عواقب یک ترور
عواقب یک ترور

گاردین ترور دیپلمات روسیه در ترکیه، می‌تواند این دو کشور را به هم نزدیک‌تر کند. با این رخداد، ممکن است پوتین و اردوغان وجه مشترکی برای مقصر دانستن دیگر گروه‌ها یا دشمنان استراتژیک خود پیدا کنند. هر دو کشور تیراندازی روز دوشنبه را توطئه‌ای گسترده خواندند. نخست‌وزیر ترکیه عامل پشت این قتل را “نیروهای سیاه” […]

گاردین
ترور دیپلمات روسیه در ترکیه، می‌تواند این دو کشور را به هم نزدیک‌تر کند. با این رخداد، ممکن است پوتین و اردوغان وجه مشترکی برای مقصر دانستن دیگر گروه‌ها یا دشمنان استراتژیک خود پیدا کنند.

هر دو کشور تیراندازی روز دوشنبه را توطئه‌ای گسترده خواندند. نخست‌وزیر ترکیه عامل پشت این قتل را “نیروهای سیاه” دانست و پوتین این ترور را حرکتی “تحریک‌کننده” نامید که قصد منحرف کردن روابط میان دو کشور را دارد.

یک سناتور روسی ادعا کرد “احتمالاً نمایندگان خارجی سرویس مخفی ناتو در این ترور دست داشته‌اند.” حامیان اردوغان نیز ادعا می‌کنند طرفداران دشمن سیاسی رئیس‌جمهور ترکیه ( فتح‌الله گولن) این قتل را طرح‌ریزی کرده‌اند.

“سینان اولگن” دیپلمات سابق ترکیه گفت این ترور همانند هدف قرار دادن هواپیمای جنگی روسیه در سال ۲۰۱۵، سبب ایجاد بحران در روابط این دو کشور نخواهد شد. ماکسی سوچکوف کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای امور بین‌الملل روسیه نیز موافق بود که مسکو و آنکارا هیچ انگیزه‌ای برای تبدیل این ترور به بحرانی بزرگ‌تر را ندارند. وی افزود: “روسیه و ترکیه به‌تازگی تعاملات قابل‌توجهی در سطوح بالای نظامی و سیاسی داشته‌اند. اگر اردوغان موفق شود به‌موقع بحران سیاسی موجود با پوتین را کنترل کند، عواقب نگران‌کننده‌ای در انتظار روابط میان دو کشور نخواهد بود.”

واکنش رسانه‌ها به ترور سفیر روسیه در ترکیه

فارین پالیسی:  عواقب ترور سفیر روسیه
تابه اینجا، روسیه و ترکیه این حرکت را تلاشی برای تضعیف روابط میان دو کشور دانستند. وزارت امور خارجه آمریکا نیز آمادگی خود در ارائه کمک به دو کشور را اعلام کرد. بااین‌حال هنوز مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد. اما با توجه به روابط پرتنش میان آنکارا و مسکو در سال گذشته، قرن‌ها دشمنی و رقابت و مواضع سیاسی متقابل در جنگ داخلی سوریه، احتمال وقوع چند سناریو را زیاد می‌کند:

۱٫ هکرهای روسیه، ترکیه را هدف قرار دهند.
دولت ترکیه درگذشته هدف هکرهای روسیه قرارگرفته است. بازهم ممکن است ترکیه هدف حملات سایبری روس‌ها قرار بگیرد و اخبار و رازهای ناخوشایندی درباره اطرافیان و نزدیکان رئیس‌جمهور اردوغان فاش شود.

۲٫ ممکن است روابط شکننده میان روسیه و ترکیه از میان‌رود و فشار اقتصادی زیادی به ترکیه وارد کند.
این اتفاق پس از نوامبر ۲۰۱۵ رخ داد. روسیه در پاسخ به هدف قرار دادن بمب‌افکنش در مرز سوریه، بسیاری از کالاهای ترک را تحریم کرد و میزان صادرات ترکیه به روسیه ۷۳۷ میلیون دلار سقوط کرد.

۳٫ ترور به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب دموکراتیک بیشتر در ترکیه و روسیه استفاده شود.

۴٫ از بین رفتن پیمان آتش‌بس در سوریه.
روسیه و ترکیه مواضع متقابلی در جنگ سوریه دارند؛ اما هر دو برای آخرین آتش‌بس در سوریه تلاش کردند که به شورشیان و غیرنظامیان مهلت داد حلب را ترک کنند. این اقدام تروریستی می‌تواند سبب فروپاشی آتش‌بس و تجدید جنگ در سوریه شود.

۵٫ روسیه از طریق کردها وارد عمل شود.
ترکیه عضو ناتو است. بنابراین بعید است روسیه مستقیماً با ترکیه وارد جنگ شود. اما روسیه می‌تواند از روابط تاریخی خود با کردهای ناراضی در ترکیه استفاده کرده و از شبه‌نظامیان کرد حمایت کند.

واکنش رسانه‌ها به ترور سفیر روسیه در ترکیه

نیویورک‌تایمز: ترکیه، روسیه و ترور آندری کارلوف
ترور آندری کارلوف سبب ایجاد هشدار جهانی و تردید درباره عواقب بزرگ‌تر این حادثه شد. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت. فرد مسلح شعار “حلب را فراموش نکنید” سر داد که نشان‌دهنده انگیزه اوست: نیروی هوایی روسیه در حمله‌ی موفق دولت سوریه به مناطق تحت کنترل شوریان نقش اصلی داشت. این حملات غیرنظامیان بی‌شماری را کشت.

آیا این حادثه باعث ایجاد درگیری میان ترکیه و روسیه می‌شود؟
بعید است. هر دو کشور در تلاش‌اند شرایط را مدیریت و باهم همکاری کنند. آرون استین کارشناس مسائل ترکیه گفت: “ترکیه برای پیشبرد منافع جنگی به روسیه نیاز دارد. روسیه نیز برای رسیده به آنچه پیروزی در سوریه می‌داند، به ترکیه نیاز دارد. هر دو کشور انگیزه خوبی دارند تا مسئله را به بهترین نحو حل‌وفصل کنند.”

چگونه این دو کشور از دشمن به دوست تبدیل شدند؟
تابستان امسال ترکیه مواضع ملایم‌تری اتخاذ کرد: جلوگیری از گروه‌های کرد در سوریه از نزدیک شدن و تجمع در نزدیکی مرز. این تغییر در مواضع روسیه را به ترکیه نزدیک‌تر کرد. ورود روسیه به جنگ نیز محاسبات ترکیه را بر هم زد و مبارزه با اسد برایش دشوارتر و پرهزینه‌تر شد.

روسیه در ابتدا تلاش کرد به شورشیان سوریه که کمک ترکیه را رد کرده بودند، نزدیک شود. اما درنهایت به این نتیجه رسید همکاری با ترکیه بهتر است. پس معامله غیررسمی این‌گونه است: ترکیه دست از حمایتِ شورشیانی که منافع روسیه را تهدید می‌کنند برمی‌دارد. و روسیه نیز حمایت از گروه‌های کرد روسیه را متوقف می‌کند.

آیا این ترور چیزی را تغییر خواهد داد؟
نشانه‌ای از تغییر سیاست‌های ترکیه و روسیه در سوریه وجود ندارد. حتی می‌توان گفت این حمله تروریستی روابط را مستحکم‌تر کرد.