دودکش هایی در مسیر تنفس تبریز/ حمل و نقل عمومی و نقشی که دولت انجام نمی دهد
دودکش هایی در مسیر تنفس تبریز/ حمل و نقل عمومی و نقشی که دولت انجام نمی دهد

  به گزارش اویاقلیق: تبریز این روزها حال خوبی ندارد. تبریزی که روزگاری برگترین باغ شهر ایران بود این روزها در غباری از دود و سیاهی به سختی نفس می کشد. آلودگی هوای تبریز این روزها تیتر همیشگی رسانه های استان است و هوایی که خیال رفتن از این شهر را ندارد و مدارسی هم […]

 

به گزارش اویاقلیق: تبریز این روزها حال خوبی ندارد. تبریزی که روزگاری برگترین باغ شهر ایران بود این روزها در غباری از دود و سیاهی به سختی نفس می کشد. آلودگی هوای تبریز این روزها تیتر همیشگی رسانه های استان است و هوایی که خیال رفتن از این شهر را ندارد و مدارسی هم چندبار به تعطیلی کشیده شدند. سوال اینجاست چرا این شهر این چنین روزگاری پیدا کرده است؟ راهکار مقابله و رفع آلودگی هوای تبریز چیست؟ به عقیده کارشناسان در آلودگی هوای تبریز عوامل مختلفی سهیم هستند از سهم ۲۰الی ۲۷ درصدی صنایع تا ۷۰ درصد آلودگی خودروها و صد البته معضل کاسه ای بودن شهر تبریز.

 

دودکش هایی در مسیر تنفس تبریز

تبریز به واسطه تلاشهای بزرگ مردانی که در این شهر زیسته اند همواره یکی از شهرهایی بوده که برای ایجاد حرکت های اقتصادی مورد توجه بوده، خاصه اینکه با ورود صنایع از سالهای پایانی قرن بیستم، این شهر تاجر پرور به شهری صنعتی مبدل گشت. ایجاد صنایع خودرو سازی در غرب تبریز نقش ویژه ای در ایجاد اشتغال در این شهر داشت. اما نکته اینجاست که این صنایع در مسیر راه تنفسی تبریز قرار گرفتند.

با این وجود در سالهای پس از انقلاب و دوران سازندگی های پس از جنگ، رشد صنایع در این مسیر تنفسی ادامه یافت. ساخت نیروگاه حرارتی و گازی و پالایشگاه و دیگر صنایع آلاینده خرد در غرب تبریز در سالهای اخیر تاثیر زیادی در آلودگی هوای تبریز داشته است. البته در سالهای اخیر با محرز شدن اثرات مخرب آلایندگی این صنایع سخت گیری ها نسبت به این صنایع قوت گرفت و سوخت مصرفی این کارخانه ها به گاز طبیعی تغییر پیدا کرد و به گفته مسئولین اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی فیلترهای کاهش آلودگی در این صنایع نصب شده و برای قوت کار هم پالایش های آنلاین صورت می گیرد. اما شهردار تبریز با این وجود سهم آلایندگی صنایع تبریز را ۷۰ درصد می داند نکته ای که وی در جلسه شورای شهر این هفته به آن اشاره کرد.

 

پلمپ نیروگاه تبریز تیتر تکراری رسانه ها

علی رغم این سخت گیری ها، معضل استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز هر از چند گاهی تیتر یک رسانه ها می شود و خبر پلمپ شیر مازوت این نیروگاه یکی از تیترهای تکراری خبرها شده است. در روزهای اخیر هم به گفته فرماندار تبریز، با دستور دادستانی وبه دلیل افت فشار گاز در هفته گذشته، نیروگاه به مدت ۲۴ ساعت مجبور به استفاده از سوخت مازوت شد، دقیقا در همان روزهایی که شاخص آلودگی هوای تبریز در کشور در حال رکورد زنی بود!

 

نوسازی که منحصر به شهرداری نیست

ماجرا به همین جا ختم نمی شود و دادستانی بار دیگر دستور پلمپ شیر مازوت را صادر کرد اما اظهار نظر شهردار تبریز با واکنش تند مسئولین شرکت توانیر استان همراه بود. در این میان پخش فیلمی از آلایندگی یکی از اتوبوس ها شهری تبریز هم بر معضل آلودگی و دعوای لفظی پدید آمده برای پیدا کردن مقصر آلودگی هوای چند روزه تبریز ادامه پیدا کرد.

در این بین سهم ۷۰ دردصدی آلودگی خودروها موردی نیست که به سادگی از عبور کرد، برخی هم برای سرپوش گذاشتن بر کم کاری های خود، این سهم ۷۰ درصدی را به آلودگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی اختصاص می دهند. هر چند اظهارات مسئولین شرکت توانیر خالی از واقعیت نیست اما همه ی واقعیت موجود را پوشش نمی دهد. چرا که در سالهای اخیر با وجود انتقادات فراوان اتوبوسرانی ۲۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هزینه کرده است. از سوی دیگر جعفر مدبر رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل شهری شورای شهر تبریز از نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی تا پایان سال ۹۵ در تبریز خبر داد. نوسازی که دارای مشکلات فراوان است و شرایط سخت تسهیلات اعطایی صاحبان تاکسی های فرسوده را برای این کار بی رغبت کرده است شاید فروختن خودرو های بی کیفیت و سود کردن بانک ها مهمتر از آلودگی هواست!

پلیس راهور هم برای مقابله با آلودگی دستور برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی را صادر کرد.

 

مترو تبریز و بازهم بد قولی دولت

مترو تبریز هم با وجود تعلل های فراوان از سال گذشته به صورت محدود آغاز به کار کرد. حال تا بهمن ماه سال جاری همه منتظر شنیدن بوق مترو در ایستگاه ساعت هستند. به گفته نجفی سهم زیادی از بودجه شهرداری تبریز به مترو اختصاص می یابد اما با وجود اهمیت مترو وحمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی و ترافیک تبریز، به گفته شهردار تبریز و چند تن از اعضای شورای شهر تبریز، دولت سهم خود را در توسعه حمل و نقل عمومی تبریز به خصوص در مترو پرداخت نکرده است!

 

تعطیلی مدارس نسخه دم دستی / فرماندار: طرح زوج وفرد اجرا نمی شود

به هر حال  تاثیر خودرو های آلوده را نمی شود کتمان کرد اما به نظر می رسد با اجرای طرح های ترافیک مناسب مثل طرح زوج و فرد کردن در محدوده های ترافیکی تبریز یا منع کارمندان از حمل و نقل با خودرو های شخصی در روزهای آلوده می توانست در کاهش آلودگی هوا موثر باشد موردی که فرماندار تبریز در گفتگویی انجام طرح زوج و فرد را رد کرد و بازهم تعطیلی مدارس در تبریز برای رفع آلودگی به عنوان تنها نسخه دم دستی انتخاب شد، راهکاری که به گفته شهرتی فر اقدام درستی برای رفع الودگی نیست!

 

همکاری مسئولین راه چاره معضل آلودگی
انحصار آلودگی تبریز به چند اتوبوس و تاکسی و یا صنایع به تنهایی شاید اغراق آمیز باشد. آنچه مهم است اینکه تبریز به دلیل ساختار ویژه شهری و بی توجهی مسئولین وقت در سالهای توسعه ای و سازندگی به این وضعیت دچار شده است و در این وضعیت همکاری مسئولین و به خصوص دولت در کاهش آلودگی تبریز نقش ویژه دارد، نقش ویژه ای که این روزها به نظر کمرنگ می رسد!
همین چند روز پیش بود که رسانه ملی همکاری دولت و شهردای مشهد در نوسازی ناوگان حمل نقل شهری و اجرای مترو این شهر را به تصویر می کشید. تصویری که این روزها و در آستانه تبریز ۲۰۱۸ میان مسئولین تبریز در همه دستگاه ها کمتر دیده می شود اما اگر با خود کمی فکر کنند ضروری به نظر می رسد.

 

تبریز بیدار