تدوین دایره‌المعارف آذربایجان و فرهنگ یکسان‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی
تدوین دایره‌المعارف آذربایجان و فرهنگ یکسان‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی

به گزارش اویاقلیق از تبریز به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، ابوالفضل علیمحمدی، از اجرای دو طرح با عناوین «تدوین دایره المعارف آذربایجان» و «یکسان‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی» خبر داد و اظهار داشت: این طرح‌ها با تصویب هیات مدیره و با تشکیل کارگروه‌های مختلف وارد مرحله اجرایی شده است. وی با بیان این‌که برای […]

به گزارش اویاقلیق از تبریز به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، ابوالفضل علیمحمدی، از اجرای دو طرح با عناوین «تدوین دایره المعارف آذربایجان» و «یکسان‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی» خبر داد و اظهار داشت: این طرح‌ها با تصویب هیات مدیره و با تشکیل کارگروه‌های مختلف وارد مرحله اجرایی شده است.

وی با بیان این‌که برای تدوین دایرهالمعارف آذربایجان و فرهنگ یکسان نویسی کلمات ترکی آذری با اساتید برجسته و بنام مشورت صورت گرفته و در نهایت از طیف‌های مختلف برای ارائه نکته نظرات کارشناسی دعوت به عمل آمده است، خاطرنشان کرد: اعضای شورای علمی فعالیت خود را در هر دو حوزه آغاز کرده و اکنون در مرحله نگارش بخش رجال آذربایجان مشغول فیش نویسی هستند.

علیمحمدی با تأکید بر این‌که طیف وسیعی از استادان متخصص هر حوزه برای مدخل‌نویسی دعوت خواهند شد، ادامه داد: قرار است این دایرهالمعارف به صورت جامع در پنج جلد به صورت موضوعی و الفبایی به تحریر درآید که پیش‌بینی می‌شود یکی از ماندگارترین اقدامات بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که طرح اولیه «فرهنگ یکسان‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی» نیز با حضور استادانی از دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی آغاز و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید، افزود: اجرای این طرح با رسم الخط الفبای فارسی عربی خواهد بود و قرار است کلمات دخیل فارسی و عربی با همان شکل و همان رسم الخط مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با بیان این‌که در اجرای طرح از تجارب گذشته محققان و پژوهشگران این عرصه بهره‌مند خواهیم شد، تصریح کرد: سعی خواهد شد کمترین تفاوت میان زبان گفتاری و نوشتاری با حداقل‌ قواعد مورد نگارش و تحریر درآید.

علیمحمدی ادامه داد: پس از اتمام طرح «یکسان‌نویسی کلمات ترکی آذربایجانی» و پیش از چاپ، این پروژه تحقیقی جهت اظهارنظر و پیشنهاد و همچنین تبادل آرا به اساتید صاحب نظر ارایه و از نظرات اصلاحی آنها استفاده خواهد شد، گفت: طرح های دیگری نیز از سوی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان پیش‌بینی شده که در صورت تأمین بودجه به اجرا گذشته خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در سال ۱۳۹۴ در راستای برنامه های دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شده  اظهار داشت: تحقق وحدت و همدلی مورد انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی را در همه برنامه های این بنیاد مد نظر قرار خواهیم داد.

علیمحمدی با اشاره به این‌که بنیاد برنامه‌های خود را به مرکزیت شهر تبریز و در چهار استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل و زنجان تعریف کرده است، گفت: این بنیاد به دور از مسائل سیاسی و جناحی به دنبال اجرای اهداف و برنامه‌هایی می باشد که در اساسنامه آن درج است.