چرا وزارت خارجه تلاش کرد «ادعای پیش‌بینی ظریف در مورد ترامپ» را به رخ منتقدان بکشد؟
چرا وزارت خارجه تلاش کرد «ادعای پیش‌بینی ظریف در مورد ترامپ» را به رخ منتقدان بکشد؟

چند روز پیش، پس از آنکه جواد کریمی قدوسی در حاشیه یکی از جلسات علنی مجلس، مدعی شد دولت فعلی به رأی آوردن قطعی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دل بستن به اطمینان جان کری در این زمینه امیدوار بود، وزارت خارجه بیانیه ای صادر کرد و ادعاهای کریمی قدوسی […]

چند روز پیش، پس از آنکه جواد کریمی قدوسی در حاشیه یکی از جلسات علنی مجلس، مدعی شد دولت فعلی به رأی آوردن قطعی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دل بستن به اطمینان جان کری در این زمینه امیدوار بود، وزارت خارجه بیانیه ای صادر کرد و ادعاهای کریمی قدوسی را فاقد آن دانست که ارزش تکذیب داشته باشد.

این بخش از پاسخ وزارت خارجه باعث شد تا یک ادعی عجیب و غیرمرسوم توسط وزارت خارجه در همان بیانیه، نادیده گرفته شود. در واقع، وزارت خارجه در یک واکنش خارج از رسوم دیپلماتیک، مدعی شد که محمد جواد ظریف انتخاب دونالد ترامپ را پیش بینی کرده بود!

در بخش موردنظر از بیانیه وزارت امور خارجه آمده بود: “همه کسانی که با وزیر امور خارجه از نزدیک کار می‌نمایند و در ماه‌های پیش از انتخابات آمریکا در جلسات مختلف درون و برون سازمانی و در نشست‌های تخصصی و کارشناسی و استراتژیک با ایشان حضور داشته‌اند، می‌دانند یکی از معدود نظرات کارشناسی واقع‌بینانه و دقیق درباره انتخابات آمریکا از سوی ایشان ارائه شده که پیروزی آقای ترامپ در انتخابات را با ارائه ادله و با استناد به استدلال‌های متعدد دور از انتظار نمی‌دانسته و نتیجه به‌دست آمده در این انتخابات را بسیار محتمل می‌دانست؛ موضوعی که برای دیگران نه در ایران، بلکه در سایر نقاط جهان چندان قابل پیش‌بینی نبود.”

در مورد چنین واکنشی چند نکته قابل تامل است؛

اول اینکه شواهد نشان می‌دهد دولت روحانی و وزارت خارجه هم به رای آوردن دموکرات ها متمایل تر بودند و حتی اگر بپذیریم ظریف در هفته های منتهی به انتخابات به این موضوع خوشبین نبوده، نمی‌توان کتمان کرد که اگر دولت روحانی اختیار داشت که در انتخابات اخیر بین دموکرات ها و جمهوری خواهان یکی را انتخاب کند، اولی را ترجیح می داد.

دوم اینکه میزان آرای هیلاری کلینتون حدود ۲٫۹ میلیون رای بیشتر از ترامپ بوده؛ این موضوع بدان معناست که مجموع آرای او حتی از برخی نظرسنجی ها هم بیشتر شده؛ اما به دلیل نظام منحصربفرد انتخابات آمریکا، پیش بینی پیروزی ترامپ با همین شرایط – یعنی آرای کمتر از رقیب نه با آرای بیشتر – باید بر اساس جزئیات بیشتری انجام می شد. بر اساس ادعای وزارت خارجه، احتمالا ظریف آرای جزء به جزء ایالت های حساس را پیش بینی کرده بود که جای تامل دارد.

سومین نکته آن است که اساسا مرسوم نیست که در بیانیه رسمی یک وزارتخانه، درباره پیش بینی شخص وزیر از یک رویداد سیاسی سخن گفته و احتمالا درستی این پیش بینی به رخ دیگران کشیده شود! آیا بهتر نبود وزارت خارجه، به همان موضع رسمی خود یعنی عدم وابستگی برجام به تغییر دولت در آمریکا – که البته ابهامات زیادی دارد – بسنده می کرد و تلاش نمی کرد تا نشان دهد اتفاقا ظریف انتخاب ترامپ را پیش بینی کرده؟!

بر فرض که چنین موضوعی صحت داشته باشد؛ فارغ از غیراخلاقی بودن یا نبودن ادعای کریمی قدوسی، آیا این ادعای وزارت خارجه و اینکه در مورد انتخاب ترامپ ادعا کند “ما می دانستیم(!)”، پاسخ به او محسوب می شود؟ و یا کمکی به برجام و نجات آن از عهدشکنی آمریکا می کند؟ طبیعتا پاسخ منفی است و این تنها یک رفتار غیرحرفه ای از وزارت خارجه بوده است.

صراط