ادامه بحران آلودگی هوای تبریز و مسوولانی که فقط نظاره می کنند!
ادامه بحران آلودگی هوای تبریز و مسوولانی که فقط نظاره می کنند!

در تمامی این ایام تنها اقدام و شاهکار اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام وضعیت آلودگی هوا به رسانه های رسمی بوده و بس . شدت و درجه آلودگی دراین کلان شهر در برخی از ایام گذشته به حدی بوده که تبریز در دو نوبت طی کمتر از دو هفته به عنوان آلوده ترین شهر […]

در تمامی این ایام تنها اقدام و شاهکار اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام وضعیت آلودگی هوا به رسانه های رسمی بوده و بس .

شدت و درجه آلودگی دراین کلان شهر در برخی از ایام گذشته به حدی بوده که تبریز در دو نوبت طی کمتر از دو هفته به عنوان آلوده ترین شهر کشور اعلام شده است.

براساس اطلاعات محلی تردد بیش از حد خودروها ، فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون شهری و نیز تعدد صنایع و واحدهای تولیدی که شمار زیادی ازآن ها فاقد استانداردهای لازم درنوع سوخت هستند بیشترین عامل بحران آلودگی در تبریز به شمار می روند.

تعطیلی مدارس در برخی از ایام گذشته و درخواست از مردم برای بیرون نیاوردن خودروهای شخصی شاید تنها راهکار و اقدام عملی مسوولان محلی در تمامی این ایام برای عبور از بحران آلودگی هوا بوده است.

در حالی که علل بحران آلودگی هوای تبریز به خوبی مشخص و احصا شده اما تاکنون هیچ گونه اقدام عملی از سوی دستگاه ها و مسوولان اجرایی به عمل نیامده و گویی شهر در این ارتباط فاقد هر گونه برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای مهار این بحران است.

مردم و افکار عمومی انتظار تدابیر و اقدامات جدی را برای مهار آلودگی هوای تبریز دارند و برگزاری نشست های بی حاصل و صرف اطلاع رسانی را اگر چه امر لازم اما کافی و کار ساز برای رفع این معضل نمی دانند.

رحیم اوغلی رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی شاخص آلودگی هوای تبریز در ساعات گذشته را  ۱۳۰ پی اس آی بیان کرده و گفته است این وضعیت  برای گروه های حساس ناسالم محسوب می شود.

آن گونه که اداره هواشناسی آذربایجان شرقی پیش بینی کرده شرایط جوی در روزهای آینده و دست کم تا ۱۹ دی ماه جاری پایدار و با افزایش غلظت آلاینده ها، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا به ویژه در نواحی صنعتی و پرجمعیت رو به رو خواهد بود.

توصیه شده است سالمندان ، کودکان و بیماران ریوی و قلبی از ترددهای غیر ضروری اجتناب و مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.

با وجود ادامه وضعیت ناسالم در تبریز توصیه ها و درخواست های مسوولان از مردم برای همکاری و رعایت شرایط بحرانی گویی جدی گرفته نشده و خیابان و اماکن این شهر همچنان مملو از حضور خودروهای تک سرنشین و  ترافیک سنگین است .