تغییرات قانون کار قابل قبول نیست
تغییرات قانون کار قابل قبول نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، ناصر چمنی صبح امروز در نشست ماهانه هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به برخی از تغییرات از جمله در ماده ۴۱ قانون کار اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی دولت عنوان شرایط اقتصادی به عنوان یکی از […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، ناصر چمنی صبح امروز در نشست ماهانه هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به برخی از تغییرات از جمله در ماده ۴۱ قانون کار اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی دولت عنوان شرایط اقتصادی به عنوان یکی از شروط تعیین دستمزد اعلام شده است که مطرح کردن این موضوع در واقع بستر را برای مخالفت با افزایش واقعی دستمزدها فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه بر این اساس دولت در تعیین نرخ دستمزد بیشتر طرف کارفرما را گرفته تا کارگر افزود: در صورت تصویب چنین تغییری در این ماده از قانون کار کارفرمایان به راحتی خواهند توانست از این شرایط به سود خود نهایت استفاده بکنند.

چمنی با تأکید بر اینکه افزودن چنین شرطی به شدت برای جامعه کارگری نگران کننده است، خاطرنشان کرد: هر چند که در حال حاضر نیز افزایش واقعی دستمزدها را نیز شاهد نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه همواره نرخ تورم بیشتر از نرخ رشد دستمزد بوده است، تأکید کرد: آمارهای واقعی نشانگر آن است که کارگران توانایی تامین حداقل‌های زندگی خود را ندارند.

چمنی در ادامه به دیگر تغییرات پیش‌بینی شده در لایحه اصلاح قانون کار از جمله ماده ۲۷ قانون کار تصریح کرد: تغییراتی در این بخش از قانون کار پیش‌بینی شده نقش نهادهای صنفی کارگری از جمله  دخالت و تصمیم‌گیری در ارتباط با فسخ قرارداد به دلیل قصور کارگر  کنار گذاشته می‌شود و جایگاه آنان به‌شدت تضعیف می‌شود.

وی در ادامه به موضوع تجمیع بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: طرح این موضوع که طی این سال‌ها به انحاء مختلف مطرح می‌شود از سوی جامعه کارگری و مشمولان تأمین اجتماعی قابل قبول نیست و وزارت بهداشت درمان باید برای کمبودهای خود فکر دیگری کند.

وحدت جامعه کارگری برای مقابله با هجمه‌های ایجاد شده نسبت به حقوق

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری حرف استان آذربایجان‌شرقی در سخنانی خواستار وحدت جامعه کارگری برای مقابله با هجمه های ایجاد شده نسبت به حقوق این قشر شد و گفت: در صورت توسعه تشکلات و نهادهای صنفی کارگری بستر فعالیت‌های این قشر در بخش‌های مختلف افزایش یافته و  با اتحاد یکدیگر بهتر می‌توانند مسایل خود را طرح و پیگیری کنند.

رضا عظیم‌آذری با بیان اینکه جامعه کارگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، تصریح کرد: آنچه خواسته جامعه کارگری است باید از سوی مسؤولان اجرایی و تصمیم گیران قانونگذار مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری حرف استان آذربایجان شرقی به نقش مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه اشاره کرد و گفت: لازم است نمایندگان مجلس در تصمیم‌گیری‌های مربوط به جامعه کارگری از مشورت با نمایندگان واقعی این قشر بهره بگیرند تا نتیجه بهتری به‌دست آید.

 عظیم آذری در عین حال خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم گردد تا  کارگران باید در مراکز تصمیم‌گیری مربوط به  این قشر از جمله سازمان تامین اجتماعی حضور موثرتری داشته باشند.

در ادامه این جلسه سایر اعضای هیات مدیره کانون انجمن های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی از جمله موسی عباسی، عیسی وفایی، حسین علوی، سعید فتاحی، غفوری در خصوص مسائل مختلف جامعه کارگری به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.