است که هر دو در آن شرکت نکرده‌اند.

مخالفت شدید نخست‌وزیر اسرائیل و نیز نزدیکی بودن روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا که مواضعی متفاوت از دولتمردان کنونی کاخ سفید دارد، باعث شده که نشست امروز پاریس عملا یک نمایش سمبلیک باشد و گفته می‌شود هدف پاریس از برگزاری آن نشان دادن اجماع جهانی به ترامپ و نتانیاهو در قبال مساله فلسطین است.

قرار است فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز نزدیک ظهر در این نشست به سخنرانی بپردازد. بیانیه پایانی این نشست نیز امشب صادر خواهد شد.

در این کنفرانس که پشت درهای بسته برگزار می‌شود، نزدیک به ۴۰ وزیر خارجه از جمله جان کری و وزرای چند کشور عربی و نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه آفریقا و گروه بریکس حضور دارند.