۲۰ درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می کشند، ۵۰ درصد قلیان!
۲۰ درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می کشند، ۵۰ درصد قلیان!

به گزارش اویاقلیق به نقل از خبرآنلاین، طی سال‌های اخیر بحث قلیان کشیدن فوتبالیست‌ها در رستوران‌های سنتی و سفره‌خانه‌ها مطرح بوده اما به دلیل حساسیت موضوع همیشه از سوی بازیکنان انکار شده است. با این وجود مرکز پزشکی ایفمارک در گزارشی آماری به شیوع مصرف دخانیات در فوتبال ایران پرداخته است. در این مطالعه تحقیقاتی […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از خبرآنلاین، طی سال‌های اخیر بحث قلیان کشیدن فوتبالیست‌ها در رستوران‌های سنتی و سفره‌خانه‌ها مطرح بوده اما به دلیل حساسیت موضوع همیشه از سوی بازیکنان انکار شده است. با این وجود مرکز پزشکی ایفمارک در گزارشی آماری به شیوع مصرف دخانیات در فوتبال ایران پرداخته است.

در این مطالعه تحقیقاتی پیش از شروع فصل جاری لیگ برتر، از تمامی بازیکنان در ارتباط با مصرف سیگار و قلیان نظرسنجی به عمل آمده که طی آن همه بازیکنان به این سؤال پاسخ دادند: به نظر شما چند درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می‌کشند؟

تنها ۲۵٪ بازیکنان اعلام کردند که هیچ بازیکنی سیگار نمی‌کشد و این بدان معنی است که ۷۵٪ بازیکنان اعتقاد داشتند که بازیکنان لیگ برتری سیگار می‌کشند اما میزان شیوع استفاده از آن را متفاوت گزارش کردند.

با ارزیابی‌های آماری به نظر می‌رسد میزان شیوع مصرف سیگار با توجه به اظهار نظر خود بازیکنان، به طور واقعی چیزی حدود ۲۰٪ است.

پاسخ‌های جالب‌تر زمانی بدست آمد که از خود بازیکنان پرسیده شد که آیا خودت سیگار میکشی؟ ۹۹.۵٪ بازیکنان اعلام کردند خیر! خودشان سیگار نمی‌کشند. این تفاوت آماری در مورد مصرف قلیان هم با شیوه مشابه تکرار شد. تنها ۱۱٪ بازیکنان اعتقاد داشتند که هیچ کس قلیان نمی‌کشد و ۸۹٪ آنها معتقد بودند که بازیکنان لیگ برتری قلیان مصرف می‌کنند.

با آنالیز آماری میزان شیوع مصرف قلیان در میان بازیکنان چیزی حدود ۵۰٪ بدست آمد و به طور مشابهی ۸۸٪ بازیکنان اعلام کردند که خیر، خودشان قلیان نمی‌کشند! در این میان تنها بحث سلامتی بازیکنان است که در خطر قرار گرفته است.

سیگار و قلیان با دارا بودن مواد سرطان‌زای بسیار در درازمدت در رأس علل ایجاد سرطان‌های مختلف و مرگ و میر ناشی از آن هستند.

سیگار و قلیان با اثر مستقیم بر عملکرد ریوی و قلبی عروقی در کوتاه‌مدت باعث افت مشخص عملکرد قلبی عروقی و ریوی و توان هوازی بازیکن می‌شوند.

سیگار و قلیان با آسیب‌های عروقی، باعث تشدید بروز آسیب‌های عضلانی و تأخیر واضح در ترمیم آسیب‌های بازیکنان می‌شوند و آنها را مدت طولانی‌تری از میادین ورزشی دور نگه می‌دارند.

۲۰ درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می کشند، ۵۰ درصد قلیان!

نکته مهم: شناسایی عوامل مستعد کننده بازیکن به مصرف این مواد و تلاش برای رفع این عوامل بزرگترین کمک را می‌تواند به سلامت جامعه ورزشی فوتبال کشورمان کند. ایفمارک مدتی است با راه اندازی کمپین نود_دقیقه بدون سیگار تلاش دارد اهمیت این موضوع را بیش از پیش نشان دهد و برای رفع این معظل قدم بردارد.

تذکر: این داده‌ها تنها قسمتی از نتایج مطالعات ایفمارک است و این مطالعه همچنان جریان دارد.