یمنی‌ها دارند بینی سعودی‌ها را به خاک میمالند/ آمریکا از داعش حمایت تسلیحاتی می‌کند/ترکیه، قطر و عربستان محور شرارتند
یمنی‌ها دارند بینی سعودی‌ها را به خاک میمالند/ آمریکا از داعش حمایت تسلیحاتی می‌کند/ترکیه، قطر و عربستان محور شرارتند

یک قانونگذار در مجلس ایالتی سنای ویرجینیا که چندی قبل به دمشق سفر و با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده بود، در یک مصاحبه از مواضع دولت آمریکا در قبال بحران سوریه انتقاد کرد.     «ریچارد هایدن بلیک» در مصاحبه با پرس‌تی‌وی گفت: «اگر آمریکا تا حدی از (بحران سوریه) بیرون مانده بود، اکنون دیگر […]

یک قانونگذار در مجلس ایالتی سنای ویرجینیا که چندی قبل به دمشق سفر و با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده بود، در یک مصاحبه از مواضع دولت آمریکا در قبال بحران سوریه انتقاد کرد.

 

 

«ریچارد هایدن بلیک» در مصاحبه با پرس‌تی‌وی گفت: «اگر آمریکا تا حدی از (بحران سوریه) بیرون مانده بود، اکنون دیگر جنگی وجود نداشت و مردم در حال بازسازی کشورشان بودند و مهاجران به سوریه بر می‌گشتند، اما آمریکا (ارسال) موشک‌های ضد تانک را تسریع کرد و ما از این به اصطلاح شورشیان میانه‌رو به عنوان مجرایی برای تجهیز النصره که همان القاعده در سوریه است، استفاده کردیم».

سناتور مجلس ایالتی ویرجینیا تصریح کرد: «به نظر من اگر ما (آمریکا) از جنگ در سوریه حمایت نمی‌کردیم، سوری‌ها با همراهی نیروهای متحدشان ایران، لبنان و روسیه به گونه‌ای پیوسته حرکت و مرزهای سوریه را باثبات می‌کردند».

بلیک با رد تمایز قائل شدن بین «شورشیان میانه رو» و تروریست‌ها گفت: «آن‌ها حقیقتا یکی و مشابه هم هستند و آرمان‌هایی مشترک دارند».

وی با اشاره به برنامه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای انتقال سلاح از لیبی به ترکیه و از آنجا به سوریه به منظور تغذیه به اصطلاح «شورشیان میانه رو» تاکید کرد که این برنامه «به برنامه‌ای برای تجیهز همه شورشیان که به طور خاص داعش و القاعده را هم در بر می‌گرفت، تبدیل شد».

قانونگذار ایالت ویرجینیا گفت: «ما این کار را غیر مستقیم انجام می‌دهیم چرا که اقدام مستقیم چنین کاری، غیرقانونی است».

بلیک تصریح کرد: «آمریکا سازمان‌های بسیار خشونت آمیز را در لیست گروه‌های تروریستی قرار نمی‌دهد چرا که آن‌ها عناصر و عواملی هستند که سلاح‌های ما را گرفته و برای داعش و القاعده توزیع می‌کنند».

خبرنگار پرس‌تی‌وی از اظهارنظر نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در خصوص اینکه ایران و روسیه در حال کشتن داعش و تروریست‌ها هستند، سخن گفت و از قانونگذار آمریکایی پرسید چرا رسانه‌ها و مقامات آمریکایی از تهران و مسکو تصویر «آدم‌های بد» را نمایش می‌دهند.

 آقای بلیک با تاکید بر اینکه در این موضوع، نامزد جمهوری‌خواه «از اتفاقاتی که در حال حادث شدن است، فهم درست و مشخصی دارد»، افزود: «برخی اوقات، چنین ادبیاتی باید با حال و هوای موجود سیاسی همراه شود. من برخی از مشاوران او (ترامپ) را می‌شناسم. آن‌ها معتقدند که عزم ما برای ساقط کردن دولت سوریه، خودکشی است و چنین اقدامی تهدیدی نه تنها برای کل خاورمیانه بلکه به معنای واقعی کلمه برای کل جهان تهدید است».

او با هشدار درباره تهدید سرنگونی دولت سوریه برای آمریکا اینطور گفت: «اگر سوریه سقوط کند، برخی سازمان‌های وابسته به القاعده بر آن مسلط خواهند شد، لبنان سقوط خواهد کرد، اردن سقوط خواهد کرد و کل این نقاط بی‌ثبات خواهد شد».

قانونگذار ایالت ویرجینیا در ادامه مصاحبه، عربستان سعودی، ترکیه و قطر را به دلیل حمایت‌ها از تروریست‌ها، «محور شرارت و شیطانی» توصیف کرد.

بلیک گفت: «شاید سه چهارم شورشیان، اصلا سوری نیستند و مزدوران به خدمت گرفته شده از سوی ترکیه، قطر و عربستان سعودی هستند و همین‌ها هم نیروی عمده پشت سر این جنبش تروریستی (در سوریه) هستند».

وی با اشاره به تحرکات آنکارا در کشورهای همسایه خود تصریح کرد: «ترکیه با نیروهای نظامی سنگین و پرحجم خود به عراق و سوریه تجاوز کرده است. ترکیه همین حالا هم، به یک کشور یاغی تبدیل شده است».

آقای بلیک افزود: «همین حالا شما این تهدید فزاینده ترکیه علیه اروپای غربی را می‌بینید. رئیس‌جمهور اردوغان این موضوع را به وضوح روشن کرده که خواهان احیای امپراطوری عثمانی است. او بیش از پیش، تهاجمی شده، او ارتش، مطبوعات آزاد و هر نهاد قدرتمند در دولت ترکیه را سرکوب کرده و تحت کنترل و مشت آهنین خود درآورده و اکنون، یک دیکتاتور مطلق است. او کسی است که گفته خواهان تغییر قانون اساسی است تا قدرتی شبیه به آدولف هیتلر داشته باشد. این، متحد بزرگ ما است و ما با مردی متحد هستیم که می‌خواهد هیتلر شود».

این قانونگذار آمریکایی با انتقاد شدید از اتحاد و ائتلاف کشورش با عربستان سعودی گفت که این کشوری است که در آن «زنان بدون اجازه یک مرد، نمی‌توانند بیرون رفته و یک روزنامه بردارند و نمی‌توانند رانندگی کنند! آیا این بخشی از آزادی بخشی‌ای است که ما درصدد اعمال آن در خاورمیانه هستیم».

او درباره تجاوز نظامی ائتلاف عربستان سعودی به یمن هم اظهارنظر کرد و از مقاومت یمنی‌ها در برابر متجاوزان سعودی تقدیر کرد.

عضو مجلس سنای ایالتی در آمریکا گفت: «خدا آن‌ها (یمنی‌ها) را حفظ کند. یمنی‌ها علی رغم اینکه دارای کشوری کوچک و فقیر هستند، دارند بینی سعودی‌ها را به خاک می‌مالند».

بلیک با تاکید بر اینکه «جهان» به جنایت‌های پرشمار عربستان سعودی در یمن و اذعان دارد، از حمایت آمریکا از پادشاهی سعودی ابراز تاسف کرد.

او ادامه داد: «ما (آمریکا) توجه زیادی به این موضوع (جنایت‌های سعودی‌ها در یمن) نداریم چون آن‌ها متحدان خوبمان هستند».

قانونگذار آمریکایی ادامه روند حمایت از عربستان سعودی و بی‌توجهی به جنایت‌های این کشور در یمن را «مسیر و اقدامی انتحاری و خودتخریبی» برای واشنگتن خوانده است.

او افزود: «پول سعودی به بسیاری از سیاسیون عالی رتبه در بسیاری از کشورهای غربی داده می‌شود و آن‌ها ارتش آمریکا را مانند مزدورانی برای وهابیت، به کار گرفته‌اند».

سناتور ایالتی ویرجینیا ضمن رد ادعای مرسوم در آمریکا درباره «حمایت ایران از تروریسم» گفت: «حقیقت آن است که اگر شما واقعا به تروریسم جهانی نگاه بیاندازید، سرچشمه آن از عربستان سعودی نشات می‌گیرد».

او با مثال زدن از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، انفجار در بوستون آمریکا و حملات تروریستی بروکسل تاکید کرد که این حملات «نمایانگر و بازتاب فلسفه وهابی است».