جدیت در احیای دریاچه ارومیه احساس نمی‌شود
جدیت در احیای دریاچه ارومیه احساس نمی‌شود

صادق نجفی ظهر امروز در کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار داشت: باید قبول کنیم خطر بزرگی ما را تهدید می‌کند و باید کاری کنیم همه مردم و مسئولان قبول کنند این تهدید جدی است و نمی‌دانم در کجای قضیه مشکل وجود دارد که این […]

۱۳۹۵۰۷۱۱۰صادق نجفی ظهر امروز در کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار داشت: باید قبول کنیم خطر بزرگی ما را تهدید می‌کند و باید کاری کنیم همه مردم و مسئولان قبول کنند این تهدید جدی است و نمی‌دانم در کجای قضیه مشکل وجود دارد که این جدیت احساس نمی‌شود.

وی افزود: با این روند مصرف آب در بخش‌های مختلف در ۱۰ سال آینده در کل کشور دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

نجفی با بیان اینکه در سه سال گذشته یکی از کارهایی که انجام دادیم، انتقال آب‌های سطحی تبریز و کانال‌ها و آبگیرهای سنتی به مسیر دریاچه بوده و همچنین روش‌های آبیاری فضای سبز را به قطره‌ای تغییر داده‌ایم، افزود: حدود ۴ متر مکعب آب از زرینه‌رود به تبریز می‌آید و می‌خواهیم ۸۰ درصد آن را به دریاچه انتقال دهیم.

شهردار تبریز اذعان داشت: حدود ۱۶ کیلومتر کانال را در سطح شهر تمام کردیم که می‌تواند تمام آب‌های سطحی را به آن طرف جاده سنتو و از آنجا به دریاچه ارومیه انتقال دهد و در این ارتباط بالای ۲۰ میلیارد تومان شهرداری هزینه کرده است.

این مسئول همچنین به اصلاح کانال‌های مسیر انتهای پل سرداران فاتح، کانال کشی برخی از خیابان‌ های تبریز، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مسیرهای آبی تبریز را به جاده سنتو و از آنجا به آجی‌چای و دریاچه ارومیه وصل می‌کنیم و تصمیم گرفتیم تا پایان سال آینده فاضلاب تمام شهر تبریز را ساماندهی کنیم.

نجفی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۲۵ درصد فاضلاب در تبریز نسبت به سال‌هایی که در تبریز فاضلاب بوده افزایش یافته است، اضافه کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز باید تکمیل شود، این تصفیه‌خانه می‌تواند بیش از ۴ متر مکعب آب انتقال دهد ۵ درصد آبی شود که به دریاچه بریزد.

وی با بیان اینکه ما هر روز چمن را در سطح شهر کاهش می‌دهیم و به سمت کاشت بوته‌ها و درخت‌ها می‌رویم که هم زیبایی بیشتری دارند و هم آب کمی مصرف می‌کنند، افزود: بیش از یک هزار هکتار فضای سبز را در تبریز افزایش دادیم و ۲۵۰ هکتار در عون بن علی کاشت می‌شود و همه اینها را به صورت قطره‌ای آبیاری می‌کنیم.