انتقاد از وزیر راه تا برگزاری جلسات در حضور خبرنگاران
انتقاد از وزیر راه تا برگزاری جلسات در حضور خبرنگاران

جلسه امروز شورای شهر تبریز با ۱۵ دقیقه تاخیر در ساعت ۸:۴۵ آغاز شد. دبیری، چمنی، درسخوان، لطفی و محدث غائبین ابتدایی جلسه امروز هستند. عابدزاده با تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) با ذکر گفتاری از حضرت عیسی(ع) درباره هم نشینی باافرادی که انسان را به یاد خداوند می اندازد، پرداخت. ششگلانی که در غیاب […]

جلسه امروز شورای شهر تبریز با ۱۵ دقیقه تاخیر در ساعت ۸:۴۵ آغاز شد.

دبیری، چمنی، درسخوان، لطفی و محدث غائبین ابتدایی جلسه امروز هستند.

عابدزاده با تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) با ذکر گفتاری از حضرت عیسی(ع) درباره هم نشینی باافرادی که انسان را به یاد خداوند می اندازد، پرداخت.

ششگلانی که در غیاب دبیری اداره جلسه امروز را بر عهده داشت، با تبریک آزادسازی شهر حلب و پیروزی مجدد در خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی این پیروزی بزرگ را متعلق به مردم  سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت دانست و در ادامه با اشاره به پیگیری ها در خصوص پرداخت حقوق کارکنان اظهار داشت: از مجموعه مدیریتی شهرداری به ویژه آقای سلیمانی معاون اداری مالی و شهردار تبریز بابت پیگیری های هفته گذشته در پرداخت بخشی از حقوق کارکنان شهرداری را حل کردند و انشاالله این موضوع در ماه های آینده تداوم یابد.

وی افزود: مبلغی را به کارکنان شهرداری بابت شب یلدا پرداخت کردند که از این بابت تشکر می کنیم.

وی همچنین گفت: ۵ دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله است لذا  لازم است مسئولین و مدیران کشوری توجه مضاعفی به زلزله داشته اند و در بحث مکان یابی و کاربری ها و ساختمان سازی اقدامات را به درستی انجام دهند تا شاهد خسارات سنگین نباشیم.همچنین ۹ دی سالروز راهپیمایی خودجوش مردم بر علیه هتاکان روز عاشورای ۸۸که به عنوان  روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است  بسیار مهم است آحاد جامعه خصوصا خواص باید رهرو فرمایشات رهبری باشند که این مهم به نفع خود ما  و نظام اسلامی است.

در میانه سخنان ششگلانی، اسوتچی به پخش نمودن نامه ای بین اعضای شورا و خبرنگاران و حضار پرداخت.

۹:۰۵ دقیقه صادق نجفی وارد جلسه شد.

شیاری در تذکری مبنای برگزاری جلسات را براساس اعلام شورای عالی استان ها وارد ندانست و خواستار ارائه قاعده ای برای برگزاری جلسات شد.

ایران آهور و جعفر مدبر ناطقان پیش از دستور جلسه امروز هستند.

۹:۱۰ محدث وارد جلسه شد.

ایران آهور که به عنوان سخنران پیش از دستور در صحن علنی شورای شهر گفت: در حالی که اتوبان پاسداران به معبر شهری تبدیل شده است چرا باید مشاور طرح جامع شهر بر عدم احداث این کنار گذر در صورت احداث کنار گذر جنوبی اذعان کرده است؟ این دو کنار گذر در کنار اینکه رینک سوم تبریز را تکمیل خواهند کرد باعث اتصال بزرگراه پیامبر اعظم به اتوبان تبریز مرند خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه بعد از ۲۱ سال از تصویب طرح جامع قبلی با توجه به اینکه تبریز شهر صنعتی است به دلیل آلودگی ها مردم به سمت احداث ساختمان در بخش شرقی شهر تمایل دارند به چه علت شورای عالی شهرسازی برخلاف طرح جامع و تمایل مردم تبریز توسعه از سمت غرب تبریز را تصویب نموده است.

وی افزود: ایراد دیگر این طرح این است که در آن تمایل مردم تبریز به شرق و جنوب شرق نادیده گرفته شده است. اگر چنانچه نتوانیم برای توسعه شهر برنامه مدونی داشته باشیم باید منتظر سکونت گاههای غیر رسمی در جنوب جغرافیایی شهر باشیم.

۰۹:۱۵ درسخوان وارد جلسه شد.

آهور ادامه داد: الحاق شهرهای باسمنج و سردرود حذف شده و آیا می توان حریم شهرها را لغو کرد، پس چرا حریم شهرهای بزرگ را به بهانه سکونت گاه ها حذف نمی کنید؟شورای عالی شهرسازی نباید به استناد دو طرح کمیته فنی خود این را  طرح بدین صورت  تصویب کند و بیش از این انتظاری نیست از مجموعه ذیل وزیری که نمی تواند حرکت دو قطار را برنامه ریزی کندپیشنهادمن این است که مشاوری جدید و بومی، برای تصویب طرح به کار گرفته شود.

وی با انتقاد از فرماندار تبریز اظهار داشت: آقای فرماندار عامل تعلل در تصویب طرح مرکز پژوهش های شورای شهر خود شما هستید و در بسیاری از شهرها مرکز پژوهش های شورا وجود دارد و شما به سلیقه خود شورای شهر تبریز را از داشتن این مرکز بازداشته اید. شما براساس چه دلایل و مستنداتی از تشکیل مرکز پژوهش های شورای شهر اجتناب ورزید.

۰۹:۲۰ لطفی وارد جلسه شد.

آهور در ادامه با انتقاد از رویه تغییرات مداوم در شهرداری تبریز اظهار داشت: آنقدر در جابجایی وقت می گذارید  برای برخی ها و ترمیم آسفالت معابر،مشیرگشایی و … وقت نمی گذارید،چه معنایی دارد به یک سال نرسیده مدیران خود را تغییر می دهید اگر این افراد شایسته هستند چرا جوهر حکم آنان خشک نشده آنها  عوض می کنید و آیا بهتر نیست با روش های علمی و فنی انتصابات شهرداری را انجام دهید.این گونه نباشد که این تغییرات در سودای انتخابات انجام شده باشد شما نتوانسته اید در عرض ۳ ماه سالن جلسات شورا را در ۳ ماه به بهانه مقاوم سازی  تعمیر کنید.

پس از پایان سخنان آهور، تعدادی از اعضای شورا همچون امیرحقیان و شیاری به گفتن کلمات “احسنت” پرداختند.

جعفر مدبر نیز به عنوان دومین ناطق پیش از دستور با تشکر از مدیران خدماتی و تنظیف شهرداری پس از بارش های چند هفته گذشته و پرداخت حقوق مدیران، اظهار داشت:  لایحه همسان سازی شهرداری این یکی از اقدامات مهم شهرداری تبریز است و در بخش عمده ای از شرکت های حجمی و پیمانکاری ایجاد امید کرد.

وی افزود:  اخیرا در تعدادی از مناطق شاهد این هستیم که برخی از عزیزان در تعرفه مصوب شورا برای سال ۹۵ دست برده اند و از ۱۵۰ پی به ۲۵۰ پی افزایش داده اند و این اقدام غیرقانونی و خلاف مصوبه است و آقای شهردار شما دستور برخورد با این تخلفات را دهید که در مصوبات شورا دست می برند.

مدبر افزود: همه تلاش دارند درآمد شهرداری را افزایش دهند فللذا از مدیران مناطق می خواهم که پس از تاکید بر از بین بردن کمیته توافقات، شما به صورت مستند بر علیه خود سندسازی می کنید  لطفا این کارها را انجام ندهید.

وی ادامه داد: در بحث شرکت واگن سازی شهرداری تبریز و شرکت خاورمیانه متاسفانه هیچ اقدامی انجام نگرفته و از شهرداری تبریز می خواهم این موضوع را بررسی کرده و  کمیسیون حمل و نقل این  موضوع را تحقیق و تفحص کند.

مدبردر ادامه تصریح کرد: عملکرد شهرداری و شورا در این دوره قابل قبول است ولی وعده ای که شهرداری بر آن مصر است این است که در ماه بهمن خط مترو به میدان ساعت برسد و خواهش بنده این است که این خط را تا بهمن ماه ماه حتما به  میدان ساعت برسانیم چرا که  شائبه های ضعف مدیریتی دیگر برای مردم قابل قبول نیست و مردم دیگر بهانه قبول نمی کنند.بوروکراسی اداری و مراجعات مردمی در مناطق خسته کننده است و برخی عملا کار مردم را گره می زنند و با این مسائل برخورد شود و در این زمینه مدیران کوشا تشویق شوند. بحث آموزش شهروندی در تبریز ۲۰۱۸ بسیار می تواند موثر باشد و آنچه که باید در تعالی فرهنگی تبریز مورد توجه قرار گیرد، از این طرف انصاف این است که به دور از حب و بغض ها و نظرات شخصی این مسائل را تقویت کنیم. در بودجه سال آینده بحث تکمیل پروژه های ناتمام و خصوصا مسیرگشایی مورد توجه قرار گیرد.در این دوره ۲ پروژه سرمایه گذاری در مناطق کم برخوردار تصویب کردیم ولی احساس می کنیم آنگونه که باید و شاید کار رو به جلویی انجام نمی گیرد و باید سرمایه گذاری بیش از پیش مورد توجه باشد.

درسخوان در ادامه جلسه به قرائت تذکرات کتبی اعضای شورا پرداخت که شیاری در این تذکر نوشت: جلسات شورا باید در حضور شهروندان و خبرنگاران باشد که متاسفانه چندماهی است که جلسات به صورت اجاره ای در دفتر شهردار انجام می شود و تذکر میدهم که در صحن علنی انجام گیرد.

شیاری در دومین تذکر کتبی با عنوان ” تذکر به رئیس و رفقا” نوشت: در سال اول پیشنهاد تخصیص ۳ میلیادر تومان به رسانه ها تصویب شد که متاسفانه پس از این مدت مطرح نشده که آیا هبه ها اولویت دارد یا این لایحه؟

تذکر جعفری درباره اجرا نشدن مصوبه تسویه حساب با بانک شهر  مورد دیگر بود که درسخوان قرائت کرد.

ششگلانی بااشاره به تعمیرات در صحن شورای شهر گفت: مسئول پروژه صحن جلسات شورا ابراز داشته است که برای دو جلسه هفته آینده این مکان افتتاح خواهد شد که نجفی نیز در واکنش نسبت به این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد.

در ادامه جلسه لایحه مشارکتی احداث کارخانه تولید انرژی از دستگاه زباله سوز مطرح شد که صادق نجفی در این باره گفت: در شهر تبریر ۱۲۰۰ تن زباله تولید می شود که شرکتی در دنیا با دارا بودن بیش از ۱۶۰۰ کارخانه در سراسر دنیا برای سرمایه گذاری با رقم قابل توجهی اعلام آمادگی کرده است، ما برای هر کیلوگرم زباله ۵۰ تومان هزینه می کنیم و این میزانی فراوانی است و از سوی دیگر تولید انرژی است که برای اولین بار در ایران صورت خواهد پذیرفت که در صورت تصویب در حدود ۳ سال دیگر اجرایی خواهد شد.

باغبان در تشریح جزئیات این لایحه ابراز داشت: سرمایه گذار درصدد است ۲۹۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری می کند و در مقابل ۷۷ هکتار برای احداث این کارخانه زمین خواسته و در طول بیست سال هزینه نگهداری این پروژه را برآورد کرده است.صاحب این کارخانه این برق و انرژی تولیدی از این زباله را به وزارت نیرو خواهد فروخت و اگر سیستم و دولت از این پروژه حمایت نکند سودی به دست نخواهد آورد.نظر کمیسیون برنامه و بودجه این است که دستاورد آن برای ما قابل توجه بوده و برای طرف مقابل چندان نخواهد بود و ما به اطمینان رسیدیم که این کاری ارزشمند بوده و سود قابل توجهی کسب نخواهد کرد.

فخرآذر نیز به نمایندگی از کمیسیون خدمات شهری درباره این لایحه گفت: در سازمان محیط زیست توانایی تست گارگزهای خروجی این کارخانه وجود دارد که امیدوارم انجام گیرد و ظاهرا تفاهم نامه ای مابین سازمان محیط زیست و این شرکت صورت گرفته است.

در ادامه جلسه اصغری مدیرعامل سازمان پسماند به ارائه توضیحاتی در زمینه این پروژه پرداخت و گفت: ۲۰ درصد سود خالص و افزایش قیمت به شهرداری تعلق یابد و سالانه ۲۰ میلیارد تومان از بابت دفن زباله ها پول برای شهرداری باقی می ماند

شیاری هم در زمینه هزینه های مسافرت خارجی برای بررسی طرح های زباله سوز از اصغری سوال داشت.

استاد خاماچی نیز ابراز داشت: تعمدی در این مسئله وجود دارد که تبریز را به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای کشور معرفی کنند.

چمنی نیز با انتقاد از طرح شدن این لایحه در صحن شورا گفت: ارجاع طرح های سازمان پسماند به کمیسیون سرمایه گذاری ضعیف است و تاکنون به کمیسیون مربوطه ارجاع نشده است که در این صورت هم  شفافیت و آنالیز صحیحی در این باره انجام نمی شود.

امیرحقیان با انتقاد از اینکه این لایحه  از لحاظ سرمایه گذاری و پیوست های زیست محیطی، سرمایه گذاری و درآمدی  مشکل دارد گفت: به نظرم این لایحه کامل نیست و نظر من این است که با تکمیل لایحه بار دیگر به شورا بیاید.

استناد اصغری در میانه کلام خود به آیات و احادیث، سبب شد تا درسخوان به طعنه از این اظهارنظر وی انتقاد نماید.

در حال بروزرسانی….

تبریز بیدار