به عشق ایران رکورد کویرنوردی جهان را زدم/ رکورد جدیدم به نام دو سردار شهید آذربایجان خواهد بود
به عشق ایران رکورد کویرنوردی جهان را زدم/ رکورد جدیدم به نام دو سردار شهید آذربایجان خواهد بود

یونس موحد صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز در مورد تعریف کویرنوردی اظهار داشت: پیمایش پای پیاده و انفرادی در وسعت ۲۰۰ کیلومتر به بالا در دو شاخه سرعتی و مسافت بلند در سطح کویری که نقطه آغاز و پایان را شامل می‌شود در کویرهای داخلی و خارجی را کویرنوردی می‌نامند.       وی […]

یونس موحد صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز در مورد تعریف کویرنوردی اظهار داشت: پیمایش پای پیاده و انفرادی در وسعت ۲۰۰ کیلومتر به بالا در دو شاخه سرعتی و مسافت بلند در سطح کویری که نقطه آغاز و پایان را شامل می‌شود در کویرهای داخلی و خارجی را کویرنوردی می‌نامند.      

وی که رکورد‌دار کویر‌نوردی در ایران است متولد ۱۳۶۰ تبریز محله ارک  بوده و در مورد ورودش به این رشته می گوید: بنا به سفارش سردار شهید تهرانی مقدم پدر موشکی ایران که قبل از شهادت‌شان دوستی با ایشان داشتم، وارد رشته کویرنوردی، قطب‌نوردی و آتشفشان‌نوردی شدم.

موحد گفت: در چهار پدیده‌ای جدیدی که در ایران وجود نداشت تمرکز کرده‌ام که پیمایش کویرهای ایران و جهان، صعود سرعتی به قله‌های ارتفاع بالای ۷ هزار متر و بازکردن مسیر جدید در فصل زمستان، صعود سرعتی به قله‌های هیمالیای نپال و پاکستان ۴ پدیده‌ای است که روی آنها فعالیت می‌کنم.

وی تصریح کرد: ما قبلا در ایران کویر‌نورد نداشته چه در مسافت بلند و چه درسرعتی و من اولین نفری هستم که در این رشته فعالیت دارم.

کویرنورد و آتشفشان نورد تبریز گفت: در حال حاضر سه رکورد دارم که در ایران ۴۵۰ کیلومتر مسیر نرمال را در مدت زمان ۵ و نیم روز از شهرستان کاشان به آران بیدگل، طی کردن چند کاراوانسرا و پارک ملی کویر تا پاسگاه سپیداب، کاروانسرای قصر بهرام و برگشت این مسیر در ۵  و نیم روز رکورد ایران بود.

کویر‌نورد آذربایجانی گفت: دومین رکوردم جهانی بوده و طولانی‌ترین مسافت سطح جهان برای اولین بار در فصل زمستان با پای پیاده و به تنهایی از ‌نطقه چهار طاقی در ۳۷  کیلومتری شهرستان کاشان پیمایش شبانه آغاز گردید که در فصل زمستان ۴۱۴ کیلومتر در مدت ۸ زمان  روز و ۱۸ ساعت که بزرگترین سطح مسافت جهان محسوب می‌شود که بسیار چالش‌زا بود و تا حالا کسی به تنهایی آن را در فصل زمستان تجربه نکرده بود.

موحد خاطرنشان ساخت: باید بگویم رکورد آقای رینهو ایتالیا اولین نفر باشگاه ۸۰۰۰ تایی جی ام اس یا صعود‌های بلند فرانسه است که هیمالیانورد، کویر‌نورد و قطب‌نورد است که رکوردهای وی را به صورت ناگهانی تغییر دادم.

وی تصریح کرد: در این سه سالی که وارد عرصه شدم مسئول امداد و نجات کویرهای مرکزی ایران، تنها مربی سازمان امداد و نجات، مسئول کار گروه کویر‌نوردی هیات کوهنوردی تبریز، داوطلب هلال‌‌احمر، عضو امداد و نجات کوهستان تبریز، عضو انجمن یوز پلنگ ایرانی، دیده‌بان حقوقی حیوانات، عضو فدراسیون کوهنوردی، ۱۴ مدرک کوهنوردی دارم و مسئول کار گروه کویر‌نوردی و کوهنوردی کل بسیج ادارات و ورزاتخانه‌ها هستم و همکاری تنگاتنک با هیات کوهنوردی سپاه دارم.

موحد در مورد وضعیت این رشته در ایران گفت: ۱۳ استان کویری داریم اما قبلا هیچ کویرنوردی نداشتیم اما شدیدا استقبال شده است من تنها مربی تنها مربی کویری سازمان امداد و نجات هستم که ۲۵۰ نفر در سمنان و ۴۵۰ نفر در کویر شهداد کرمان آموزش داده‌ام و خیلی مشتاق هستم برای علاقمندان دانش و تجربه خو‌د را در اختیار آنان قرار دهم.

وی افزود: کلیه پروژه‌های کویرنوردی که اجرای می‌شود اهداف ملی و غرور ملی است وجهت احیا کوهنوردی ایران بوده و اهدافی در نظر گرفته می شود که تا کنون کسی کار نکرده است و تنها ورزشکاری حرفه‌ای هستم که بدون عقبه کوهنوردی کارم را شروع کردم و شعاری دارم که اهداف ملی و غرور ملی و داستانی است که از خط مقدم آغاز شده است . من یک فرد انقلابی هستم که روی اهداف ملی  و غرور ملی فعالیت می‌کنم.

 

پروژه ریگ جن

هیمالیانورد تبریزی گفت: پروژه سوم من ریگ جن به مسافت ۲۳۷ کیلومتر سرعتی‌ترین مسافت بلند جهان بود که من در ۴ روز و دو و نیم ساعت پیمایش کردم که در کتاب گینس صفحه ۲۳۷ ثبت شد و من تنها بازمانده منطقه خطرناک ریگ جن هستم.

به گفته وی ریگن جن محدود جغرافیایی ۳۸۰۰ کیلومتر مربع است در استان سمنان که در ۱۰۰ سال اخیر ۱۳ کشته داشته است و تنها منطقه کویری دنیا است که بزرگترین باتلاق نرم جهان قرار گرفته و هیچ گونه آبی در این کویر وجود ندارد و حتی دو کویرنورد معروف به نام‌های سون هیدن و آلفونزو وارد این منطقه نشده و خود نیز اعلام کردند که این منطقه بسیار خطرناک است.

موحد گفت: برنامه آتی من طولانی ترین مسافت بلند سطح جهان است که ۱۲۵۰ کیلومتر پیمایش در دل کویر ایران که بزرگترین کویرنودی در سطح جهان با پای پیاده در سطح جهان برای اولین بار در فصل زمستان است که دو سوم عرض ایران است که قبلا یک قسمت را طی کردم که با روش خطرناک که پیمایش آزاد سرعتی کویر بدون تیم پشتیبان بوده و با پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان امداد و نجات خواهد بود.

کویرنورد جهانی گلایه‌هایی هم داشت که در این مورد گفت: تا به امروز ریالی از هزینه‌های من تامین نشده است و سفارش به تامین   مالی از طرف فرمانداری واستانداری وسپاه پاسداران و سازمان ورزش هنوز نشده است.

وی ادامه داد: در جریان پروژه ریگ جن با وجود کمک ایرانسل و شهرداری تبریز و شورای اسلامی شهر تبریز، ۲۵ میلیون تومان پول هزینه دندانم را بابت ثبت رکورد در گینس گذاشتم و قلب من برای مردم و آرمان‌های انقلاب تپش داشته و تلاش کردم نام ایران را در این کتاب ثبت کنم.

موحد تاکید کرد: در دو ماه مانده به پروژه جدیدم به حمایت‌ سپاه انقلاب اسلامی، شهرداری تبریز، شورای اسلامی، سازمان ورزش، فرمانداری و استانداری نیاز دارم تا یک رکورد دیگر برای ایران ثبت کنم.