پیروزی ایران در لبنان، عربستان را وادار به عقب‌نشینی کرد/ریاض موقعیت حزب‌الله را غیرقابل خدشه می‌داند
پیروزی ایران در لبنان، عربستان را وادار به عقب‌نشینی کرد/ریاض موقعیت حزب‌الله را غیرقابل خدشه می‌داند

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی با موضوع موافقت جریان ۱۴ مارس لبنان با انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، این توافق را نشانه پیروزی ایران و عقب‌نشینی عربستان عنوان کرده است. مسئله انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان، ماه‌هاست که به یکی از مباحث اصلی در عرصه سیاسی لبنان بدل شده و این کشور […]

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی با موضوع موافقت جریان ۱۴ مارس لبنان با انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، این توافق را نشانه پیروزی ایران و عقب‌نشینی عربستان عنوان کرده است.

مسئله انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان، ماه‌هاست که به یکی از مباحث اصلی در عرصه سیاسی لبنان بدل شده و این کشور این مدت را بدون رئیس‌جمهور سپری کرده است. مانع اصلی در انتخاب رئیس‌جمهور، مخالفت جریان حامی عربستان به رهبری «سعد حریری» با انتخاب عون بود. با این حال حریری این هفته بالاخره اعلام کرد که از عون حمایت می‌کند.

رویترز این مسئله را نشانه «برتری حزب‌اللهِ مورد حمایت ایران» و «کاهش نقش عربستان سعودی» در لبنان دانسته و نوشته است که این توافق هرچند به یکی از معضلات اصلی در صحنه سیاسی لبنان پایان می‌دهد، اما می‌تواند آغازگر تنش‌های جدید در مسئله تشکیل دولت به نخست‌وزیری حریری باشد.

به نوشته این خبرگزاری، طرح مورد حمایت حریری، سیاست‌های غرب در قبال لبنان را نیز زیر سوال می‌برد، چراکه آمریکا حزب‌الله را گروهی تروریستی خوانده و با نقش‌آفرینی این جنبش مخالف است.

این خبرگزاری مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد ضعیف شرکت ساختمانی سعودی سعد حریری را یکی از عوامل مهم در کوتاه آمدن نخست پیشین لبنان دانسته است.

رویترز نوشته است: «این برهه به مثابه زمان احتضار ائتلاف تحت رهبری حریری است. این ائتلاف بیش از یک دهه است که با حزب‌الله درگیر است، اما فقط شاهد این بوده که قدرت این گروه شیعی روز به روز در لبنان و منطقه افزایش یافته است.

از آنجا که حزب‌الله خدشه‌ناپذیر به نظر می‌رسد، پرونده لبنان از صدر فهرست اولویت‌های منطقه‌ای عربستان سعودی پائین آمده و اکنون این کشور بر مقابله با ایران در یمن، بحرین و سوریه، یعنی جایی که حزب‌الله در حمایت از رئیس‌جمهور بشار اسد می‌جنگند، متمرکز شده است.»

به نوشته رویترز این مسئله موجب شده تا متحدان عربستان در لبنان به فکر حفظ منافع خود بیافتند. با این حال به نظر می‌رسد که برای تشکیل دولت در این کشور همچنان راه نسبتا طولانی‌ای در پیش باشد.

یک دیپلمات که خواسته نامش فاش نشود، گکفته است: «این ریسک جدی وجود دارد که یا حریری نتواند تشکیل دولت دهد، یا اینکه این کار زمان زیادی طول بکشد.»

این دیپلمات همچنین تلویحا عون را تهدید کرده است که اگر آزادی عمل زیادی به حزب‌الله بدهد، ممکن است که آمریکا کمک‌های نظامی خود به لبنان را متوقف کند.

وی گفته است: «اگر ارتش مانند حوزه نفوذ عون عمل کند، تداوم کمک‌ به نیروهای مسلح لبنان، برای غرب دشوار خواهد شد.»