اختصاص نیافتن بودجه احیای دریاچه ارومیه قابل قبول نیست
اختصاص نیافتن بودجه احیای دریاچه ارومیه قابل قبول نیست

زهرا ساعی اظهار کرد: بحث دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های دولت یازدهم است که قرار شده در طی برنامه ۱۰ ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه در این راستا مشغول فعالیت باشد. وی ادامه داد: در راستای نجات دریاچه ارومیه چندین مرحله تعیین شده است که در بخش اول تثبیت دریاچه بوده تا وضعیت […]

۱۳۹۳۰۷۰۸۰۰۰۵۴۳_photoaزهرا ساعی اظهار کرد: بحث دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های دولت یازدهم است که قرار شده در طی برنامه ۱۰ ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه در این راستا مشغول فعالیت باشد.

وی ادامه داد: در راستای نجات دریاچه ارومیه چندین مرحله تعیین شده است که در بخش اول تثبیت دریاچه بوده تا وضعیت بحرانی و وخیم دریاچه را تثبیت کنند که به لطف خداوند این امر ممکن شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به اینکه اقداماتی از طرف ریاست سازمان محیط زیست انجام گرفته است، افزود: عوامل متعددی باعث شده بود که وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی و وخیم شود که از جمله آنها را می‌توان در مصارف اطراف دریاچه ارومیه، کمبود بارش‌های بارانی و برفی عنوان کرد که دست به دست هم دادند و باعث بحرانی شدن وضعیت بحرانی دریاچه شدند.

وی با بیان اینکه بحث تثبیت دریاچه ارومیه با موفقیت پایان یافته و وارد گام دوم یعنی احیای دریاچه ارومیه شده‌ایم، تصریح کرد: برای احیای دریاچه ارومیه باید بودجه‌ای برای احیا باشد و البته این بدان معنا نیست دولت در این زمینه توجهی ندارد بلکه اهتمام لازم را در مسائل زیست محیطی و محیط زیستی انجام داده و در این زمینه در همه نقاط کشور که آسیب دیده و آسیب‌خیز هستند، همت فراوانی کرده است.

ساعی اضافه کرد: دریاچه ارومیه از بحث فرا منطقه‌ای و ملی خارج شده و به یک بحث جهانی تبدیل شده است؛ به طوریکه آثار ناشی از این بحران که ایجاد شده می‌تواند کل کشورهای همسایگان و سایر کشورها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر تمام نمایندگان استان، شخصا نیز پیگیر این مساله خواهم بود، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید تلاش فراوانی در این زمینه می‌کند و خود سخنگوی دولت نیز در این مساله وارد شده است و تلاش فراوانی می‌کند.

این مسئول افزود: دولت به دلیل مسائل متعدد، هزینه‌های موجود در کشور و … با کمبود بودجه مشکلات متعددی داریم ولی در حال کنترل و مدیریت بوده که به نحو احسن این بودجه صرف مسائل اساسی شود و در تخصیص بودجه به حوزه‌‌های مختلف از جمله عمرانی که به بخش آسیب‌خیز و بحرانی مرتبط است اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی ابراز کرد: این مساله را حتما از سخنگوی دولت پیگیر خواهم بود تا این موضوع را بررسی کرده و بتوانند این اعتبارات را در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار دهند و مرحله احیا نیز شروع شود.

ساعی با بیان اینکه در طی جلسات متعددی که با حضور سخنگوی دولت داشتیم، می‌توان گفت که اعتبارات استان آذربایجان‌شرقی و شمال‌غرب کشور به درستی و مطلوب صورت می‌گیرد، گفت: برای تمام استان‌ها منطبق بر ظرفیت منطقه و شرایط استان اعتبارات لازم استانی اعطا می‌شود و تمام استانداران شاهد این قضیه هستند و در گزارش‌های سالانه عملکرد لحاظ شده است.

وی افزود: به عنوان نماینده این منطقه بررسی‌های لازم در راستای احیای دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار داده و با نوبخت، سخنگوی دولت در این راستا گفت‌وگویی خواهم داشته تا علاوه بر یادآوری، تأکیدات لازم در این زمینه را خواهم داشت تا این مساله را در اولویت خود قرار دهد.

گزارش فارس حاکی است، اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته برای مردم آذربایجان و حتی مردم ایران تا آنجا پیش رفت که آقای حسن روحانی در سفر پیش از برگزاری انتخابات به ارومیه در جمع مردم آذربایجان با بیان این‌که نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: “من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.”

حسن روحانی در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهید آهن‌دوست ارومیه در جواب فریاد هواداران خود مبنی بر اینکه دریاچه ارومیه احیا باید شود، اظهار کرد: “در مرکز مطالعات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل شده و اولین بررسی‌ها به ما می‌گوید اگر خدای ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌ وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد.”

روحانی آن روز به مردم ارومیه قول داد که در اولین روز کاری دولت جدید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد که من به شما قول می‌دهم در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه جزء اولین برنامه‌هایمان باشد.

روز یکشنبه ۲۷ مرداد ماه سال ۹۲ نخستین جلسه هیئت دولت دولت تدبیر و امید برگزار شد و رئیس جمهور در نخستین روز به وعده داده شده در شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل پوشاند. در این جلسه که بیش از سه ساعت طول کشید، بعد از اظهارات روحانی و قرائت منشور اخلاقی دولت، تصمیمات و مصوبات مهمی اتخاذ شد که از جمله آنها برای بهبود وضعیت معیشت مردم و نجات دریاچه ارومیه است.

در این جلسه، هیئت دولت مصوب کرد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.