تبعات جهانی خشک شدن دریاچه ارومیه را در نظر بگیریم
تبعات جهانی خشک شدن دریاچه ارومیه را در نظر بگیریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا،  بهروز ساری صراف در سمینار یک روزه تحلیل اثرات سلامت بحران دریاچه ارومیه در تبریز اظهار کرد: کشور ما به دلیل بدشانسی اکولوژیکی در مرکز جنب حاره و کمربند پرفشار و میانی کمربند بیابانی قرار گرفته است و در مقابل تنها خوش‌شانسی اکولوژیکی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا،  بهروز ساری صراف در سمینار یک روزه تحلیل اثرات سلامت بحران دریاچه ارومیه در تبریز اظهار کرد: کشور ما به دلیل بدشانسی اکولوژیکی در مرکز جنب حاره و کمربند پرفشار و میانی کمربند بیابانی قرار گرفته است و در مقابل تنها خوش‌شانسی اکولوژیکی آن وجود کوه‌های زاگرس و البرز است که تا حدودی باعث بارندگی می‌شوند.

وی افزود: در صورت بررسی نمودار دمای جهانی از سال ۱۸۸۰ تاکنون شاهد افزایش هرساله‌ی دما هستیم و گرم‌ترین روزها را در طی ۱۰ سال گذشته تجربه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: پس از بحث تروریسم و رکود اقتصادی گرمایش جهانی یکی از عمده معضلات کلان‌شهرها در جهان محسوب می‌شود که این نیز از فعالیت‌های انسانی بیش از سایر عوامل تاثیر می‌پذیرد.

صراف عنوان کرد: انهدام جنگل، تغییرات کاربری زمین‌ها، صنعتی شدن شهرها و سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز و ذغال سنگ از جمله فعالیت‌های انسانی است که باعث افزایش روزافزون گرمایش جهانی شده است.

وی خبر داد: کشورهایی همچون چین و هند که از بیشترین جمعیت برخوردار هستند آلودگی چندانی ندارند اما در کشور ما یاسوج سومین و سنندج هفتمین شهر آلوده‌ی جهان به شمار می‌آیند و روند روزهای پر گرد و غبار در کشومان رو به افزایش است و در صورت ردیابی می‌توان منشا گرد و غبار را کشورهای عربی و بیابان‌های عربستان دانست.

عضو هیئت علمی دانشکده‌ی جغرافیای تبریز با اشاره به روند تغییرات دریاچه‌ ارومیه از قبل از انقلاب اسلامی ایران تا کنون گفت: دوره‌ی تعادل اکولوژیک، استرس شدید و خشکسالی و آبگیری همزمان سدها و استقلال رفتاری دریاچه از اقلیم حوضه‌ی آبریز و دوره‌ی مدیریت منابع آب نمای کلی تغییرات دریاچه‌ی ارومیه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه عدم وجود مدیریت مناسب علت اصلی حال کنونی دریاچه است گفت: تنها در صورتی که ۱۰ درصد تبخیر از سطح دریاچه به درستی مدیریت می‌شد، دریاچه امروزه وضعیت بهتری داشت.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم نیز در این میان عوامل بسیاری را تحت تاثیر قرار داده و عقیم شدن توده‌های باران‌زا و اینکه این توده‌‎ها در صورت بارش نیز سیلاب‌ساز نیستند نیز به این مشکل دامن زد و تنها ۲۰ درصد از توده‌های باران‌زا توان بارش دارند.

صراف با بیان پیشنهادات در راستای حل مشکلات بحران دریاچه گفت: ارائه‌ی برنامه‌های اجرایی قاطع و مدرن توسط مدیران سازمان‌ها، انجام اقدامات ضرب‌الاجل در راستای کاهش مصرف آب و همچنین تدوین برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای جهت فرهنگ‌سازی مصرف بهینه‌ی آب از جمله راهکارهایی است که می‌تواند مفید واقع شود.  

انتهای پیام