استعفا به دلیل عدم شکایت از وزیر راه و شهرسازی
استعفا به دلیل عدم شکایت از وزیر راه و شهرسازی

محمدعلی صدیقی هشتم آذر ماه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگاران درباره حادثه قطار تبریز – مشهد خواستار شکایت هیئات مذهبی تبریز علیه وزیر راه و شهرسازی شده بود و گفته بود که در صورت مخالفت با این امر از این شورا استعفا داده و شخصا این کار را پیگیری خواهد کرد. وی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار […]

محمدعلی صدیقی هشتم آذر ماه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگاران درباره حادثه قطار تبریز – مشهد خواستار شکایت هیئات مذهبی تبریز علیه وزیر راه و شهرسازی شده بود و گفته بود که در صورت مخالفت با این امر از این شورا استعفا داده و شخصا این کار را پیگیری خواهد کرد.

وی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز استعفای خود را از شورای هیئات مذهبی اعلام کرد.

صدیقی گفت: حادثه برخورد دو قطار در پنجم آذرماه که در نوع خود بی‌سابقه بود، بر اثر سوء مدیریت و بی‌تدبیری مسؤولان ذیربط موجب جان باختن جمعی از پاک‌ترین جوانان جامعه حسینی اعم از مداحان و ذاکران و خادمین دربار ملائک پاسبان ارباب بی‌کفن شد که متاسفانه با بی‌مبالاتی آغاز و با برخورد توام با تساهل و تسامح موجب افزایش هرچه بیشتر آلام و مصائب مصیبت‌دیدگان شد.

وی افزود: ساعاتی پس از حادثه وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از محل حادثه در مقابل دوربین رسانه ملی با ادای کلماتی که نه تنها در شان یک وزیر بلکه در شان یک انسان وظیفه‌شناس هم نبود بحث بیمه و دیه را مطرح کرد و در ادامه مسؤولان ادعا کردند.

وی ادامه داد: این حادثه در حالی رخ داد که مسؤولان ادعا می‌کنند هم اکنون سامانه علائم و ایمنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از سیستم‌های پیشرفته‌ای هم چون اینترلاکنیگ، ATA,CTC که در کشورهای توسعه‌یافته استفاده می‌شود، بهره‌مند است و مدیرعامل راه‌آهن در دولت یازدهم (فروردین۹۴) در توصیف این سیستم فرمودند این سیستم موجب می‌شود هر ۵ کیلومتر یک ایستگاه الکترونیکی ایجاد شود و ظرفیت مسیر تهران و مشهد که ۵۵ درصد قطارها در آن سیر می‌کنند به دو برابر افزایش می‌یابد و حتی اگر برای راننده قطار اتفاقی هم بیفتد هیچ اتفاقی برای قطار به وجود نمی‌آید.

صدیقی گفت: مسؤولان به‌دنبال مقصر از نوع انسانی در فاجعه قطار تبریز – مشهد هستند با این وصف سوال این است که آیا با وجود این همه سیستم و تکنولوژی پیشرفته و این همه افتتاح باید خطائی رخ دهد و ما همچنان خطاکار را اپراتور و انسان بنامیم؟ انسان در سامانه علائم و ایمنی راه آهن علی‌الخصوص در خط حساس تهران مشهد فقط ناظر برای پیشگیری از خطا و اشتباه احتمالی است. با همه این هزینه‌هایی که انجام می‌شود، خطای انسانی را عامل حادثه دانستن خطا و جفای مضاعف است.

وی گفت: شخص آقای وزیر باید نسبت به بروز خطا آن هم در مسیری که مدعی هستند پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و جدیدترین تجهیزات در آن به کار رفته است و بیشترین هزینه‌ها برای این مسیر است، پاسخگو باشد.

صدیقی اضافه کرد: قابل قبول نیست که این خطا با وجود این همه توضیحات از سوی انسان رخ داده باشد و وزیر باید توضیح دهد علت خطا از جنس علائم و ایمنی در مسیر تهران مشهد چه بوده است؟ نه از جنس نیروی انسانی…

وی اظهار داشت: آقای وزیر باید علت خطا را از جنس تکنولوژی پاسخگو باشد. از جنس اینکه شرکت پشتیبانی‌کننده در انجام وظایف خود کم گذاشته است.از جنس اینکه مجری پروژه در اجرای ATC کم‌کاری کرده است و چرا مسؤولان در مقابل آن سکوت کرده‌اند. با کدام رانت و واسطه اجرای پروژه به شرکت مذکور واگذار شده است که روزه سکوت گرفتید؟ چرا برای تنویر افکار عمومی حقیقت را نمی‌گویند؟

صدیقی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق در کازینویی در فرانسه یا دیگر کشورهای بلاد کفر می‌افتاد رئیس دولت و سردار دیپلماسی دولت یازدهم در ساعات اولیه حتماً طی بیانیه‌ای ضمن محکومیت و اظهار همدردی، اعلام آمادگی برای کمک‌های بشر دوستانه می‌کردند، دریغ که این اتفاق برای کبوتران شکسته‌پر حریم رضوی نیفتاد و در این میان بیشتر از هر تشکلی به دلیل وابسته بودن مسافران بهشت رضوی به ائمه اطهار و ولایتمدار بودنشان از شورای هیئات مذهبی انتظار تشکیل جلسه فوق‌‌العاده ، صدور بیانیه، طرح شکوائیه و انتظار پیگیری بود که متاسفانه آن هم به دلیل بعضی ملاحظات انجام نپذیرفت…

وی گفت: حال در بعد از چندین روز از این حادثه در اولین جلسه بعد از حادثه غم‌بار قطار مرگ، با عرض پوزش از اعضای محترم شورای هیئات مذهبی تبریز به‌دلیل بی‌‌کفایتی خودم نسبت به اتخاذ تصمیم لازم برای تعدیل آلام مصیبت‌دیدگان و پیگیری تشکیلاتی، همانطوری که در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرده بودم استعفای خودم را از عضویت در شورای هیئات حسینی تبریز اعلام می‌دارم.