طرح زوج و فرد در دنیا منسوخ شده/برخورد جدی نقص فنی
طرح زوج و فرد در دنیا منسوخ شده/برخورد جدی نقص فنی

سرهنگ ناصر میکائیلی در خصوص راهکارهای در نظر گرفته شده به منظور کاهش آلودگی، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی که در طول روزهای اخیر، کشور را درگیر خود کرده است، بحران آلودگی هوا است که تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست و پایداری و ورارونگی هوا شرایط هوا را ناسالم کرده است. وی […]

سرهنگ ناصر میکائیلی در خصوص راهکارهای در نظر گرفته شده به منظور کاهش آلودگی، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی که در طول روزهای اخیر، کشور را درگیر خود کرده است، بحران آلودگی هوا است که تبریز نیز از این قاعده مستثنی نیست و پایداری و ورارونگی هوا شرایط هوا را ناسالم کرده است.

وی افزود: اصطکاک ناچیز لاستیک خودرو با سطح آسفالت و بخار ناشی از موتور وسایل نقلیه و افزایش تردد با خودروهای شخصی همگی در زمره‌ی عواملی هستند که آلودگی هوا را تشدید کرده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات راهنمایی و رانندگی در راستای کاهش آلودگی هوا، عنوان کرد: از شروع اولین بارش‌ها و تشدید بحران آلودگی، بحث معاینه‌ی فنی خودروهای فرسوده به طور جدی دنبال شده و با متخلفان نیز برخورد شده است.

سرهنگ میکائیلی افزود: در طول سه روز گذشته، حدود ۴۸۰ دستگاه خودرو که نقص فنی داشتند، توقیف شده و پس از رفع نقص فنی، دوباره به چرخه‌ی حمل و نقل بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان تاکسی‌رانی و شهرداری با همکاری هم در کنترل بحران آلودگی وارد شده‌اند، گفت: به رانندگان پایانه‌ها توصیه شده است تا موتورها را روشن نگه ندارند و جدیداً دوربین‌هایی در سطح شهر نصب شده‌اند که خودروهای فرسوده را شناسایی می‌کنند و به عنوان مثال سن فرسودگی برای خودروهای سواری و شخصی ۲۰ سال و برای اتوبوس‌های درون‌شهری هشت سال است.

وی افزود: بدین ترتیب اگر خودروی فرسوده‌ای در روزهای آلوده و در طول ۲۴ ساعت در سطح شهر تردد کند، اعمال قانون خواهد شد.

رئیس پلیس راهور استان بیان کرد: استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین نیز باید به حداقل برسد و در این بخش نیز مردم خود باید پیشقدم شده و فرهنگ‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه بودجه‌ی حمل و نقل استان بسیار ناچیز است، گفت: تقویت اندک ناوگان استان را مدیون همکاری‌های شهرداری استان هستیم و تقویت ناوگان شهری باید بیش از این‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مردم فهیم و فرهنگ‌مدار استان نیز می‌توانند برای تردد در سطح شهر از اتوبوس‌ها استفاده کنند و با توجه به اینکه هر اتوبوس توانایی جابجایی ۳۰ الی ۴۰ نفر را دارد، با این اقدام، ۳۰ الی ۴۰ خودروی شخصی حذف خواهد شد و در کاهش آلودگی بسیار موثر خواهد بود.

سرهنگ میکائیلی با بیان اینکه ادارات نیز باید به رسالت خود در این زمینه عمل کنند، گفت: ادارات در گذشته سرویس‌هایی برای حمل و نقل کارکنان خود در نظر گرفته بودند و متاسفانه پس از مدتی این مزیت حذف شد و کارکنان نیز به استفاده از خودروهای شخصی رو آوردند.

وی متذکر شد: دو دستگاه خوردو مجهز به دوربین پارک‌های حاشیه تدارک دیده شده است که به طور خودکار خودروهایی را که با پارک در تقاطع و مسیر حرکت، باعث افرایش آلودگی و ترافیک می‌شود را شناسایی و اعمال قانون می‌کند.

۵۵۰۰ تاکسی فرسوده در سطح شهر وجود دارند

وی با بیان اینکه حوزه‌ی ناوگان حمل و نقل عمومی استان، جزو فرسوده‌ترین‌ها است، گفت: خودروهای سنگین نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و ۵۵۰۰ تاکسی فرسوده در سطح شهر تردد می‌کنند.

رئیس پلیس راهور استان خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی در راستای کاهش خودرو، شهرداری و شورای ترافیک تا حدی در رفع مشکل موثر خواهد بود.

وی بیان کرد: رسانه‌ها نیز باید به رسالت خود در زمینه‌ی فرهنگ‌سازی عمل کنند و مردم نیز باید به نقش خود در کاهش آلودگی واقف باشند و اقدام صرف راهنمایی و رانندگی و یا مردم کافی نیست و باید در کنار هم و با همکاری سعی در برطرف کردن این معضل داشته باشیم.