رشد اقتصادی داریم ولی مردم احساس نمی‌کنند!
رشد اقتصادی داریم ولی مردم احساس نمی‌کنند!

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایسنا، عیسی منصوری در نشست تشریح طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) در سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، ادامه داد: ۱۰ سال گذشته ۸۰ درصد پول نفت سهم هزینه های جاری بود و تنها ۲۰ درصد صرف سرمایه گذاری شد و بیشتر این رقم نیز از […]

به گزارش اویاقلیق به نقل از ایسنا، عیسی منصوری در نشست تشریح طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) در سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، ادامه داد: ۱۰ سال گذشته ۸۰ درصد پول نفت سهم هزینه های جاری بود و تنها ۲۰ درصد صرف سرمایه گذاری شد و بیشتر این رقم نیز از جنس سرمایه گذاری های موثر نبوده است.

وی  از ثبت ۸۵۰ هزار نفر بیمه شده جدید توسط سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۴ خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد بیمه شده جدید، ۷۱۱ هزار و ۲۳۵ اجباری، ۵۵ هزار و ۶۵۶ نفر مشاغل آزاد، ۱۴ هزار و ۷۱۱ نفر اختیاری، ۲۴ هزار و ۸۹۶ نفر بافندگان، ۳۷ هزار و ۲۳۱ نفر کارگران ساختمانی و پنج هزار و ۹۱۸ نفر سایر مشاغل بوده‌اند.

منصوری افزود: آنچه تحت عنوان (تکاپو) مطرح می‌شود، بخشی از فرآیند سیاست گذاری برای اشتغال است که سه لایه دارد؛ لایه اول سیاست‌های کلان معطوف به اشتغال و سیاست‌های مالی و پولی است؛ لایه دوم ابزارهای میانی است که معمولا در دنیا استفاده می‌شود به عنوان مثال در داخل کشور تطابق آموزش های عالی، آزاد و فنی با نیاز بازار کار جهار درصد است.

منصوری اضافه کرد: لایه سوم معطوف به لایه خرد است که در این لایه همه برنامه ریزی‌های انجام گرفته باید اجرا شود و در مناطق دررون استان ها فهم اقتصاد هر منطقه که مختص خود منطقه است بسیار مهم و حیاتی به شمار می رود؛ در هر صورت نیازهای معطوف به اشتغال باید مرتفع شود که بخش عمده ای از اینها یا بروز نیستند یا اجرا نمی‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه لازم است مشخص شود که دینامیک کسب و کار و اشتغال استان چگونه است و رسته های پراشتغال منطقه کدام است، افزود: بخش عمده ای از طرح تکاپو معطوف به لایه خرد و منطقه ای است.

این مسئول متذکر شد: بسیاری از دستگاه‌های ما کار خود را بلد نیستند و بیشتر به ارائه وام می پردازند در حالی که ارائه تسهیلات به عهده بانک ها قرار دارد و چون ما سیاست گذاری، نظارت و مدیریت را نمی دانیم خودمان وام می دهیم