نماینده مردم تبریز در مجلس: توسعه‌ معنویت و اخلاق دینی جامعه در نتیجه‌ توجه به امام‌زادگان است
نماینده مردم تبریز در مجلس: توسعه‌ معنویت و اخلاق دینی جامعه در نتیجه‌ توجه به امام‌زادگان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، محمدحسین فرهنگی در حاشیه آئین غباروبی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی اظهار داشت: امام‌زادگان (ع) حلقه‌های وصل مردم به ائمه اطهار (ع) هستند و مردم به دلیل اینکه از آستان مقدس […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، محمدحسین فرهنگی در حاشیه آئین غباروبی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی اظهار داشت: امام‌زادگان (ع) حلقه‌های وصل مردم به ائمه اطهار (ع) هستند و مردم به دلیل اینکه از آستان مقدس این امام‌زادگان (ع) آثار و کرامت می‌بینند به تبع آن پروانه‌وار دور امام‌زادگان (ع) جمع می‌شوند.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: معنویت و توسعه‌ اخلاق دینی و همچنین حرکت به سمت فضایل اخلاقی در نتیجه‌ توجه به امام‌زادگان (ع) بوده است چراکه همگی این امام‌زادگان (ع) از ذریه اهل‌بیت (ع) بوده و مردم آذربایجان‌شرقی نیز از قدیم نسبت به امام‌زادگان (ع) توجه ویژه‌ای دارند.

وی افزود: امروز نیز ما توفیق حضور در آئین غباروبی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی را داشتیم و با کمک الهی امید است که توفیق حرکت به سمت فضایل اخلاقی را داشته باشیم.

فرهنگی درباره آلایندگی حوالی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی نیز خاطرنشان کرد: در این راستا از اداره دام‌پزشکی استان هم از لحاظ موضوع آلایندگی حوالی امام‌زاده (ع) و همچنین در راستای حفظ سلامتی تغذیه استان که در گذشته شاهد مواردی چون تب‌برفکی و تلف شدن دو هزار و ۵۰۰ رأس دام وغیره بوده‌ایم، نا امیدم.

وی در این راستا تاکید کرد: درباره رفع آلایندگی حوالی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند واحد مورد نظر را ملزم به ایجاد امکاناتی کند که جلوی هرگونه آلایندگی در محیط را بگیرد.

تقویت بنیه امام‌زادگان(ع) باید مورد توجه قرار گیرد

اسماعیل چمنی در حاشیه آیین غباروبی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه ربیع‌الاول اظهار داشت: امام‌زادگان (ع) جزوی از فرهنگ ما بوده و ما نیز هر اندازه که بتوانیم باید در راستای رسیدگی به امام‌زادگان و مناسب کردن شرایط و فضای آن‌ها تلاش کنیم.

وی با تاکید براینکه ما عاشقان اهل‌بیت (ع) هستیم، بیان کرد: امام‌زادگان (ع) اولاد ائمه‌ اطهار (ع) بوده و به همین جهت برای ما ارزشمند هستند و ما نیز باید در مقام عمل به این بقاع متبرکه ارزش قائل شده و آنان را تقویت کنیم، چراکه به‌تبع آن بنیه فرهنگ دینی خود را تقویت کرده‌ایم.

چمنی با اشاره به کشتارگاه موجود در حوالی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی نیز خاطرنشان کرد: در آستان مقدس این امام‌زاده در برخی از روزها بیش از سه هزار نفر زائر حضور می‌یابد، از این رو از مسئولان تقاضا داریم این موضوع را در چارچوب قانون حل کنند.

وی اضافه کرد: ما به هر چیزی که با خلوص نیت از آستان مقدس این امام‌زادگان (ع) و ائمه‌‌اطهار (ع) خواسته‌ایم در نهایت به آن رسیده‌ایم، از این رو با عشق و علاقه مسائل و مشکلات پیرامون آن را نیز پیگیری خواهیم کرد.

لزوم همت تمامی مسئولان در راستای تبدیل امام‌زادگان(ع) به قطب فرهنگی

حجت‌الاسلام محمدرضا خلیلی در حاشیه آئین غباروبی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی، ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه ربیع‌الاول اظهار داشت: مراسم غباروبی و عطر افشانی امام‌زاده سیدمحمد (ع) کججانی هر ماه یکبار انجام شده و نذورات مردم جمع‌آوری و به حساب امام‌زاده (ع) واریز می‌شود. نذورات جمع‌آوری شده از امام‌زاده‌ها در مسیر هزینه‌های عمرانی و جاری خود امام‌زاده (ع) هزینه می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری آیین عباروبی و عطرافشانی امام‌زاده سیدمحمد (ع) کججانی تاکید کرد: این آیین، بعد از اتمام محرم و صفر به جهت آماده‌سازی امام‌زاده به مناسبت حلول ماه ربیع‌الاول است تا فضای امام‌زاده (ع) را جهت حضور زائران آماده کنیم.

خلیلی با اشاره به افراد حاضر در آیین غباروبی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی، افزود: خانواده‌های معزز شهدا، خادمان افتخاری امام‌زاده (ع)، زائران امام‌زاده (ع)، محبان اهل‌بیت (ع)، مسئولان استانی و شهرستانی در این مراسم معنوی حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت حضور مسئولان درآستان مقدس امام‌زاده (ع) بیان کرد: مسئولان با حضور در امام‌زاده‌ها از نزدیک با مشکلات و مسائل موجود در امام‌زاده‌ها و مسیر رفت و آمد زائران آشنا شده و می‌توانند موارد را در حیطه کاری خود و یا به مسئولان دیگر برسانند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو تبریز با تاکید بر کمک مسئولان در راستای ترویج فرهنگ امام‌زادگان (ع) و معارف اهل‌بیت (ع) بیان کرد: باید در جهت گسترش امام‌زادگان تلاش کنیم، چرا که هر اندازه این بقاع متبرکه گسترش یافته و شرایط خوبی داشته باشند، به همان اندازه نیز در خدمت زائران و مردم خواهند بود.

خلیلی درباره بوی نامطبوع کشتارگاهی که حوالی امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی قرار دارد، بیان کرد: ما در چهار سال اخیر به جد پیگیر این موضوع بوده‌ایم و در جلسات مختلف شهر نیز در این راستا صحبت‌هایی کرده‌ایم و فرماندار در این راستا نظر بر حمایت دارند.

وی با اشاره به فرآیند ساخت و ساز امام‌زاده سید محمد (ع) کججانی گفت: اگر بودجه‌ کلان داشته باشیم تکمیل و احداث امام‌زاده نیز سریع انجام می‌شود، ورودی‌ها در حالت فعلی موقت بوده و طبق طرح جامع نیستند، چرا که به خاطر کمبود بودجه اولویت ما درباره رفع مشکلات سرمایش و گرمایش امام‌زاده بوده و موجودی‌ها نیز در این مسیر هزینه می‌شود.

مدیران و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی کشور در تبریز حضور یافتند

مرتضی آبدار گفت: مدیران و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی کشور مطابق برنامه اعلام شده به منظور بررسی‌های نهایی و تطبیق مستندات موجود با نقشه برداری فنی و ژئوفیزیکی امروز پنجشنبه در تبریز و محل آرک علیشاه حضور پیدا کردند.

گفتنی است پس از تشکیل شورای فنی سازمان، در اوایل هفته آینده و طرح نظرات کارشناسان در شورای یاد شده نظر نهایی معاونت میراث فرهنگی سازمان پیرامون احداث پارکینگ در محدوده آرک علیشاه تبریز اعلام خواهد شد.

شایان ذکر است طبق اعلام و توافق صورت گرفته با بنیاد محترم مصلی تا زمان اعلام نتیجه قطعی از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور، توقف عملیات ساختمانی به قوت خود باقی است.