ادغام سازمان‌های فرهنگی، ورزشی و گردشگری شهرداری‌ها غیرقانونی است
ادغام سازمان‌های فرهنگی، ورزشی و گردشگری شهرداری‌ها غیرقانونی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حمیدی با انتقاد از ابلاغ ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها از سوی وزارت کشور اظهار داشت: اخیراً بخشنامه‌های ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها و الگوی اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها از سوی وزارت کشور […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حمیدی با انتقاد از ابلاغ ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها از سوی وزارت کشور اظهار داشت: اخیراً بخشنامه‌های ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها و الگوی اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها از سوی وزارت کشور ابلاغ شده و شهرداری‌ها را مکلف به تصویب ساختار جدید کرده‌اند.

وی افزود: بنده نظری درباره ادغام و تجمیع برخی سازمان‌های وابسته به شهرداری با یکدیگر ندارم، اما نسبت به تجمیع سازمان فرهنگی هنری شهرداری، معاونت فرهنگی اجتماعی، سازمان ورزش و گردشگری با یکدیگر نظرات خاص کارشناسی دارم که حاکی از غیرقانونی و غیرمنطقی بودن این ابلاغ وزیر کشور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۵۴ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ تصریح‌شده که ” سازمان اداری شهرداری‌ها به نسبت بودجه و درآمد و حجم کار شهرداری از طرف  شهرداری یا اطلاع انجمن شهر یا همان شورای شهر تهیه و پس از تصویب  وزارت کشور به‌موقع اجرا گذاشته خواهد شد” با این اوصاف مرجع تهیه ساختار و سازمان اداری هر شهرداری، شهرداری مربوطه و مرجع تصویب آن وزارت کشور تعیین‌شده است.

وی ادامه داد: با عنایت به این ماده‌قانونی؛ تکلیف به شهرداری‌ها برای اصلاح ساختارهای مصوب فعلی بر اساس نظرات وزارت کشور در فرصت زمانی تعیین‌شده و همچنین تعیین عناوین مدیریتی و مشاغل موجب سلب اختیارات قانونی شهرداران بوده و خارج از تکالیف مقرر قانونی برای وزارت کشوراست.

حجت‌الاسلام حمیدی تصریح کرد: جالب است بدانید در بند دهم مصوبه جلسه ۶۶ شورای عالی اجتماعی کشور که ریاست آن بر عهده وزیر کشور است؛ صراحتاً آمده که تمامی شهرداری‌ها بایستی معاونت فرهنگی اجتماعی داشته باشند؛ ازاین‌رو به لحاظ قانونی نمی‌توان شهرداری‌ها را مکلف به حذف یک معاونت خاص کرد.

وی با بیان این‌که تجمیع سازمان‌هایی که هر یک کار تخصصی خاص خود را دارد، به زیان شهر تمام خواهد شد، گفت: درحالی‌که تبریز در آستانه سال ۲۰۱۸ میلادی قرار دارد، آیا تجمیع سازمان ورزش، با سازمان‌های گردشگری و فرهنگی هنری و البته حذف معاونت فرهنگی به سود کلان‌شهری مانند تبریز خواهد بود؟

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه این ابلاغ بدون توجه به جایگاه و حجم فعالیت‌های فرهنگی و تخصصی سازمان‌های تابعه شهرداری در کلان‌شهرها ابلاغ‌شده و رنگ و بوی سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دارد، گفت: مثلاً شهر تبریز با جمعیت میلیونی با شهر کوچکی مانند ایلام در یک نگاه ارزیابی‌شده است؛ این در حالی است که پیشینه فرهنگی، اجتماعی، تاریخی تبریز بسیار فراتر از سوابق دیگر شهرهای کوچک است.

وی با تأکید بر این‌که مسئله فرهنگی دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: ناگفته پیداست که ابلاغ جدید وزارت کشور مغایر با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ چراکه رهبری در سخنان مختلف بر اهمیت حوزه فرهنگ و مقابله با جنگ نرم دشمنان سفارش داشته‌اند.

حجت‌الاسلام حمیدی با اشاره به این‌که کارنامه عملکرد معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز مشخص است، اظهار داشت: در سال ۹۳ بیش از ۸۳۰ برنامه، سال ۹۴ بالغ‌بر ۱۶۰۰ و در شش ماهه نخست سال جاری ۱۲۶۹ برنامه اجراشده است که در کل بیش از دو میلیون و ۷۲۰ هزار نفر مخاطب برنامه‌ها بودند.

نصب علائم راهنمای دو کشور همسایه در محدوده مسیرهای شهرداری منطقه ۷

محمدعلی مولاخواه اظهار داشت: با توجه به توسعه ارتباطات بین‌المللی تبریز در سال‌های اخیر، راهنمای دو کشور ترکیه و عراق در محدوده مسیرهای شهرداری منطقه ۷ تبریز طراحی و نصب‌شده است.

وی اضافه کرد: این تابلوها، محورهای «تبریز به اربیل»،  «تبریز به کربلا» و «تبریز به ترکیه» را در مسیر حرکت تورهای زمینی نشان می‌دهد.

شهردار منطقه ۷ تبریز، نصب علائم راهنمای مسیر دو کشور همسایه را در راستای  اهداف تبریز ۲۰۱۸ و افزایش مناسبات گردشگری مؤثر عنوان کرد.

حفظ اصالت میدان ساعت تبریز با اجرای طرح توسعه

محمدعزتی، در توضیح این خبر اظهار داشت: میدان ساعت به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی و نماد تبریز مطرح بوده و بر این اساس، شهرداری تبریز تصمیم دارد با حفظ اصالت این میدان، آن را توسعه دهد.

وی افزود: در طرح توسعه میدان ساعت، هم اکنون در فاز مطالعاتی قرار دارد وتلاش بر این است که با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه معماری، طرحی کامل و سنجیده تهیه کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، با بیان اهمیت مرحله مطالعاتی در این طرح، خاطرنشان کرد: برای تدوین طرحی کامل که تمامی ویژگی‌های یک پروژه زیبا را داشته باشد، باید زمان زیادی صرف مطالعه و بررسی‌های کارشناسانه شود و شهرداری تبریز هم با در نظر گرفتن این امر، طرحی را ارائه خواهد کرد که بتواند نشانگر اصالت این میدان باشد.

عزتی در بخش دیگری از سخنان خود، به مطرح‌شدن بحث موضوع کنترل ترافیک در محدوده میدان پرداخت و اظهار داشت: در جلسات کارشناسی درزمینه کنترل ترافیک میدان نیز راهکارهایی ارائه‌شده  و با توجه به حجم بالای ترافیک در این منطقه، پروژه‌ای را مدنظر قرار می‌دهیم که در روان‌سازی ترافیک سنگین میدان نیز، مؤثر باشد.

وی، همچنین، به نیاز شهر به مکانی برای گردهمایی‌های شهروندان، اشاره کرد و متذکر شد: مهم‌ترین موضوعی که در این پروژه مدنظر قرارگرفته، مساحت میدان و بزرگی آن است تا شهروندان تبریزی هم برای تجمعات و گردهمایی‌ها مکانی مناسب داشته باشند و در مناسبت‌های مختلف بتوان از این قسمت تاریخی شهر، به‌عنوان محل گردهمایی‌ها استفاده کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز در پایان، بابیان اینکه اجرای این پروژه موجب تحولات عمیقی در این قسمت از شهر خواهد شد، گفت: زمینه‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح از مدت‌ها پیش فراهم گردیده و زیرساخت‌های خوبی نیز همانند پیاده راه در خیابان مقصودیه در جوار این میدان ایجادشده است.

پروژه اصلاح هندسی میدان شنب‌غازان در غرب تبریز به‌پایان رسید

محمدباقر چوب‌دار اظهار داشت: پروژه‌ی اصلاح هندسی، جدول‌گذاری و کف سازی، خط‌کشی و نیز نصب علائم ترافیکی در میدان حسینیه واقع در ورودی شنب غازان توسط این منطقه به اتمام رسید.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶، اضافه کرد: این پروژه با توجه به تصادفات مکرر در این میدان و به‌منظور سهولت در تردد وسائط نقلیه و حفظ امنیت عابرین پیاده در محله‌ی شنب غازان، به انجام رسیده است.

پردیس قدس، از مزیت‌های فرهنگی «تبریز ۲۰۱۸» است

صادق نجفی در بازدید از مراحل تکمیلی پروژه مشارکتی پردیس سینمایی قدس، اظهار داشت: تبریز در دوره‌ای،  مهد صنعت سینمای کشور بوده و اولین سینمای کشور نیز در این شهر بنانهاده شده، بااین‌حال، متأسفانه امروز عمده سینماهای شهر، در وضعیت مناسبی نبوده و با معضل فرسودگی مواجه‌اند.

وی اضافه کرد: شهرداری تبریز با در نظر داشتن همین معضل، بازسازی سینما قدس را در قالب مشارکت با حوزه هنری استان موردتوجه قرار داده و تاکنون بیش از ۱ میلیارد تومان برای پیشرفت این پروژه ارزشمند هزینه کرده است.

شهردار تبریز با اشاره به این‌که با بهره‌برداری از پروژه پردیس سینما قدس، شاهد یک مجموعه بانشاط فرهنگی خواهیم بود، ادامه داد: چشم‌انداز پروژه در مرکز شهر، با در نظر داشتن برنامه‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸، حائز اهمیت بوده و در خدمت توسعه مناسبات فرهنگی و هنری و میزبانی رویدادهای مهم ملی و بین‌المللی خواهد بود؛ ازاین‌رو این پردیس، از مزیت‌های فرهنگی «تبریز ۲۰۱۸» است.

وی با تأکید بر اینکه این مرکز مهم باید در خدمت اجرای برنامه‌های فاخر و تأثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های فرهنگی در صورت برخورداری از محتوای متنوع هنری، می‌توانند مخاطبان را از طبقات مختلف اجتماعی جذب کرده و در خدمت اهداف اقتصاد فرهنگی باشند.

شهردار تبریز با اشاره به اجرای برنامه عملیاتی در پنج محور گردشگری مرکز شهر گفت: پروژه پردیس سینمایی قدس، به غنای هر چه بیشتر این برنامه منجر خواهد شد.

اجرای بازار صنایع‌دستی در مجاورت درب تاریخی استانبول

محبوب تیزپاز اظهار داشت: به منظور حمایت از قشر هنرمند شهرو تقویت هنرهای صنایع‌دستی استان، شهرداری این منطقه، از اواخر سال ۹۴، اقدام به احداث بازارچه صنایع‌دستی در مجاورت درب تاریخی استانبول نموده است که تاکنون پیشرفت ۶۵ درصدی داشته و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

شهردار منطقه ۸ اضافه کرد: در این بازارچه صنایع‌دستی ۱۲ باب مغازه اجراشده است که در هر باب مغازه، صنف هنری خاصی فعالیت خواهد  کرد.