بیایید پارکبانان را هم درک کنیم!
بیایید پارکبانان را هم درک کنیم!

به گزارش اویاقلیق ،زندگی همچون اربابی بی‌رحم از انسان‎ها مثل برده‌هایی تمام‌ وقت کار می‌کشد، هستند کسانی که روز تا شب، در سرما و گرما و زیر برف و باران برای ساماندهی حمل و نقل درون شهری، به منظور کسب درآمد برای شهرداری و حفظ و حراست از خودروهای ما در کنار خیابان نگهبانی می‌دهند. […]

به گزارش اویاقلیق ،زندگی همچون اربابی بی‌رحم از انسان‎ها مثل برده‌هایی تمام‌ وقت کار می‌کشد، هستند کسانی که روز تا شب، در سرما و گرما و زیر برف و باران برای ساماندهی حمل و نقل درون شهری، به منظور کسب درآمد برای شهرداری و حفظ و حراست از خودروهای ما در کنار خیابان نگهبانی می‌دهند.

“پارکبان” قصه ما نیز جزو افرادی است که دست سرنوشت او را مسافر این راه کرده است، او از نگاه‌ها، طعنه‌های مردم و گاه ناسزاها دلگیر است…

علی آقا، دو سال است که پارکبانی‌ می‌کند و به گفته خودش تا به حال خیری از این شغل ندیده است، چرخ زندگی‌اش با حقوق ناچیز این شغل نمی‌چرخد و باتوجه به افزایش روز افزون قیمت‌ها و هزینه‌های اضافی به دنبال پیدا کردن شغل دیگری است.

به دست‌هایش که نگاه می‌کنی تلخ و شیرین روزگار روی دست‌هایش خطوط و ترک‌های زیادی را به یادگار گذاشته است و شاید این دست‌ها ناملایمتی‌های بی‌شماری را در حافظه‌ی خود ثبت کرده است.

او اظهار می‌کند: این شغل به صورت پیمانکاری است و ما هزینه‌های دریافتی را به پیمانکار می‌دهیم و نهایتاً این پول به حساب شهرداری واریز می‌شود.

او در رابطه با برخورد مردم با پارکبان‌ها، می‌گوید: اکثر مردم فکر می‌کنند هزینه‌ی پرداختی به پارکبان به نوعی پول زور محسوب می‌شود و پارکبان سر خود اقدام به دریافت این هزینه می‌کند.

علی آقا می‌افزاید: به صراحت می‌توانم بگویم که تا به حال به اندازه این دو سال فحش و ناسزا نشنیده‌ بودم و از مردم تقاضا دارم به پارکبان‌ها به چشم زورگیر نگاه نکنند و این حرفه را به عنوان یک شغل در نظر بگیرند.

او با بیان اینکه به اندازه کافی حمایت نمی‌شویم،ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه شغل ما در فضای باز است و گرما و سرما را به طور ملموس تجربه می‌کنیم، سختی این کار به ظاهر آسان دوچندان می‌شود و به زودی با افزایش پارکومترها دیگر نیازی به نیروی انسانی به عنوان پارکبان نخواهد بود و شاید از ما نیز به عنوان ناظر پارکومتر استفاده شد و یا بیکار شدیم!

این پارکبان با بیان اینکه برخی از شهروندان انتظارات بی جا دارند، می‌گوید: اکثر افراد در جاهای پارک ممنوع پارک می‌کنند و از پارکبان انتظار دارند تا در صورت جریمه شدن توسط پلیس با آن‌ها تماس بگیرند، این در حالی است که ما فرصت تماس با این همه فرد را نداریم.

او اضافه می‌کند: گاهاً پول اضافی نیز از کسانی که خودشان تمایل به پرداخت آن دارند، می‌گیرم چون با نگهبانی در حاشیه‌ی خیابان و برخوردهای ضد و نقیض مردم نمی‌توان امرار معاش کرد.

این پارکبان خاطرنشان می‌کند: مردم چنین برداشتی از ما دارند که بلافاصله که ماشین را متوقف کردند، ما مانند نگهبان و صاحب خیابان سر راهشان سبز می‌شویم. ولی همه‌ی تلاش‌های ما در راستای سر و سامان دادن به حمل و نقل و نظم عمومی است و شاید دور از انتظار باشد، اما هستند کسانی که بدون پرداخت هزینه فرار می‌کنند و ما باید جور این هزینه‌های اضافی را بکشیم.

“مهدی یوسفی”، معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، در این خصوص اظهار می‌کند: در حال حاضر مدیریت پارک حاشیه‌ای در سطح شهر تبریز به دو شکل مکانیزه و غیر مکانیزه و با همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسط پیمانکاران ذیربط انجام می‌شود.

او با بیان اینکه با خاطیانی که از پرداخت درست حقوق پارکبانان امتناع می‌کنند، به طور جدی برخورد خواهد شد، می‌گوید: طبق شکل و ماهیت تمامی قراردادهای امور پیمانی، شهرداری در قراردادهای منعقد شده، پیمانکاران را موظف به رعایت کلیه‌ی ضوابط و مقررات قانون کار و تامین اجتماعی و… می‌کند و پیمانکاران متعهد به رعایت و ملزم به پرداخت حق و حقوق کارکنان خود، مطابق آئین نامه‌ها و ضوابط قانون کار هستند.

یوسفی می‌افزاید: در صورت مشاهده‌ی عدم رعایت قانون، با سایر دستگاه‌های ذیربط همچون تعزیرات حکومتی، اداره‌ی کار و رفاه اجتماعی و… مکاتبه و از حضور و شرکت این پیمانکاران خاطی در سایر مناقصات و مزایده‌ها خودداری می‌شود.

او عنوان می‌کند: موضوع تبدیل کلیه‌ی مسیرهای غیر مکانیزه به سیستم مکانیزه پارک حاشیه‌ای طبق قانون ضروری بوده و شهرداری تبریز نیز طبق قانون در صدد انجام این طرح می‌باشد و در این میان مسائل حقوقی و قراردادی و گذر تبدیل سیستم موارد جاری و مطرح با استفاده از کارشناسان و مشاوران حقوقی شهرداری و کارشناسان فنی امور قراردادها در دست بررسی است تا در روند اجرای طرح از هرنوع آسیب جدی و حقوقی به افراد دست‌اندرکار اجرایی طرح پرهیز شود.

یوسفی می‌گوید: دریافت هزینه‌های اضافی توسط پارکبانان غیرمتعارف و غیرقانونی بوده و تابلوهای تعرفه و نرخ پارکبان و پارکینگ در سطح شهر توسط پیمانکاران شهرداری در سال جاری نصب شده که در این تابلوها آدرس، شماره تلفن رسیدگی به شکایات شهروندان و رسیدگی به شکایات اداره تعزیرات و بازرسی شهرداری قید شده است و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده‌ی دریافت هر نوع هزینه بیش از تعرفه مصوب ابلاغی و قانونی مراتب را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع دهند.

به گزارش ایسنا، پارکبانی از جمله شغل‌هایی است که به ظاهر آسان ولی در واقع بسیار سخت می‌باشد، کافی است یک ساعت در کنار آن‌ها باشید تا از نزدیک با مشکلات این شغل آشنا شوید، در این بین بر ما نیز وظیفه است تا با درک بیشتر و رفتار مناسب آنان را در این مسیر سخت یاری کنیم.

منبع: ایسنا