پایان اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان
پایان اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان

به گزارش اویاقلیق به نقل از شبکه خبر، این تفاهم نامه ها با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و رئیس طرف ایرانی کمیسیون و اصف طالب اوف رییس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان، سفیران دو کشور، استانداران آذربایجان شرقی و اردبیل و جمعی از مسئولان دو کشور به امضای روسای […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از شبکه خبر، این تفاهم نامه ها با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و رئیس طرف ایرانی کمیسیون و اصف طالب اوف رییس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان، سفیران دو کشور، استانداران آذربایجان شرقی و اردبیل و جمعی از مسئولان دو کشور به امضای روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف رسید.

بررسی و حل مشکلات بانکی، بهره برداری از خط آهن آستارا-آستارا تادوماه آینده، توسعه همکاری های کشاورزی و زیست محیطی وتسهیل در صدور روادید از جمله توافقات این اجلاس بود.

محمود واعظی رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در باره تفاهم نامه های همکاری گفت: نهایی کردن اجرای خط آهن رشت -آستارا، ساخت کارخانه تراکتور سازی با مشارکت ایران در جمهوری آذربایجان، آغاز عملیات کارخانه داروسازی در دو هفته آینده در باکو، پیگیری و تسریع در ساخت کارخانه در دست احداث خودروسازی در نفت چالا وصادرات دارو به جمهوری آذربایجان از جمله توافقات مهم دو طرف در این اجلاس است.

وی تشکیل کمیته ویژه تعیین تعرفه گمرکی برای شصت قلم کالای صادراتی و وارداتی دو کشور با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری و کشت فراسرزمینی وصادرات تجهیزات کشاورزی را از دیکر توافقات اعلام کرد.

امروز همچنین تجار ایرانی و جمهوری خود مختار نخجوان در همایشی زمینه های توسعه همکاری های تجاری را بررسی کردند.

قطار مسافری نخجوان -مشهد و بالعکس نیز امروز در حاشیه این اجلاس راه اندازی شد، با راه اندازی این قطار امکان مسافرت ریلی در هر هفته دوبار فراهم شد.

سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن ایران گفت: این قطار در روزهای یکشنبه و پنجشنبه از نخجوان و دوشنبه و جمعه از مشهد حرکت خواهد کرد.

جاوید قربان اف مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان هم از این قطار به عنوان قطار دوستی یاد کرد وافزود: این قطار با سه واگن در هر بار ۱۰۸ مسافر را جابجا خواهد کرد.

کل مسیر این قطار نخجوان-مشهد ۱۸۵۸ کیلومتر است که قطار مسافری در ۲۹ ساعت طی خواهد کرد. این قطار براساس توافق مقامات دو کشور با هدف تسهیل در حوزه گردشگری و توسعه مناسبات دو طرف راه اندازی شد.