ذخیره ۲ هزار نمونه در بند ناف آذربایجان‌شرقی/ سلول‌های بنیادی می‌تواند ۷۰ نوع بیماری را درمان کند
ذخیره ۲ هزار نمونه در بند ناف آذربایجان‌شرقی/ سلول‌های بنیادی می‌تواند ۷۰ نوع بیماری را درمان کند

طیب عابدینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به دو هزار نمونه در ذخایر بند ناف بانک خون وجود دارد که این رقم در کل کشور ۷۰ هزار است. وی افزود: این نمونه‌ها در موقع تولد در جفت‌ها از بیمارستان‌ها گرفته می‌شود و اگر شرایط سلول‌های بنیادی […]

طیب عابدینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به دو هزار نمونه در ذخایر بند ناف بانک خون وجود دارد که این رقم در کل کشور ۷۰ هزار است.

وی افزود: این نمونه‌ها در موقع تولد در جفت‌ها از بیمارستان‌ها گرفته می‌شود و اگر شرایط سلول‌های بنیادی استخراج شده از بند ناف که حداقل ۶۰۰ میلیون سلول است به دست بیاید در فریز نگهداری شده و در حدود ۲۰ سال می‌توان از آن استفاده کرد.

عابدینی یادآور شد: کشور ایران از نظر ذخیره‌سازی و بانک خونی جزو سه کشور برتر در خاورمیانه است.

مسؤول دفتر نمایندگی سلول‌های بنیادی استان، خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی ذخیره شده خاصیت انتقال از فردی به فرد دیگر دارد به طوری که این انتقال از کشورهای خارجی منجر به هزینه ۳۰۰ میلیونی خواهد شد و این مقدار در ایران دو میلیون و ۴۰۰ است.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی می‌تواند ۷۰ نوع بیماری را درمان کند، گفت: نمونه‌های بسیار زیادی در درمان قطعی لوسمی حاد و لنفاوی مزمن و همچنین درمان فلج مغزی اطفال در ایران وجود داشته است.

عابدینی ابراز داشت: از طریق پزشکان، بیمارستان‌ها، همایش‌‌ها و تبلیغات مردم را به سمت ذخیره‌سازی بند ناف کرده‌ایم ولی باز به همت گسترده و حمایت استانداری و همچنین فرمانداری وجود دارد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه میزان ذخیره‌سازی بند ناف در استان نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته ولی این مقدار برای شهر نخستین‌ها قابل قبول نبوده و باید به بیش از هفتاد درصد برسد.

عابدینی با اشاره به اینکه از سال ۷۸ به استان آذربایجان‌شرقی دفتر نمایندگی سلول‌های بنیادی داده شده است، اضافه کرد: اگر میران علاقه مندی و رغبت در این زمینه زمینه افزایش یابد اقدام به ایجاد نمایندگی‌های زیاد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تنها یک بار برای هر فرد در طول دوران زندگی و در هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد باید در صورت تولد فرزند از این فرصت استفاده شود.