افزایش ۵۳ درصدی پروازهای تاخیردار از فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
افزایش ۵۳ درصدی پروازهای تاخیردار از فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، مطمئنا همه ما روزانه گزارش‌های متعددی از تاخیر پروازهای از طریق رسانه جمعی دریافت می‌کنیم و به‌راحتی از کنار آن رد می‌شویم، اما وقتی این تاخیرها را کنار هم قرار می‌دهیم به ارقام سرسام‌آوری می‌رسیم که وقت مشتریان این وسیله […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، مطمئنا همه ما روزانه گزارش‌های متعددی از تاخیر پروازهای از طریق رسانه جمعی دریافت می‌کنیم و به‌راحتی از کنار آن رد می‌شویم، اما وقتی این تاخیرها را کنار هم قرار می‌دهیم به ارقام سرسام‌آوری می‌رسیم که وقت مشتریان این وسیله حمل و نقل هوایی در سایه این تاخیرها به هدر رفته است.

۳۰ درصد از پروازهای شرکت‌های هواپیمایی از فرودگاه تبریز با تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه انجام شد

تنها در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز طی ۶ ماه نخست امسال از مجموع ۳ هزار و ۸۰۸ پرواز خروجی، یک هزار و ۱۳۷ پرواز با تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه انجام شده و به عبارتی ۳۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی از فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز در زمانی غیر از زمان ثبت شده بر روی بلیط‌های فروخته شده به مشتریان انجام شده است.

اما مجموع زمانی که این تاخیرها بر مشتریان خود تحمیل کرده، بیش از ۹۳ هزار دقیقه و این زمان در مدت مشابه سال قبل نیز ۵۱ هزار دقیقه بوده است، البته این برآورد زمانی صرفا برای تاخیرهای بالای ۳۰ دقیقه صورت گرفته که در صورت اضافه شدن این تاخیرها مطمئنا به آمار و ارقام نجومی خواهیم رسید.

افزایش ۵۳ درصدی پروازهای تاخیردار از فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

شاید بتوان با استدلال افزایش پروازها، موضوع افزایش حدودا دو برابری زمان تاخیر را توجیه کرد، هرچند نگاهی به آمار پروازهای سال گذشته و امسال نشان می‌دهد که ۲ هزار و ۷۴۲ پرواز خروجی سال گذشته امسال به رقم ۳ هزار و ۸۰۴ پرواز افزایش یافته و به عبارتی در تعداد پروازهای خروجی شاهد ۲۸ درصد افزایش بوده‌ایم اما در مقایسه ارقام تعداد پروازهای که با تاخیر صورت گرفته تعداد ۶۰۶ پرواز خروجی تاخیردار در ۶ ماهه اول سال گذشته به یک‌‌هزار و ۱۳۷ پرواز تاخیردار رسیده که حکایت از افزایش ۵۳ درصدی این بخش نیز دارد.

با این اوصاف افزایش ۴۶ درصدی زمان تاخیرها در کنار افزایش ۵۳ درصدی پروازهای تاخیردار را شاید نتوان با هیچ استدلالی توجیه‌پذیر کرد، حال آیا پیشرفت نداشتن که هیچ اما پس رفت در کاری آن هم به میزان ۴۶ و ۵۳ درصد در کدام استاندارد و معیاری می‌گنجد که ما باید تاخیر پروازهای شرکت‌‌های هواپیمایی را در آن استاندارد سنجید؟

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در رابطه با تاخیرها اظهار داشت:‌ براساس آمار موجود ۵۰ درصد تاخیرهای فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز تاخیر در ورود است، به این معنی که تاخیرهای اتفاق افتاده در سایر فرودگاه‌ها به تبع آن به پروازهای فرودگاه تبریز منتقل می‌شود.

مصطفی صفایی افزود: ۲۰ درصد تاخیرها نیز مربوط به شرایط جوی، ۲۰ درصد نقص فنی و ۱۰ درصد نیز شامل سایر موارد است.

واکنش مراجع نظارتی به تاخیر هواپیماها

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در تبریز در رابطه با استاندار تاخیرها گفت: براساس استاندار، پروازهای فرودگاهی در اصل نباید تاخیر داشته باشد و در موعد برنامه‌ریزی شده نسبت به انجام پرواز اقدام شود.

صفایی درباره اینکه مراجع نظارتی در قبال این تاخیرها چه واکنشی نشان می‌دهد و برای کنترل آن از چه ابزارهایی استفاده می‌کند، تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشور عملکرد شرکت‌های هواپیمایی را به طور مداوم ارزیابی کرده و  با ابزارهای همچون عدم افزایش پرواز و در معدود مواردی لغو مجوز شرکت‌های هواپیمایی نسبت به تاخیرها واکنش نشان می‌دهد.

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل هوایی با اشاره به توافقاتی و قراردادهای که برای خرید هواپیما صورت گرفته عنوان داشت: درصورت محقق شدن این توافقات و ورود هواپیماهای جدید به شرط اینکه نو باشند و یا حتی عمر کمتر داشتند، می‌توان شاهد تحول در صنعت حمل و نقل هوایی باشیم.

به نظر می‌رسد حوزه‌های نظارتی بر شرکت‌های هواپیمایی نیز با دست‌های بسته کار می‌کنند و مجبور به عدم سختگیری و اعمال قوانین با شرکت‌های متخلف در بحث تاخیرها می‌کند دلیل این عدم سخت‌گیری را نیز می‌توان در کم بودن ناوگان در بخش هوایی، عمر زیاد ناوگان و … که همگی در تاخیرها نقش داشته و باعث افزایش روز به روز تاخیرها می‌شود جستجو کرد.

————————–

نگارنده: زهرا عبداللهی

————————–