۵۰ درصد صندلی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی خالی است
۵۰ درصد صندلی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی خالی است

فرزان قالیچی ظهر امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: دانشگاه‌ها از ابتدا به سه صورت نسل اول، دوم و سوم طبقه‌بندی شده‌اند که بر حسب نیاز از نسل اول به نسل سوم تغییر یافته است. وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها تبدیل به مراکز کارآفرین شده‌اند، گفت: متاسفانه به علت هشت […]

فرزان قالیچی ظهر امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: دانشگاه‌ها از ابتدا به سه صورت نسل اول، دوم و سوم طبقه‌بندی شده‌اند که بر حسب نیاز از نسل اول به نسل سوم تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها تبدیل به مراکز کارآفرین شده‌اند، گفت: متاسفانه به علت هشت سال جنگ تحمیلی و بازسازی بعد آن به این مقوله دیر پرداخته شد ولی با تصویب ایجاد دانشگاه‌های علنی کاربردی از جهت مهارت افزایی در سال ۷۳ توانستیم مهارت را در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی با توجه به پتانسیل‌های فراوان اقدامات نوآورانه در جهان مختلف انجام داده است، گفت: انتظار می‌رود اهتمام بیشتری نسبت به دانشگاه‌های علمی کاربردی صورت گیرد تا در این حیطه نیز شاهد فعالیت های شاخص و اثرگذار ار جامعه باشیم.

وی به دغدغه اصلی جامعه که بیماری است اشاره کرد و افزود: با مهارت‌زایی و حمایت مراکز علمی کاربردی مقوله اشتغال در جامعه ایجاد شده و البته در لابه‌لای این موضوع نباید از فعالیت‌های فرهنگی غافل شویم.

قالیچی در همین راستا ادامه داد: هر رشته‌ای در جای خود کاربردی بوده و باید بدانیم مشکل اصلی ما فرهنگی است و مشکلات دیگر فیزیکی با پول حل می‌شوند ولی فقر فرهنگی با پول حل نخواهد شد و باید در این زمینه به رشته‌های علوم انسانی و تقویت آنها و کاربردی کردن آنها توجه ویژه دهیم.

وی برنامه‌های مد نظر برای دست یافتن به کیفیت مناسب در دانشگاه علمی کاربردی را چنین بیان کرد: ساماندهی حوزه‌های مراکز آموزش علمی کاربردی با کاربرد اموزشی، که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی با یادگیری مهارت اشتغال‌زایی کنند و یا در جایی که مشغول هستند کیفیت را بالا ببرند.

قالیچی خاطرنشان کرد: طبق نظرات متفاوت در نشست‌های واحد استانی ادغام دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای با دانشگاه علمی کاربردی بیان شده است که این موضوع در برنامه ششم توسعه نیز عنوان شده است و به احتمال بسیار زیاد تصویب خواهد شد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان به آمار این دانشگاه پرداخت و ادامه داد: پنج هزار و ۹۱۵ نفر کاردان، چهار هزار و ۴۶۳نفر کارشناسی و ۳۹ نفر در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: در حدود ۵۰ هزار فارغ التحصیل از این دانشگاه وجود دارد که تقریبا اکثر آنها با مهارت‌های آموزش دیده مشغول به کار هستند.

قالیچی خاطرنشان کرد: در حدود ۳۷ مرکز فعال علمی کاربردی وجود دارد که ۱۹ دولتی، ۱۰ خصوصی، ۶ عمومی، ۲ نیمه دولتی و دو وابسته که ار حال واگذاری هستند وجود دارد.

این مسؤول یادآور شد: هر موسسه و مرکز دولتی و غیردولتی که آمادگی همکاری با دانشگاه علمی کاربردی برای تربیت افراد متخصص داشته باشد ما آماده پذیرش هستیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین اظهار کرد: در شرایط فعلی ۱۱ هزار دانشجو در استان در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند که این آمار، نسبت به تعداد بیشترین دانشجویان که ۲۱ هزار دانشجو است نشان دهنده خالی بودن ۵۰ درصدی صندلی‌ها است.

قالیچی اذعان کرد: یک هزار و ۸۵۳ نفر مدرس فعال در این دانشگاه وجود دارد که این نیر،قسمتی از اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل را برآورده ساخته است ولی غربالی در بین آنها صورت خواهد گرفت که فقط افراد متخصص و نخبه انتخاب شود تا کیفیت این دانشگاه ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: با توجه به رکود اقتصادی حاکم در کشور امید است دولت برنامه هایی در زمینه علنی کاربردی اعمال کنند و ما در تلاش این هستیم که با این تعداد دانشجو بهترین کیفیت را ارائه دهیم و مهارت‌زا و کارآفرین تربیت کنیم.

قالیچی با بیان اینکه امروزه برخی از،افراد به جای ارزش به خود فرد به مقام و میزان تحصیلات ارزش میدهند گفت: باید بدانیم عالم دانشگاهی و عالم در سایر موارد با مدرک فرق دارد.

وی تاکید کرد: دانشگاه علمی کاربردی با توجه به برخی از عقاید که خواستار تربیت کاردان در این دانشگاه هستند در مقاطع بالاتر نیز فعال بوده ولی ماموریت اصلی خود که تمرکز بر کاردانی است را به خوبی انجام داده و با توجه به اینکه بیشتر بودجه دولتی به پرداخت حقوق میرود این دانشگاه با مهارت‌زایی می‌تواند حلال قسمتی این مشکل باشد.