۱۰ تحول مهم اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی
۱۰ تحول مهم اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی

بورس آمریکا سال ۲۰۱۶ مثل هر سال نویی با شادی شروع شد ولی نه در بازارهای سهام. اولین هفته کاری در بازار سهام نیویورک، بدترین در تاریخ بود. هر سه شاخص عمده این بازار در یک هفته بیش از ۶ درصد افت کردند. بیشترین کاهش هفتگی اول سال در تاریخ. علت هم سقوط ۱۰ درصدی […]

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
بورس آمریکا

سال ۲۰۱۶ مثل هر سال نویی با شادی شروع شد ولی نه در بازارهای سهام. اولین هفته کاری در بازار سهام نیویورک، بدترین در تاریخ بود. هر سه شاخص عمده این بازار در یک هفته بیش از ۶ درصد افت کردند. بیشترین کاهش هفتگی اول سال در تاریخ. علت هم سقوط ۱۰ درصدی قیمت نفت و ترس از کندی رشد اقتصادی چین عنوان شد.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
اجرای برجام

۱۶ ژانویه روز اجرای برجام و برداشتن تحریم‌های ایران بود. تحریم‌هایی که پیچیده‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ نامیده شد و فقط از محاصره اقتصادی کمتر بود. از این روز فروش نفت، معاملات بانکی، خرید هواپیما، بیمه و کشتیرانی و خرید و فروش فلزات گرانبها برای ایران قانونی شد و ماه عسل تجاری ایران و اروپا کلید خورد.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
اسناد پاناما

در ماه آوریل خبری از پاناما تن خیلی از سیاستمداران و ثروتمندان را به لرزه انداخت. بیش از ۱۱ میلیون سند از فرار مالیاتی رهبران حال و سابق جهان به دست هکرها افتاد و منتشر شد. پای خیلی‌ها در میان بود از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تا نخست وزیر ایسلند و شیوخ خلیج فارس. این اتفاق گریزگاه‌های مالیاتی را بار دیگر در مرکز توجه قرار داد ولی هنوز هیچ کار عملی برای مبارزه با آنها انجام نشده است.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

صبح فردای همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ماه ژوئن، پوند استرلینگ بزرگترین قربانی رای مردم بریتانیا شد. ارزش پوند در برابر دلار بیش از ۱۳ درصد سقوط کرد. واحد پول بریتانیا بعدا بخشی از این افت را جبران کرد ولی این نشانه کوچکی بود از هرج و مرجی که خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند برای اقتصاد بریتانیا به ارمغان بیاورد. پوند ارزان البته تابستان پرسودی برای گردشگری بریتانیا رقم زد.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
اقتصاد ونزوئلا

تابستان ۲۰۱۶ اقتصاد ونزوئلا نقره داغ شد. پایین بودن قیمت نفت و سوء مدیریت اقتصادی، ونزوئلا را به زانو درآورد. رکود در ونزوئلا رکورد زد و تورم هم همینطور. تورم در این کشور آمریکای لاتین به بالای ۷۰۰ درصد رسید که بالاترین رقم در جهان محسوب می‌شود. کار به جایی رسید که مردم به جای شمارش پول، آنرا وزن می‌کردند.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
افتضاح سامسونگ

اکتبر ماه بدی برای یکی از بزرگترین شرکت‌های محصولات الکترونیک بود. گوشی گالاکسی نوت هفت سامسونگ که قرار بود طوفانی در بازار موبایل به راه بیاندازد در بحران آتش گرفتن باتری غرق شد. سامسونگ مجبور شد دو و نیم میلیون گوشی ساخته شده را پس بگیرد و تولید بقیه را متوقف کند.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
آمریکا و ترامپ

نوامبر ماه شگفتی بود. دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد و در اولین نطق تلویزیونی گفت در اولین روز کارش پیمان تجارت آزاد اقیانوس آرام را لغو خواهد کرد. این پیمان بین ۱۲ کشور حوزه اقیانوس آرام از جمله آمریکا، کانادا، ژاپن و استرالیا بسته شد و در مرحله تصویب در مجالس بعضی از این کشورها بود. این اقدام آقای ترامپ ممکن است نشانه کوچکی از سیاست‌های اقتصادی درونگرایانه‌ای باشد که آمریکا پیش رو دارد.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
اسکناس در هند

در ماه نوامبر هند یک شبه اعلام کرد اسکناس‌های ۵۰۰ و هزار روپیه‌ای را از دور خارج می‌کند. این کار برای مبارزه با فساد و پولشویی و کشف پول‌های به اصطلاح سیاه بود. اما در عوض آشفته بازاری درست کرد که در آن از زنان خانه داری که خرجی خانه را نقد پنهان کرده بودند تا کشورهای همسایه که روپیه نگه می‌داشتند را عصبانی کرد.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
لینکداین و مایکروسافت

شرکت مایکروسافت آمریکا مدت‌ها خواهان خرید شبکه اجتماعی لینکداین بود. یک شبکه اجتماعی تخصصی برای ۴۵۰ میلیون کاربر حرفه‌ای و شاغل که در آن به دوستان و همکاران وصل شده و از آن برای کاریابی و استخدام نیرو هم استفاده می‌شود.

معامله میلیاردی لینکداین و مایکروسافت در هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۶ جوش خورد.

10 تحول مهم اقتصادی جهان در 2016
توافق اوپک و غیر اوپک

بعد از ماه‌ها مذاکرات نفس گیر در دوحه، الجزایر، استانبول و مسکو، وزیران نفت اوپک بالاخره روز آخر ماه نوامبر در وین توافق کاهش تولید این سازمان را نهایی کردند. مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش که تقریبا ۵۰۰ هزار بشکه آنرا عربستان تقبل کرد. اما ایران به خاطر خروج از وضعیت تحریم مستثنا شد و اجازه یافت تولیدش را کمی افزایش هم بدهد. کشورهای غیر اوپک هم پذیرفتند کمی کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه از تولیدشان کم کنند. در پی این توافق‌ها قیمت نفت در دو هفته بیش از ۱۵ درصد بالا رفت.

جهان در حالی به استقبال سال نوی میلادی می‌رود که چشم انداز اقتصاد زیر سایه قیمت‌های بالاتر نفت و ریاست جمهوری دونالد ترامپ قرار دارد.

منبع: بی بی سی