لزوم جلوگیری از تکرار حادثه برخورد قطار در سمنان
لزوم جلوگیری از تکرار حادثه برخورد قطار در سمنان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، زهرا ساعی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس با تبریک ۱۶ آذر روز دانشجو، اظهار کرد: از دانشجویان از دست رفته در حادثه غم‌انگیز قطار تبریز- مشهد یاد می‌کنم؛ سرمایه‌های اجتماعی این کشور که غریبانه به سوی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، زهرا ساعی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس با تبریک ۱۶ آذر روز دانشجو، اظهار کرد: از دانشجویان از دست رفته در حادثه غم‌انگیز قطار تبریز- مشهد یاد می‌کنم؛ سرمایه‌های اجتماعی این کشور که غریبانه به سوی معبود شتافتند و ما در غم از دست دادنشان به سوگ نشستیم.

وی افزود: فاجعه تأسف‌بار دو قطار مسافری در استان سمنان که منجر به کشته و مجروح شدن جمع کثیری از هموطنانمان شد، موجب تأسف ملت شریف ایران، رهبری معظم و مقامات نظام شد و خانواده‌های بسیاری که اکثر آنان از خطه سربلند آذربایجان بودند را در غم عزیزانشان داغدار کرد. این حادثه ناگوار وضعیت دردناکی را منجر شد که تلفات جانی و جراحتی سنگینی را در پی داشت.

ساعی ادامه داد: در اولین ساعات وقوع این فاجعه دردناک تمام نیروهای امدادی و خدماتی بسیج شدند تا از گسترش دامنه تلفات کاسته شود و در مسیر امدادرسانی به مجروحان و آسیب دیدگان اقدامات لازم تدارک دیده شود. با همت دولت و نیروهای داوطلب مردمی از وقوع فجایع بعدی جلوگیری شد و مصدومین و مجروحین به مراکز درمانی انتقال یافتند و پیکر وفات‌یافتگان برای احراز هویت به مراکز مربوط منتقل شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه قصور انسانی در این حادثه ناگوار محرز شده، تصریح کرد: باید توجه داشت که ضعف امکانات در استان‌ها خصوصاً در اینگونه حوادث خود را نشان می‌دهد و ما چه راهی جز عذرخواهی از مردم داریم؟ این‌همه طرح، لایحه و قانون چه فایده‌ای دارد اگر در چنین موقعیت‌های فاجعه‌باری امدادرسانی ها با ضعف مواجه شود و به کار نیاید؟ وقوع چنین فاجعه‌ای هرچند که به واسطه خطای انسانی رخ داده باشد برازنده نظام و سیستم حمل و نقل کشور ما نیست. چرا که در عصر سیستم‌های پیشرفته جایگاهی برای قصور انسانی تصویر نشده که بتوانیم ایرادات را متوجه افراد کنیم.

وی با تقدیر از استعفای یکی از مقامات مسئول در حادثه برخورد قطار، افزود: با این حال نباید به همین اقدام بسنده کرد و باید تحقیقات لازم را برای بررسی علل و عوامل وقوع این فاجعه به سرانجام رساند و مقصر یا مقصرین را شناسایی کرد. ضمن تشکر از رئیس جمهور که بلافاصله دستور بررسی علت حادثه را دادند به ایشان تذکر می‌دهم که نمایندگان حوزه انتخابیه تبریز نباید از روند بررسی‌ها بی‌خبر باشند و پس از شنیدن توضیحات کمیته بررسی اقدامات لازم نسبت به برخورد با افراد خاطی در هر سطحی که باشند باید انجام شود.

ساعی در پایان اظهار کرد: مجلس و دولت نیز خود را موظف می‌دانند علل سیستمی وقوع چنین اتفاقات ناگواری را مورد شناسایی قرار دهند تا از تکرار چنین فجایعی پیشگیری شود و نوسازی ناوگان ریلی کشور اعم از لوکوموتیو و واگن باید به طور جدی پیگیری شود.

انتهای پیام