واجبی که در دانشگاه هم فراموش شد
واجبی که در دانشگاه هم فراموش شد

حجاب به عنوان فریضه‌ی شرعی و حتی یکی از مواردی که عرف جامعه برآن پایبند است، باید در جامعه ما مورد توجه بیشتری قرار گرفته و حداقل در دانشگاه‌ها، متولیان فرهنگی به مقابله با عواملی که آن را تحت شعاع قرار می‌دهد، بپردازند. با توجه به اینکه دانشگاه‌ محلی برای آموزش و همچنین توسعه‌ی اندیشه‌ی […]

حجاب به عنوان فریضه‌ی شرعی و حتی یکی از مواردی که عرف جامعه برآن پایبند است، باید در جامعه ما مورد توجه بیشتری قرار گرفته و حداقل در دانشگاه‌ها، متولیان فرهنگی به مقابله با عواملی که آن را تحت شعاع قرار می‌دهد، بپردازند.

با توجه به اینکه دانشگاه‌ محلی برای آموزش و همچنین توسعه‌ی اندیشه‌ی بشری است، از این رو باید در دانشگاه‌ها فضا برای یادگیری و ارتقای دانش و اندیشه فراهم باشد؛ عدم رعایت حجاب در دانشگاه یکی از مواردی است که این مسئله را تحت شعاع قرار داده است.

فرهودی، دانشجوی یکی از دانشگاه‌های غیردولتی است که ضمن گلایه شدید از وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاهش، بیان کرد: در دانشگاه وضع پوشش دانشجویان دختر به گونه‌ای است که ذهن را آشفته کرده و فرصت یادگیری و آموزش را از دانشجویان سلب می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت‌ کلاس‌های دانشگاه نیز تاکید کرد: بوی لوازم آرایشی فضای کلاس‌های دانشگاه را پر کرده و کلاس‌ها شبیه جایی مثل “آرایشگاه” شده‌اند.

وی با اشاره به حجاب زننده‌ی دانشجویان این دانشگاه گفت: موضوع بی‌حجابی در دانشگاه ما مربوط به قشر محدودی از دانشجویان نبوده، بلکه موضوعی همه‌گیر است و همچنین کار از تذکر گذشته چرا که هیچکس به تذکر اهمیت نمی‌دهد و باید قوانین مناسبی در این خصوص اتخاذ شود تا فضای مناسبی برای تحصیل دیگر دانشجویان فراهم شود.

این دانشجو یادآور شد: در بیان وضعیت حجاب موجود در دانشگاه ما زبان قاصر بوده و مقابله آن نیز صرفا با شعار و… ممکن نیست، بلکه نیازمند برنامه‌هایی محکم و بنیادین است.

وی با تاکید بر اینکه تحصیل در دانشگاه ما برای دانشجویان بسیار سخت است، افزود: چگونه ممکن است در فضایی که بیشتر شبیه تالارهای عروسی است، به تحصیل پرداخت؟.!

خانم محمدی، دانشجوی دیگری است که پوشش معمولی دارد، او در خصوص نوع پوشش و حجابی که در دانشگاهشان جلوه‌گری می‌کند، گفت: نوع پوششی که جدیدا در دانشگاه ما رایج شده است بیشتر در جشن‌های عروسی کاربرد داشته و حتی نوع آرایش دختران نیز مختص این گونه جشن‌هاست.

وی ادامه داد: با چنین شرایطی دخترانی که با پوشش و ظاهر ساده در دانشگاه حاضر می‌شوند نیز تاثیر پذیرفته و به تدریج در مسیر بی حجابی  قرار می‌گیرند، به ویژه دانشجویان جدیدالورود که به تازگی در این فضا حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود فرآیند تحصیل دانشجویان، به‌ویژه پسران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تاکید کرد: در چنین شرایطی  هرگز نمی‌توان با آسودگی خاطر به تحصیل علم پرداخت.

افراد در بطن خانواده ارزش های اجتماعی را فرا می گیرند

مشاور بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت حجاب در برخی از دانشگاه های استان خاطرنشان کرد: زمانی که در استانداری مدیر کل امور بانوان بودم این جمله را به کار بردم که “دانشگاهای ما اکنون تبدیل به بزم شبانه” شده اند.

نسرین پیرسمساری با اشاره به اینکه، افراد در بطن خانواده تربیت شده، حجاب و ارزش های اجتماعی را فرامی گیرند، گفت: با زورگویی نمی توان حجاب را به فرزند تحمیل کرد، چراکه باید این موضوع را در وجود فرزند نهادینه کرد، چیزی که در قلب فرد نهادینه شده در شرایط سخت نیز تغییر نمی یابد.

وی ادامه داد: باید مشخص شود که چرا دانشگاه های ما محیطی برای عرضه و تقاضا شده اند، چرا که متولیان و مسئولان دانشگاه ها در برخی از موارد محیطی در دانشگاه ایجاد می کنند که زمینه ی عرضه و تقاضا برای دانشجویان فراهم می شود.

پیرسمساری افزود: متولیان فرهنگی ما از ابتدا کارهای فرهنگی خوبی در این راستا انجام نداده اند؛ از این رو الان این معضل شدیدتر شده و نیازمند اقدامات بنیادین است، چرا که این معضل از دانشگاه ها به جامعه سرایت می کند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی افراد جامعه در بروز معضل بی حجابی سهم داشته اند، بیان کرد: خانواده ها نیز در برخی از موارد نسبت به حجاب فرزندان خود بی توجه می شوند و نمی دانند که فرزندشان در دانشگاه چه وضعیتی دارد.

پیرسمساری تاکید کرد: حتی در جشن ها نیز بسیاری از خانواده آن گونه که برخی از دانشجویان در دانشگاه حضور پیدا می کنند، حاضر نمی شوند، چه برسد به اینکه به دخترانشان اجازه دهند با چنین وضعیتی در دانشگاه حاضر شوند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ی حراست دانشگاه، اجرای قانون و مقررات دانشگاه است، افزود: مقابله با بدحجابی موجود در دانشگاه ها کار سختی نبوده و در این راستا تنها اجرای مفاد قانون و مقررات انضباطی کارساز خواهد بود،است، نیاز نیست اساتید تذکر دهند چرا که حراست باید مقررات مربوط به دانشجویان را مقابل درب ورودی نصب کرده و دانشجو نیز ملزم باشد که طبق این قانون وارد دانشگاه شود.

                                  وضعیت حجاب نه فقط در دانشگاه ها بلکه در کل جامعه بحرانی است

“حجت‌الاسلام سعید اسمعلی‌پور” مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: وضعیت حجاب تنها در دانشگاه آزاد اسلامی وخیم نبوده و در حالت کلی وضعیت حجاب در جامعه بحرانی بوده و دغدغه‌ی تمامی مردم و مسئولان است.

وی ادامه داد: وضعیت حجاب در دانشگاه آزاد تبریز به این جهت برجسته شده که هم فضای دانشگاه نسبت به بقیه دانشگاه‌ها کم‌تر است و هم اینکه دانشجویان این دانشگاه نسبت به بقیه‌ی دانشگاه‌ها زیاد هستند؛ از این رو این معضل در این دانشگاه زیاد به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: برخلاف دیدگاه‌های موجود در دانشگاه، بخش حراست نسبت به این قضیه بی تفاوت نبوده و در صورتی که به مورد نامناسبی برخورد کنند تذکرات لازم را داده و به شورای انضباطی دانشگاه معرفی می‌کنند.

حجت‌الاسلام اسمعلی‌پور در خصوص برنامه‌های ابتکاری دانشگاه در راستای ترویج حجاب و عفاف نیز یادآور شد: در این راستا، دو مرحله مشاوره انضباطی به آیین نامه‌ی انضباطی اضافه کرده‌ و از اساتید خبره در این زمینه دعوت به همکاری شده است.

وی گفت: برای سال تحصیلی جدید در تلاش هستیم که با اشکال مختلف در راستای ترویج حجاب و عفاف قدم برداریم.

وی با تاکید بر اینکه حراست دانشگاه نیز هم از لحاظ تذکری و هم از لحاظ اجرای قانون به طور جدی عمل می‌کند، اظهار کرد: حراست نیز در راستای اجرای قوانین دانشگاه با رعایت کرامت انسانی تذکرات لازم را به دانشجویان خاطی می‌دهند و همچنین تعدادی از این دانشجویان را که نیاز به مشاوره دارند را نیز به کمیته انضباطی معرفی می‌کنند.

مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ما هرگز فرافکنی نکرده و در تلاش برای علاج این موضوع هستیم؛ اما این موضوع زمان‌بر بوده و به‌خصوص که باید حل این مشکل توام با حفظ کرامت انسانی باشد نیازمند زمان است.

وی، گفت: عدم رعایت حجاب با عنوان نوعی آسیب اجتماعی شناخته می‌شود از این رو باید در جهت رفع این معضل تلاش کرده و راهکاری پیدا کنیم.

وی در پاسخ به اینکه یک سری از دانشجویان از درب اصلی دانشگاه وارد نشده و از محوطه‌های اطراف که بدون حصار است وارد دانشگاه می‌شوند، تشریح کرد: بر سر این زمین‌ها یک سری مشکلات وجود دارد که ما در تلاش برای حل آ‌ها بوده و همچنین به دنبال این هستیم که بعد از آماده سازی زیرساخت‌های لازم، ورود و خروج دانشجویان را مکانیزه کنیم.

                                       تمامی بخش‌های دانشگاه در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مسئولیت دارند

 مدیر فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور تبریز نیز گفت:  طی چندین سال دانشگاه پیام نور به عنوان مدینه‌ی فاضله‌ی دانشگاه‌ها از لحاظ حجاب و عفاف جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است.

فریدون طایفه‌ای، در خصوص وضعیت حجاب و عفاف حاکم بر این دانشگاه، اظهار کرد: وضعیت حجاب در دانشگاه پیام‌نور تبریز به حق، نسبت به دانشگاه‌های دیگر در جایگاه مناسبی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی بخش‌های دانشگاه در ترویج حجاب و عفاف بین دانشجویان مسئولیت دارند، اضافه کرد: در خصوص موضوع حجاب و عفاف در دانشگاه نه تنها بخش فرهنگی بلکه تمامی بخش‌ها از حراست گرفته تا استاد همگی مسئولیت و تاثیر دارند.

وی افزود: دانشگاه پیام‌نور تبریز در جهت برگزاری برنامه‌های فرهنگی به مدت سه سال است که با هماهنگی با شورای فرهنگی استان و شورای فرهنگی مراکز و واحدها  نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی اقدام می‌کند.

طایفه‌ای با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه پیام نور تبریز، یادآور شد: برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه برای تمامی اعیاد و مناسبت‌ها در طول سال به طور مدون و برنامه‌ریزی شده و با بودجه مشخص انجام می‌گیرد.

وی در این خصوص تشریح کرد: در دی ماه هر سال از مراکز و واحدها خواسته می‌شود که انجمن‌ها، تشکل‌ها، کانون‌ها و فعالان فرهنگی دانشگاه جلسه‌ای تشکیل داده و درخواست‌های خود را به منظور برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای سال بعد پیشنهاد دهند؛ این پیشنهادات در شورای فرهنگی برنامه‌های پیشنهادی بعد از واکاوی تصویب شده و به شورای فرهنگی استان ارسال می‌شوند.

وی در این راستا ادامه داد: در شورای فرهنگی استان نیز بعد از جلسات و بررسی‌های متعدد، برنامه‌های مذکور را با سند راهبردی کشور همخوانی می‌دهند و نهایتا تا ۱۵ اسفندماه برنامه‌ها به صورت مدون و با بودجه مشخص ابلاغ نهایی می‌شود.

مدیر فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور تبریز اظهار کرد: با توجه به اینکه تمامی برنامه‌های فرهنگی دانشگاه مشخص و برنامه‌ریزی شده و دانشجویان نیز بومی استان هستند و علی‌رغم اینکه حضور دانشجو در دانشگاه پیام‌نور الزامی نیست اما دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی حضور چشمگیر دارند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان پیام نور تبریز بومی هستند، تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه پیام نور با فرهنگ و سنت‌های استان عجین هستند، در نتیجه برنامه‌های فرهنگی نیز طی این چند سال به طور مناسبی برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه‌ی مهم دانشگاه تعلیم و تربیت است، یادآور شد: یکی از برنامه‌های پررنگ دانشگاه در کنار برنامه‌های تعلیمی، موضوع حجاب و عفاف در دانشگاه است که بر روی آن سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در راستای اسلامی کردن دانشگاه می‌کنیم.

طایفه‌ای با اشاره به اینکه مردم تبریز همواره به آموزه‌های دینی پایبند بوده‌ و تبریز پایتخت جهان تشیع است، اظهار کرد: دانشگاه تبریز در جهت ترویج فریضه‌ی غنی حجاب و عفاف در دانشگاه پیام‌نور تبریز چندین مورد همایش‌های راهبردی و تخصصی برگزار کرده و همچنین مراکز و واحدهای ۲۹گانه‌ی استان از طریق تشکل‌ها، مدیریت فرهنگی و فعالان فرهنگی نیز در این راستا اقدام به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون آزاد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی از اساتید، همکاران و افرادی که در زمینه‌ی حجاب و عفاف و همچنین آموزه‌های دینی در دانشگاه الگو هستند نیز تجلیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حجاب مسئله‌ای دینی، اعتقادی و الزامی است، اظهار کرد: ترویج و مراقبت از حجاب و عفاف دانشگاه، مختص بخش فرهنگی نبوده و در این میان، نهاد، حراست، اساتید و تمامی بخش‌های دانشگاه به صورت شورایی وارد عمل شوند.

مدیر فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام‌نور تبریز با تاکید بر نقش مهم قوانین در رعایت حجاب و عفاف دانشگاه، بیان کرد: اجرا و رعایت قوانین بسیار مهم است اما در صورتی که درست اجرا شود و تمامی بخش‌های دانشگاه به این قانون توجه نشان دهند؛ این گونه نباشد که دانشجویان در ورودی دانشگاه قانون را اجرا کرده و در داخل دانشگاه و کلاس‌ها به آن بی توجهی کنند.

وی تشریح کرد: نباید بخشی از دانشگاه قوانین را سفت گرفته و بخشی دیگر نیز آن را شل بگیرند، بلکه باید تمامی بخش‌ها نسبت به اجرای آن در کنار هم با هماهنگی و همیاری نسبت به اجرای قانون اقدام کنند.

وی با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در جامعه، یادآور شد: خانواده، محور و اساس دین اسلام بوده و مادر نیز در این میان نقش بسزایی دارد، با توجه به اینکه دشمن برای ضربه زدن به دین اسلام در صدد متلاشی کردن بنیان خانواده‌هاست از این رو برای تضعیف حجاب در خانواده‌ها برنامه‌هایی را به دنبال می‌کنند.

                                فعالیت ۵۰ نفر از اساتید دانشگاه تبریز برای امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه

قادر حسین‌زاده، معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در تشریح وضعیت حجاب و عفاف دانشگاه تبریز اظهار کرد: با توجه به وضعیت جامعه، وضعیت حجاب در دانشگاه تبریز در شرایط مناسبی قرار داشته اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم که در تلاش هستیم شرایط را به جایگاه مطلوب برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های مختلفی در راستای تقویت موازین اسلامی و همچنین حجاب و عفاف در دانشگاه اجرا می‌شود، ادامه داد: عزیمت ۴۵ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به مشهد در قالب “پیاده‌روی رضوی” نمونه‌ای از این کار است که ۱۰ نفر از دانشجویان بعد از بازگشت از زیارت، اقدام به استفاده از چادر کرده‌اند.

وی با اشاره به تاثیر برنامه‌های فرهنگی در ترویج حجاب و عفاف در دانشگاه، افزود: حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان مشاور در خوابگاه‌های دانشجویی در زمینه ترویج حجاب و عفاف و تبیین این فریضه‌ی دینی نیز نتایج بسیار مفیدی را در پی داشته است.

حسین‌زاده با تاکید بر تاثیر اجتماع و محیط خانواده در افراد، یادآور شد: سبک زندگی، آسیب‌های اجتماعی و شرایط گوناگونی که فرد در زندگی با آن‌ها برخورد می‌کند نیز بر فرد تاثیر گذاشته و برخی از هنجارشکنی‌ها و بی‌توجهی‌ها نسبت به موازین شرعی را نیز ناشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه یک مجموعه‌ی منسجم است، تاکید کرد: تمامی بخش‌های دانشگاه در ترویج حجاب و عفاف مسئول هستند، در این راستا نیز بخش فرهنگی دانشگاه اقدام به برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای اساتید و کارکنان کرده است تا رفتار مناسب و همچنین امر به معروف و نهی از منکر را در دانشگاه پیاده کنند.

وی بیان کرد: هر چند بخش فرهنگی دانشگاه و همچنین نهاد رهبری به عنوان یک وظیفه در راستای این مهم حرکت می‌کنند، اما حقیقت این است که تمامی بخش‌های دانشگاه در این خصوص وظیفه داشته و باید در جهت ترویج فرهنگ حجاب و عفاف حرکت کنند.

حسین‌زاده بیان کرد: آیین‌نامه‌های تنظیم شده در این راستا نیز مهم هستند اما پرداختن به مباحثی چون فرهنگ‌سازی و تبیین حجاب و عفاف در دانشگاه و همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی نتایج بهتری دارند که نیازمند زمان و استمرار فراوانی است تا نتیجه بدهد.

وی تاکید کرد: به عقیده‌ی بنده تاکید فراوان بر روی قانون بدون اعمال برنامه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها، افراد را به سمت لجبازی سوق می‌دهد؛ از این رو اهمیت فرهنگ سازی در ترویج حجاب و عفاف بسیار بالا است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه برای ترویج حجاب و عفاف، اضافه کرد: در این راستا ۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی را انتخاب کرده و برای این اساتید کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم تا در سطح دانشگاه اقدام به فرهنگ‌ سازی موازین شرعی کرده و موضوعاتی چون، حجاب و عفاف و… را برای دانشجویان تبیین کنند.

معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه تبریز در این خصوص متذکر شد: ۲۰ نفر از این اساتید مشاوران فرهنگی دانشگاه بوده و همچنین ۳۰ نفر دیگر نیز صاحب‌نظر و متخصص در راستای مباحث فرهنگی و اجتماعی هستند که به تبع برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی، دانشگاه تبریز در مسیری رو به مطلوب بودن حرکت می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات فرهنگی در مجموعه‌های مختلف استان در خصوص ترویج حجاب و عفاف، یادآور شد: به نظر می‌رسد که این مجموعه‌ها وحدت رویه ندارند، چرا که اگر با هم‌افزایی و همکاری با یکدیگر در این مسر حرکت کنند در نتیجه اثرات مطلوبی را در پی خواهد داشت.

بر اساس آنچه گفته شد؛ جای بسی تامل است که علی‌رغم آنچه که در اجتماع مشاهده می‌شود، فضاهای آموزش ما نیز آلوده به ولنگاری‌هایی شود که در نتیجه‌ی عدم رعایت حجاب است؛ چرا که حجاب تنها حایل ظاهری بین زن و مرد بوده و مقابل بسیاری از انحرافات را می‌گیرد، و به تبع آن نیز عفت و غیرت را در جامعه جاری می‌سازد.

عدم رعایت حجاب نه تنها بر روی شخصیت باطنی فرد، بلکه بر روی دیگر افراد جامعه نیز تاثیر سوء گذاشته و در نتیجه قبح گناه بدحجابی را از بین می‌برد، “حجاب” مسئله‌ای شخصی نبوده و بلکه موضوعی اجتماعی و در دین و شرع ما نیز نوعی “حق الناس” است.

و چه خانواده‌ها و چه دخترانی که در اثر قرار گرفتن در کنار افراد بدحجاب، باورهایشان خدشه دار شده و از این رفتار زشت تاثیر پذیرفته‌اند!

به راستی چرا باید در جامعه اسلامی ما که حجاب به عنوان فریضه‌ای دینی برای بانوان مقرر شده است، این گونه دورانی را سپری ‌کند که زنان و دختران بی هیچ واهمه و شرمی در فضاهای علمی حاضر شده و حتی آن را به نوعی افتخار و روشنفکری تلقی می‌کنند؛ حالی که باید در روز جزا در مقابل دیدگان حق ایستاده و پاسخگوی این همه کردار زشت باشند.