اوایل آبان ماه امسال بود که فضای مجازی یک خبر را ماجرا ساز کرد و بدنبال آن افکار عمومی کشور و مخصوصا تبریزی ها به نوعی متشنج شد. اما خبر چه بود؟! تخریب ارگ علیشاه با احداث پارکینگ در کنار آن!! متاسفانه بی خبری عموم از برنامه های بنیاد خیریه مصلی تبریز،باعث شد عده ای […]

اوایل آبان ماه امسال بود که فضای مجازی یک خبر را ماجرا ساز کرد و بدنبال آن افکار عمومی کشور و مخصوصا تبریزی ها به نوعی متشنج شد.

اما خبر چه بود؟!

تخریب ارگ علیشاه با احداث پارکینگ در کنار آن!!

متاسفانه بی خبری عموم از برنامه های بنیاد خیریه مصلی تبریز،باعث شد عده ای فرصت طلب از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را بکنند و بر کم کاری های خود سرپوش بگذارند.

البته این نکته هم گفته شود که بهتر بود قبل از آغاز پروژه ی احداث پارکینگ،بنیاد مصلی اطلاعیه ای میداد،چونکه چندین پروژه در شهرها کلید میخورد در حالیکه نصف کاره می ماند ولی در عین حال آن را رسانه ها رسانه ای میکنند.

این در حالی است که سابقه ی بنیاد مصلی اعظم امام خمینی(ره)بسیار درخشان است و در عمل خدمت رسانی خود را بر مردم ثابت کرده است،که در ادامه اشاره خواهد شد.

شکر خدا را که هستند نهاد ها و یا بنیاد های مردمی که در حفظ آثار تاریخی تلاش میکنند و هنگام مواجهه با اقداماتی که به آثار تاریخی آسیب میرساند واکنش نشان میدهند،اما کمی با انصاف باشند و حقایق را نیز بیان کنند.

ظرفیتی که امروزه در مصلی اعظم امام خمینی (ره)تبریز و کتابخانه و سالن اجتماعات، پس از پایان ساخت آن بدست آمده است، باید قابل توجه عده ای سطح نگر باشد که اتفاقا در دوران ساخت این مجموعه ی عظیم به آن واکنش نشان دادند و خواستار توقف آن شدند،اکنون همگان اذعان دارند که مایه آبرو برای کلان شهر تبریز شده است.

در حالیکه امروزه ارگ همچنان در جای خود مانده است و خواهد ماند،یک مجموعه ی بی نظیر نیز در کنار آن در حال فعالیت است.

متولی اصلی ساخت این مصلی  حضرت آیت الله شبستری(امام جمعه تبریز)است،که زحمات زیادی را در قبال این امر بر دوش کشیدند و قطعا چنین شخصیت مذهبی اجازه نمیدهد ارگ علیشاه اثر مذهبی و تاریخی از بین برده شود.

ولی همانگونه که اشاره شد،بودند افرادی که در آن زمان هم بنا به مصلحت های خودشان از روی غرض ورزی مخالفت کردند و افرادی هم از روی بی اطلاعی از واقعیت ها و بر اثر فضا سازی های مخالفان به ساخت این مجموعه بدبین شده بودند.

اما مدعیان حفظ آثار تاریخی در تبریز چرا ساخت پارکینگ را دیدند ولی هنگامی که ارگ علیشاه بدون حمایت سازمان میراث فرهنگی ترمیم شد به ان توجه نکردند؟!

سازمان میراث فرهنگی چرا به ساخت پارکینگ به این دلیل که ارگ در خطر است در حالیکه نیست واکنش نشان میدهد و سرو صدا به راه می اندازد ولی در چند قدمی ارگ به خانه ی فتح الله یف که خود از آثار تاریخی است رسیدگی نمیکند؟!

درختانی با عمر چند ده ساله از داخل ساختمان رشد کرده اند،پس کجا هستند مدعیان حفظ آثار تاریخی؟!

هر سازمانی هم که بخواهد از اقدامات خود دفاع کند،سازمان گردشگری و میراث فرهنگی دفاعیات قابل قبولی را نمیتواند ارائه دهد،چونکه در همین تبریز که آثار تاریخی و ارزشی همگی جلوی چشم مردم است،آنگونه که شایسته است از آنان حفظ و نگه داری شود و یا نسبت به ترمیم آنان اقدام شود،اقدامی قابل قبول صورت نمیگیرد.

جا دارد که از صبوری های با تدبیر مدیریت بنیاد مصلی تبریز نیز تقدیری صورت بگیرد و اینکه به شایعات بی توجه نبودند و با ارائه ی دلایل منطقی نسبت به لزوم ساخت پارکینگ در محوطه ی مصلی که یکی از دلایل آن ظرفیت سازی برای خودرو های مراجعه کنندگان به کتابخانه ی مصلی میباشد که روزانه بیش از هزار نفر مراجعه کننده دارد و نیاز بود تصمیم به ساخت این پروژه گرفته بشود.

این پروژه ی ساخت پارکینگ بدون وارد کردن هیچگونه آسیبی و با در نظر گرفتن همه ی جوانب آن به ارگ علیشاه در حال ادامه است،وطرح توسعه ی محوطه ی ارگ به جهت تبریز ۲۰۱۸ کلید خورده است و بزودی به ماحصل آن شاهد خواهیم بود و افرادی که سیاه نمایی کردند،پس از انکه عزم بنیاد مصلی در چنین شرایطی در خیال عموم غیر عقلانی به نطر میرسد ولی پس از اتمام این دو پروژه همانند مصلی شرمنده میشوند و خواهند دید که چه بنیادی و چه افرادی در مقام حرف،صادق و در مقام عمل خیرخواه مردم هستند و ارگ همچنان با قدرت در جای خود مانده است و خواهد ماند.

 

یادداش از : مجید عباچی