هر جوان آذربایجانی یک مهارت تخصصی آموزش ببیند
هر جوان آذربایجانی یک مهارت تخصصی آموزش ببیند

به گزارش اویاقلیق به نقل ازایرنا، اسماعیل جبارزاده روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی استان با اشاره به اینکه هدف تمامی فعالیت های اقتصادی تولید ثروت و اشتغالزایی است، افزود: ضروری است هر کاری که در این حوزه انجام می شود منجر به تولید ثروت شود. وی […]

به گزارش اویاقلیق به نقل ازایرنا، اسماعیل جبارزاده روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی استان با اشاره به اینکه هدف تمامی فعالیت های اقتصادی تولید ثروت و اشتغالزایی است، افزود: ضروری است هر کاری که در این حوزه انجام می شود منجر به تولید ثروت شود.

وی ادامه داد: در زمان کنونی تولید ثروت از دو طریق صورت می گیرد که یکی توسط تکنولوژی و رباتیک بوده و دیگری با استفاده از نیروی کار است.
جبارزاده اظهار کرد: تولید ثروت در استان باید به وسیله دست توانمند نیروی کار انجام گیرد و سپرده گذاری سرمایه های مالی در نزد بانک ها جایز نیست.
وی با تاکید بر کاهش تعداد بیکاران استان افزود: ضروری است افرادی که در چرخه تولید ثروت نقش ایفا می کنند افزایش یابد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به بررسی هایی که انجام یافته فارغ التحصیلان دانشگاهی با داشتن مدرک تحصیلی قادر به ایفای نقش در رشته تخصصی خود در مراکز کاری نیستند.
وی اضافه کرد: ساختار آموزشی ما بر اساس نیاز بازار تنظیم نشده و در دانشگاه نسل سومی امروز بر توانمندسازی نیروهای انسانی توجه بیشتری شود.
جبارزاده افزود: درصد اندکی از فارغ التحصیلان مراکز آموزشی ما در رشته تحصیلی خود توانمند بوده و توانسته اند کارآفرینی و ایجاد شغل کنند.
وی با اشاره به اینکه مدیرکل فنی و حرفه ای استان از جمله افراد صاحب نظر در امر مهارت آموزی است، گفت: انتظار داریم این اداره کل تنها بر آموزش اکتفا نکند و مهارت آموزان فنی و حرفه ای به عنوان یک متخصص و کارآفرین وارد بازار کار شوند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شورای هماهنگی آموزش های مهارتی استان جلسه ای ابلاغی نیست، خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی آموزش های مهارتی استان باید متشکل از مدیران استانی که نقشی در حوزه آموزش، تولید و اشتغال دارند به نیازسنجی و رفع مشکلات استان بپردازند.
وی هدف از تشکیل این شورا شناسایی نیازهای استان در حلقه تقاضای بازار و متناسب با آن آموزش های مهارتی لازم برشمرد و گفت: عملکرد جزیره ای آفت است و باید از ظرفیت ها و پتانسیل های آموزشی تمامی دستگاه ها هماهنگ و همسو استفاده شود.
جبارزاده تاکید کرد: افق دو ساله نیروی انسانی مورد نیاز استان در این شورا مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس امکانات و توانمندی های آموزشی دستگاه های مختلف، برنامه ریزی شود.
وی اضافه کرد: باید نسبت به مهارت آموزی جوانانی که از مراکز دانشگاهی فارغ التصیل می شوند بیش از پیش توجه کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در حدود ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۲۰۰ هزار دانشجو در استان وجود دارد، گفت: با آموزش مهارت های تخصصی هدفمند به داشن آموزان و دانشجویان سال آخر خواهیم توانست بخشی از مشکلات مهارتی فارغ التحصیلان را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به توان و پتانسیل موجود در مراکز دولتی، ۵۰ مهارت تخصصی توسط این شورا تعریف شود تا فارغ التحصیلان ما یک گواهی مدارک داشته باشد که بتوانند مهارت افزایی کنند.