جعفرصادق تبریزی امشب در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با استناد به بند ۴ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: ما بعد از این موضوع موظف شدیم با اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابل تهدیدات و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و روانگردان با بهره‌گیری از امکانات […]

جعفرصادق تبریزی امشب در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با استناد به بند ۴ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: ما بعد از این موضوع موظف شدیم با اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابل تهدیدات و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و روانگردان با بهره‌گیری از امکانات دولتی و غیردولتی با تأکید بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و تبلیغاتی در محیط خانواده، کار، آموزش و تربیت و مراکز فرهنگی و عمومی صورت گیرد.

وی با اشاره به گفته‌ای از رئیس جمهور مبنی بر اینکه به جوانان امید و نشاط تزریق کنیم تا آنها به سمت مواد مخدر و یا الکل و فساد گرایش نداشته باشند، گفت: در این زمینه دو برنامه که یکی در راستای سند و تدبیر و توسعه بوده که این سند دارای پنج هسته کلیدی است و مهم‌ترین بخش هسته، بهبود سبک زندگی در جامعه یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها بوده که انجام شده است.

معاون درمان علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه بررسی مجموعه تحقیقات گذشته و حال و از وضعیت بیماری‌های شایع و علل موثر بر میزان بروز آنها نشان می‌دهد که عوامل موثر در بروز انواع بیماری‌های مصرف دخانیات و مواد مخدر است، ادامه داد: در این میان مصرف سیگار و قلیان، موادمخدر و مشروبات الکلی به عنوان مثلث مهلک ابتلا به بسیاری از بیماری و نیز عامل کشنده آحاد جامعه انسانی بوده است.

وی در خصوص آمار تعداد معتادین اظهار کرد: در حدود یک چهارم افراد بالغ جهان اعتیاد به استعمال دخانیات دارند و دخانیات عامل یک مرگ از هر ۱۰ مرگ در جهان بین بزرگسالان بوده است و در مجموع می‌توان گفت سالانه در حدود ۶ میلیون مرگ در اثر مصرف دخانیات رخ می‌دهد.

تبریزی افزود: اگر روند کنونی مصرف دخانیات ادامه یابد، تعداد مرگ‌های ناشی از مصرف دخانیات در جهان به هشت میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ شمسی خواهد رسید و بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت در کشور ما سالانه ۶۰ هزار مرگ به علت بیماری‌های وابسته به مصرف دخانیات به ویژه سیگار و قلیان بوده است.

وی با بیان اینکه شیوع استعمال سیگار ۲۱٫۳ درصد در مردان و ۹ درصد در زنان با متوسط ۱۰٫۱۳ نخ سیگار در روز است و این آمار برای استعمال قلیان ۳٫۳ در مردان و ۲٫۰۰۶ در زنان بوده است.

معاون درمان علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه بررسی و تحلیل های وزارت بهداشت حاکی از آن است که مصرف روزانه قلیان تا سال ۸۶ روند کاهشی یا ثابت داشت، افزود: از سال ۸۸ به بعد مصرف قلیان در نوجوانان بیش از دو برابر رشد یافته که این میزان رشد در دختران بیشتر شده است.

وی ابراز کرد: روند استعمال سیگار در استان آذربایجان‌شرقی بسیار نگران کننده است به طوری که ۲۸٫۵۱ درصد مردان و حدود یک درصد زنان سیگار مصرف می‌کنند و متاسفانه این روند در مناطق روستایی رتبه اول و در مناطق شهری رتبه دوم در کشور را داراست که معادل با یک درصد ناخالصی کشور از نظر هدر رفت است.

تبریزی خاطرنشان کرد: مواد مخدر سومین تجارت پرسود بین‌المللی بعد از نفت و اسلحه است.

وی با بیان اینکه هر ساعت ۱۰ میلیارد ریال مواد در کشور معامله می‌شود، گفت: اگر تنها ۱۰ ساعت در روز خرید و فروش مواد انجام شود یک تجارت عظیم و چرخش پولی بسیار بزرگی خواهد بود و همچنین با ادامه این روند ایران در چهل سال آینده بالاترین میزان مصرف مواد مخدر همراه با کشورهای مصر و پاکستان را خواهد داشت.

تبریزی سپس به آماری از میزان مصرف الکل در کشور پرداخت و گفت: ایران از نظر میزان شیوع مصرف الکل در رتبه ۱۶۶ در جهان قرار دارد، اما مسأله نگران‌کننده در این آمار این است که سرانه مصرف در میان افرادی که اقدام به نوشیدن الکل می‌کنند بسیار بالا است و ایران در شاخص جهانی رتبه ۱۹ کشورهای دنیا را دارد و از این نظر حتی از کشورهای آلمان و روسیه نیز بالاتر ایستاده است.

وی تأکید کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مصرف سیگار، مواد و مشروبات الکلی به شدت سلامت مردم را تهدید کرده و به تبع آن شاهد رشد فزاینده مرگ زودرس از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان و تصادفات و حوادث رانندگی در بسیاری از کشورها است.

معاون درمان علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه این موضوع حساسیت بیشتری را در خیلی از کشورها ایجاد کرده است، گفت: نتایج پژوهش های انجام شده نشان می‌دهد که سن شروع مصرف الکل، سیگار و سایر مواد در بین نوجوانان کاهش یافته است و این موضوع به ابهام در تولیت پیشگیری و مبارزه به موضوع بسیار اساسی آموزش و اطلاع‌رسانی برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: در این راستا در طرح تحول نظام سلامت علاوه بر نهادینه سازی غربالگری و درمان معتادین به سیگار مواد مخدر و الکل و پیشگیری اولیه از مصرف انواع دخانیات مواد روان گردان و مشروبات الکلی در نظام مراقبت‌های بهداشتی ادغام و بر آموزش و توانمندسازی خانواده ها و والدین تمرکز شده است.

تبریزی در پایان ایجاد پویش‌های مختلف فصلی از جمله کاهش مصرف نمک، روغن و شکر و تحرک بدنی و نه به مصرف سیگار و قلیان و مواد و الکل و همچنین کنترل استرس و خشونت را بیان کرد و ادامه داد:  اکنون مرکز بهداشت استان سومین پویش را با عنوان نه به مصرف سیگار، قلیان، مواد و الکل با مشارکت مجموعه سازمان‌ها و دستگاه‌های استانی با محوریت کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر طراحی، تدوین و به مرحله اجرا رسانده است که امید است با مشارکت و همدلی و همراهی تمام اعضای موثر در این پویش جامعه را با عوارض سوء و مهلک مصرف این مواد خانمان سوز آشنا کنند.