دعا کنید باد بیاید/ نفس کشیدن برای مردمان باغ شهر ایران آرزو شده
دعا کنید باد بیاید/ نفس کشیدن برای مردمان باغ شهر ایران آرزو شده

آلودگی هوا این روزها آنقدر تکراری شده است که شاید کمتر کسی حوصله شنیدن درباره آن را داشته باشد، اما چاره‌ای نیست؛ باید آنقدر گفت و نوشت تا شاید کسی به فکر یافتن راهی برای این معضل بیفتد. تبریز روزگاری باغ شهر بود اما حالا نه تنها از آن روزها دیگر چیزی باقی نمانده بلکه در […]

آلودگی هوا این روزها آنقدر تکراری شده است که شاید کمتر کسی حوصله شنیدن درباره آن را داشته باشد، اما چاره‌ای نیست؛ باید آنقدر گفت و نوشت تا شاید کسی به فکر یافتن راهی برای این معضل بیفتد.

تبریز روزگاری باغ شهر بود اما حالا نه تنها از آن روزها دیگر چیزی باقی نمانده بلکه در گرداب آلودگی هوا نیز گرفتار شده است.

۱۱ روز تمام آلوده

این کلانشهر از یک سو به جهت داشتن کارخانه‌های متعدد و از سوی دیگر با افزایش جمعیت در طول سالیان و تعداد خودروها و همچنین مشکل دریاچه ارومیه در همسایگی خود با معضل آلودگی هوا به طور جدی روبه رو شده به طوریکه جزو آلوده‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود.

هوای تبریز در ۱۱ روز گذشته تماما ناسالم بوده است به‌طوریکه  هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز در هشدار و ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده است.

شاخص آلودگی هوای امروز تبریز ۱۴۱

شاهین رحیم‌اوغلی رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تبریز در خصوص شاخص آلودگی هوای تبریز اظهار کرد: بر اساس آخرین داده‌هایی که از ایستگاه‌های آلودگی هوای شهر تبریز به دست آمده، شاخص آلودگی هوای الآن تبریز ۱۴۱ است.

وی با بیان اینکه هوای شهر تبریز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است، گفت: مردم باید در این زمینه همت نشان دهند زیرا علاوه بر وزش باد در راستای کاهش آلودگی مردم نیز حدالامکان از وسائل نقلیه برای حمل و نقل استفاده نکنند.

رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی در خصوص سکون هوا، امروز و فردا احتمال افزایش آلودگی هوا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های ثبت آلودگی به صورت ساعتی در حال ثبت هستند و اگر مشکلی در زمینه آلودگی پیش آمد، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

رحیم‌اوغلی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از آسیب‎های جدی، کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از حضور در فضاهای عمومی و باز خودداری شود، ادامه داد: وارونگی هوا دلیل اصلی آلودگی هوای تبریز است.

گفتنی است، شاخص آلودگی هوا اگر زیر ۱۰۰ پی. اس. آی باشد سالم، بین ۱۰۰ و ۲۰۰ ناسالم، بین ۲۰۰ و ۳۰۰ وضعیت اضطرار و ۳۰۰ به بالا وضعیت بحرانی به شمار می‌رود.

گزارش فارس حاکی است، یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا کاهش تردد  خودروها در تبریز است که به گفته مسؤولان روزانه یک میلیون خودرو و موتورسیکلت در تبریز تردد می‌کنند که با کاهش این تردد  می توان بر کاهش آلودگی هوا تاثیر گذاشت اما در واقع، نحوه اجرای طرح ترافیک تبریز در سال ۸۵ به تصویب رسیده، که در ۳۲۰ هکتار از محدوده مرکزی این کلانشهر اجرا شود، ولی تا به امروز به دلیل فراهم نشدن برخی از زیرساخت‌ها، اجرای این طرح به‌رغم وعده مسؤولان در هر مراسم، نشست و آیینی در این خصوص دچار امروز و فردا می‌شود!؟

هفته گذشته ستاد بحران نیز از کارمندان خواست با توجه به رسیدن وضعیت هوای تبریز به مرز هشدار از آوردن خودرو به ادارات خودداری کنند که با عدم همراهی کارمندان مواجه شد.

نوسازی ۳ هزار خودرو تاکسی فرسوده، راه‌اندازی مترو تبریز، افزایش اتوبوس از جمله موارد دیگر برای کاهش آلودگی هوای شهر تبریز محسوب می شود که متاسفانه چند سال است در حد وعده و خبر مراسم‌ها مانده است.

امیدواریم مسؤولان امر راه حل اساسی به فکر آلودگی هوای تبریز بکنند.

هوای پاک این روزها تبدیل به خاطره‌ای قدیمی در خاطر ما بدل شده که شاید با ادامه روند فعلی طی سال‌های آینده علاوه برای فراموش کردن رنگ آبی آسمان، با معضلات بیشتری مثل بیماری‌های ناشی از این روزهای مه آلود رو به رو شویم.

مسؤولان این روزها دست به دعا شدند تا با وزش باد و ورود سامانه بارشی آلودگی هوا کاهش یابد در حقیقت به غیر از تعطیلی مدارس کاری از دست شان بر نمی‌آید.