وجود معاونت فرهنگی در بدنه شهرداری ها ضروری است / وزارت کشور نمی تواند به صورت جزئی در شهرداری ها ورود کند
وجود معاونت فرهنگی در بدنه شهرداری ها ضروری است / وزارت کشور نمی تواند به صورت جزئی در شهرداری ها ورود کند

  به گزارش اویاقلیق: ابلاغ حذف معاونت فرهنگی و اجتماعی از ساختار شهرداری ها از سوی وزارت کشور یکی از موارد عجیبی است که با توجه اثر گذاری شهرداری ها در عرصه فرهنگ عمومی کشور صورت گرفت، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولین نظام بر اهمیت دادن به این مساله […]

 

به گزارش اویاقلیق: ابلاغ حذف معاونت فرهنگی و اجتماعی از ساختار شهرداری ها از سوی وزارت کشور یکی از موارد عجیبی است که با توجه اثر گذاری شهرداری ها در عرصه فرهنگ عمومی کشور صورت گرفت، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولین نظام بر اهمیت دادن به این مساله فرهنگ تاکید ورزیده اند. در همین زمینه به سراغ محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم.

سعیدی در این گفتگو با بی اطلاعی از این اقدام وزارت کشور اظهار داشت: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بحث فرهنگ و پیوست فرهنگی در تمامی طرح ها یکی از موضوعات اساسی است و نمی شود از آن غفلت کرد. بنابر این اثرات نبود برنامه ریزی فرهنگی در تمامی طرح جبران ناپذیر است.

وی افزود: بر فرض اینکه هم وظایف شهرداری هم تماما عمرانی و خدماتی تصور شود باز هم بدون کار فرهنگی تمامی این اقدامات در شهرداری ها عبث و بیهوده است لذا معاونت فرهنگی در شهرداری ها باید تقویت و در چار چوب ماموریت های محوله، انجام وظیفه کنند و نه تنها برای موضوعات مختلف شهری برنامه ریزی فرهنگی داشته باشند بلکه پیوست های فرهنگی طرح های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند تا این طرح ها مشکلات  و معضلات فرهنگی ایجاد نکنند بنابر این وجود معاونت فرهنگی برای انجام این وظایف ضروری است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: نبود پیوست فرهنگی در طرح های عمرانی شهری می تواند فاجعه آفرین باشد در همین تهران مشهور است وقتی برای بازگشایی مسیر نواب صفوی  اقدام می کردند این کار بدون توجه به مسائل فرهنگی صورت گرفت، معضلات فراوانی را به وجود آورده که تا کنون هم ادامه دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ضمن مخالفت با این اقدام وزارت کشور تصریح کرد: وزارت کشور به عنوان یک نهاد حاکمیتی تنها وظیفه نظارت کلی،تنظیم چارچوب ها  در قبال مجموعه شهرداری ها را دارد و نمی تواند به صورت جزئی در مسائل شهرداری ورود کند، هر چند شهرداری ها از بودجه های دولتی سهم می برند اما نمی توان در همه ی مسائل شهرداری دخالت کنند. اینکه بیایند و بگویند معاونت فرهنگی را به یکباره حذف کنیم قاعده درست نیست.

وی ادامه داد:  مسئولین وزارت کشور اگر به دلیل چابک سازی ساختاری و کوچک سازی شهرداری ها به این کار مبادرت ورزیده اند باید با مشورت، پیشنهاد این کار بدهند نه اینکه به یکباره معاونت فرهنگی را  حذف کنند.

 

تبریز بیدار