وجود ۱۶۰ هزار معلول در آذربایجان‌شرقی
وجود ۱۶۰ هزار معلول در آذربایجان‌شرقی

محسن ارشدزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه همه ساله سوم دسامبر که امسال مصادف با ۱۳ آذرماه است، روز جهانی معلولان اعلام شده است، اظهار داشت: اختصاص این روز در سال ۱۹۹۲ اتفاق افتاده است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی معلولین انتخاب شده است. وی افزود: در […]

محسن ارشدزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه همه ساله سوم دسامبر که امسال مصادف با ۱۳ آذرماه است، روز جهانی معلولان اعلام شده است، اظهار داشت: اختصاص این روز در سال ۱۹۹۲ اتفاق افتاده است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی معلولین انتخاب شده است.

وی افزود: در آن دوران کنوانسیون جهانی حقوق افراد دارای معلولیت توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده و ایران نیز جزو نخستین کشورهایی است که کنوانسیون حقوق جهانی معلولین را پذیرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی گفت: در سال ۱۳۸۲ قانون جامعه حمایت از حقوق معلولین در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و البته این قانون به علت برخی از نقاط ضعف و مشکلات قانونی در حال اصلاح و مشخص شدن است و مجلس نیز اگر به تصویب رسد برخی از مشکلات موجود  رفع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب این قانون میزان کمک سازمان به معلولین قابل توجه افزایش خواهد یافت.

ارشدزاده با اشاره به اینکه روز جهانی معلولین فرصتی برای یادآوری نیازهای افراد دارای معلولیت است، تصریح کرد: توانمندی‌های افراد دارای معلولیت، مطالبات قانونی معلولین از جامعه و مسئولان، دسترسی معلولین به امکانات و محیط‌های شهری، برابرسازی فرصت‌ها و امکانات، تکالیف همه ما در مقابل شهروندهایی که با مشکلات فیزیکی برخوردار هستند که نباید فراموش شود که این مشکل برای هر شهروند می‌تواند اتفاق بیفتد، را می‌توان در این روز یادآور شد.

وی با تاکید بر اینکه معلولیت یک اتفاقی است که می‌تواند برای همه اتفاق بیافتد، گفت: یادآوری سلامت برای تمام اقشار مردمی بسیار مهم بوده تا با فقط معلولیت را مختص افراد مخصوص ندانند.

۱۰ درصد جمعیت جهان معلول است

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه طبق آمار ۱۰ درصد جمعیت جهان مخصوصا در کشورهای در حال توسعه از طیف‌های مختلف معلولین متاثر است، ادامه داد:  این ۱۰ درصد بزرگ‌ترین اقلیت در جامعه بوده؛ یعنی هیچ اقلیتی ۱۰ درصد جامعه را شامل نمی‌شود و معلولین بزرگ‌ترین اقلیت را تشکیل داده‌اند.

۱۶۰ هزار معلول در آذربایجان‌شرقی/۴٫۲ درصد جمعیت استان معلول هستند

وی به تعداد معلولین در استان اشاره کرد و گفت: در استان ما در حدود ۱۶۰ هزار نفر افراد دارای معلولیت بارز  وجود دارد که در حدود ۴٫۲ جمعیت را تشکیل می‌دهند که از بین این افراد ۶۰ هزار نفر به صورت مستمر از بهزیستی استان بهره‌مند هستند و مابقی بر حسب نیاز و موردهایی که اتفاق می‌افتاد از خدمات بهزیستی استان بهره‌مند می‌شوند.

ارشدزاده افزود: در دو دهه اخیر معلولیت‌های مادرزادی و ژنتیکی، شنوایی و بینایی تا حدود زیادی پیشگیری و کنترل شده ولی متاسفانه معلولیت‌های ناشی از سوانح و حوادث افزایش یافته است.

افزایش ۱۰۰ درصدی معلولیت ضایعه نخاعی از سوانح و حوادث/ ۸۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی

وی گفت: تعداد معلولین ضایعه نخاعی به صورت صد در صد ناشی از سوانح و حوادث بوده است که از بین آن‌ها بیش از ۸۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی استان قرار گرفته است در حالی که این آمار در یک دهه گذشته به تعداد ۲۰۰ نفر هم نمی‌رسید.

مدیرکل بهزیستی استان این سوانح را ناشی از رانندگی، کار و توسعه صنعت و اقتصادی دانست و گفت: در هر کاری برخی از افراد تحت تاثیر برخی از آسیب‌ها قرار می‌گیرند که البته باید از لحاظ امنیت و پیشگیری فکری بر آن‌ها بیاندیشیم تا این آمار افزایش نیابد.

وی ابراز کرد: مراکز غربالگری شنوایی در تمام مراکز بیمارستان، بینایی کودکان سه تا ۶ ساله، مشاوره ژنتیکی و طرح‌های آگاه‌سازی افراد برای پیشگیری از تولد کودک معلول و همچنین آسیب‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین غربالگری اینترنتی نسبی طیف اوتیسم به مناسبت هفته گرامیداشت معلولین از طریق سایت بهزیستی شروع شده که برای خانواده‌هایی که کودکان مشکوک به اوتیسم دارند اجرا شده است.

کنترل میزان معلولیت‌های مادرزادی

ارشدزاده با تأکید بر اینکه با تدوین برنامه‌هایی میزان معلولیت‌های مادرزادی کنترل یافته، اذعان داشت: باید در زمینه کاهش و کنترل معلولیت های ناشی از حوادث راه‌حلی پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه در استان طرح توانمندی مبتنی بر جامعه و یا CBR در حال انجام است، گفت: بیش از ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش این طرح است و به زبان دیگر می‌توان گفت بیش یک میلیون و ۱۴۷ هزار نفر از جمعیت روستا نشین را شامل می‌شود که در آن طرح غربالگرها در هر منطقه به صورت خانه‌به‌خانه به روستاها مراجعه کرده و معلولین را شناسایی کرده و همچنین خدمات در زمینه پیشگیری از تولد کودک معلول به صورت محلی و یا تخصصی انجام می‌گیرد.

بزرگ‌ترین مشکل معلولان اشتغال است

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلات معلولین استان را از زبان بهزیستی بیان کنیم، باید گفت: بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها مشکل اشتغال این افراد است، گفت: اکثر معلولین که دارای شرایط اشتغال بوده و از نظر تحصیلات دانشگاهی عالی هستند، متاسفانه میزان بیکاری در بین معلولین چند برابر بیشتر از افراد سالم است.

وی همچنین بیان داشت: مشکل مهم دیگر تردد معلولین در شهرها و همچنین نامناسب بودن فضای شهری، معابر، فضاهای عمومی و  فضاهای اداری و … برای معلولین مخصوصا معلولینی که با وسایل کمکی تحرک دارند با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.

ارشدزاده به ارائه خدمات مشاوره بهزیستی برای تمام خانواده‌ها که دارای مشکلات روحی روانی هستند، اشاره کرد و افزود: افراد معلول مخصوصا افرادی که در سوانح دچار این مشکل شده‌اند می‌توانند از مراکز استفاده کند و همچنین در مراکز مشاوره ژنتیکی نیز افرادی که در خانواده خود فرد معلول دارند و جز خانواده‌های پرخطر هستند از خدمات این مراکز مشاوره بهره گیرند.

وی با تأکید به اینکه خانواده‌هایی که یک فرزند معلول مادرزادی دارند باید برای فرزند دیگری که می‌خواهند متولد شود خدمات مشاوره‌ای ببیند، گفت: برای پیشگیری از معلولیت‌ها مادرزادی بهزیستی استان در هزینه به یاری خانواده‌ها می‌رسد تا با پیشگیری مناسب کنترل معلولیت مادرزادی را افزایش داد.

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: به مرکز مدیریت بحران و راه‌اهن استان پیشنهاد همکاری در زمینه ارائه خدمات مشاوره به خانواده‌های داغدار و مصدوم در زمینه مشکلات روحی روانی ایجاد شده از بازماندگان حادثه قطار داده شده است.