توهین های نژاد پرستانه در ورزشگاه ها، آفت همبستگی ملی!
توهین های نژاد پرستانه در ورزشگاه ها، آفت همبستگی ملی!

    اویاقلیق : ورزش های دسته جمعی و در راس آن فوتبال، با اقبال عمومی مواجه بوده و علاقمندان خود را به ورزشگاه ها میکشاند. ورزش کردن و تماشای مسابقات ورزشی جزء تفریحات سالم است که موجب سپری شدن اوقات فراغت اقشار مختلف، بالاخص جوانان می شود. در این میان فوتبال طرفداران زیادی را […]

 

 

اویاقلیق : ورزش های دسته جمعی و در راس آن فوتبال، با اقبال عمومی مواجه بوده و علاقمندان خود را به ورزشگاه ها میکشاند. ورزش کردن و تماشای مسابقات ورزشی جزء تفریحات سالم است که موجب سپری شدن اوقات فراغت اقشار مختلف، بالاخص جوانان می شود.
در این میان فوتبال طرفداران زیادی را به دنبال خود می کشد و سرمایه های زیادی در این راه هزینه می شود که هدف غائی از آن، ایجاد نشاط و سرگرمی سالم برای مردم است. متاسفانه در بعضی از ورزشگاه ها، عده ای این مکان های نشاط آور را به محلی برای تسویه حسابهای قومی و عقده خالی کردن ها تبدیل می کنند و باتوهین های قومیتی، نه تنها موجب رنجش حاضرین در ورزشگاه بلکه با انتشار آن موجب رنجش بسیاری ازهم وطنان می شوند، که درنتیجه نه تنها مکان های ورزشی برای حاضرین موجب مسرت وشادابی نمی شود ، بلکه موجبات دل آزردگی خیلی ها فراهم می شود.
در مقابل رسانه هائی که بایستی در زدودن این اعمال زشت از ورزشگاه ها تبلیغ و روشنگری کنند، با کتمان موضوع و عدم پرداخت به آن، سبب نهادینه شدن و بسط وگسترش این امر ناپسند می شوند.
شاید دلیل اصلی عدم پرداخت به موضوع توهین های خانمان برانداز قومیتی، آن است که هواداران دو تیم دردانه پایتخت که مورد حمایت و تمجید رسانه های دولتی هستند، پای ثابت توهین کنندگان قومیتی هستند و تحقیر اقوام و توهین به سایرین بالاخص ترک ها، جزء فرهنگ والای هواداران سرخابی ها میباشد و نیازی هم نیست که بگوییم: بعضی از هواداران سرخابی ها ! چونکه اکثریت قریب باتفاق هواداران سرخابی بخصوص درآزادی ، در هر بازی با تیم های تبریزی به ملیت ترک ها توهین میکنند و کسی معترض نمی شود و تا حال کسی را ندیده ایم از عقلای سرخابی که این عمل زشت و تفرقه برانگیز سرخابی ها محکوم کند و تنها این را دیده ایم که «عکس العمل » را محکوم کنند!
این رسانه ها بجای طرح واقعیت ها و اشاره به توهین های نژاد پرستانه غالب هواداران سرخابی، تنها به عکس العمل تیم های مقابل می پردازند و مسلما ادله محکمی هم برای محکوم کردن آنها دارند!!
در بازی اخیر تراختور – استقلال در آزادی، از این همه رسانه، کدامیک به آن همه توهین های قومیتی اشاره کرد؟…هیچکدام !!!
رسانه های ملی باید قبول کنند که مثلی داریم که می گوید: جواب «های»،«هوی» است! و باید که هم «های» را تقبیح و محکوم کرد و هم «هوی» را !! والا تنها«هوی» را تقبیح کردن ، بر کینه ها می افزاید و آنانکه «هوی» کرده بودند جری تر و گستاخ ترمی شوند و نتیجه می شود همین که می بینیم! و در آینده بدتر از این خواهد شد!
ناگفته پیداست که ابتدا باید «های» را محکوم کنیم، یعنی توهین های قومیتی را که مسبب بروز و تولید «هوی» است !!
البته توهین های نژاد پرستانه به حیطه تماشاگران خلاصه نمی شود، بلکه گسترش این رفتار منفور و مردود، به داخل بازیکنان نیز تسری یافته که نمونه اخیرش توهین قومیتی دروازه بان ذوب اهن به کرار جاسم درمقابل دیدگان داور است که داور با سکوت خود باعث از کوره در رفتن کرار شده بود!
چرا رسانه ها به این موضوع نپرداختند و حتی درصورت تشکیک، به تحقیق درمورد صحت و سقم موضوع توهین ملیتی نپرداختند؟؟
مگر غیر از این است که از وظایف بزرگ رسانه های ملی، تنویر افکارعمومی است؟ آیا کتمان و بایکوت حرکت های نژاد پرستانه که روزبروز گسترده تر می شود، تنویر افکارعموم است یا افکارعموم را درظلمت و تباهی، حیران و سرگردان گذاشتن؟!
ایران کشوری کثیرالمله، بااقوام مختلف است که همبستگی و وحدت آنها موجب رشد و تعالی کشور است و در این میان توهین های قومیتی سمی کشنده و تخم نفاق است.
اهل بصیرت اگر در شهرهای آذربایجان (تبریز،اورمیه،اردبیل،زنجان و…) بگردند و به نام کوچه هائی که ۳۰-۳۵ سال پیش بوده اند را ، نگاه کنند، می بینند که تماما بنام شهدا نامگذاری شده اند. این شهدا همان هائی هستند که برای وحدت ملت و یکپارچگی مملکت جان داده اند. لازم است که حرمت آن شهدا و «نسل» آن شهدا را نگه داریم و به این نکته نیز باید توجه کنیم که کاروان آن شهدا هنوز هم درحال آمدن است و خواهد بود!
سرخابی های هتاکی که در پایتخت خوش لمیده اند، بهتر است بجای اینکه چشمان خود را ببندند و دهان خود را باز کنند و هر آنچه به فکر و ذهن مریضشان می آید، بر زبان بیاورند و براحتی به اقوام دیگر و بخصوص ترک ها اهانت کنند،قدری نیز دهان خودرا ببندند و چشمان خود را بازکنند، تا تداوم کاروان شهدای آذربایجان را از جانب«غرب ایران» ببینند!
جالب است که هتاکان به اقوام ادعای مسلمانی دارند! لازم است این عزیزان ،گاه گاهی هم به قرآن مراجعه کنند، تا ببینند که تفاوت قومها خواست و مشیت الهی بوده واختلاف زبانهای اقوام نیز جزء آیات و معجزات خداونداست و اگر کمی دقت کنند، می بینند که اسلام ضد نژاد پرستی است و هیچ ملتی برملت دیگر برتری ندارد و تنها ملاک برتری افراد تقوای افراد است. تقوا یعنی اینکه از خدا بترسی و از انجام کارهای زشت خودداری و به انجام کارهای خیر اقدام کنی!
– والسلام علی من التبع الهدی!

یادداشت: ساوالان_اردبیل