راه‌اندازی ۳ قطب علمی در زمینه زیست فناوری در تبریز
راه‌اندازی ۳ قطب علمی در زمینه زیست فناوری در تبریز

محمدرضا پورمحمدی، شامگاه امروز در نشست مدیران کانون‌های فناوری استان، با موضوع برگزاری چهارمین جشنواره نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز با بیان اینکه دانشگاه تبریز طبق آمار جهانی در بین دانشگاه‌های ایران رتبه ۹ را کسب کرده است، اظهار داشت: طبق آماری که ستاد فناوری اطلاعات ارائه داده است، در حدود […]

محمدرضا پورمحمدی، شامگاه امروز در نشست مدیران کانون‌های فناوری استان، با موضوع برگزاری چهارمین جشنواره نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز با بیان اینکه دانشگاه تبریز طبق آمار جهانی در بین دانشگاه‌های ایران رتبه ۹ را کسب کرده است، اظهار داشت: طبق آماری که ستاد فناوری اطلاعات ارائه داده است، در حدود ۱۰ هزار دانشجو در حوزه فناوری وجود دارد.

وی افزود: بعد از تهران، استان آذربایجان‌شرقی مقام دوم زیست فناوری را کسب کرده است و  ۱۰ مرکز تحقیقاتی معتبر در زمینه زیست فناوری وجود دارد و بیش از ۹ شرکت مختلف در زمینه‌های مرتبط با زیست فناوری هستند.

رئیس دانشگاه تبریز با اعلام اینکه سه قطب علمی در این بخش دنبال می‌شود، گفت: اصلاح مولکولی غلاف، تنوع زیستی بیوتکنولوژی صنایع غذایی و افتتاح سایت و بانک اطلاعات مرکز هدایت حمایت زیست فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: چند نمونه طرح نیز ارائه شده است و برخی از آنها در حال اجرا بوده و در آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

پورمحمدی به طراحی اساسنامه کانون‌ها اشاره کرد و گفت: این اساس‌نامه برنامه استراتژیک برای کانون‌ها خواهد بود و همچنین کنسرسیوم‌هایی سلول‌های بنیادی و سلول‌های گیاهی با مشارکت دانشگاه تبریز، علوم پزشکی تبریز و دانشگاه شهید مدنی تشکیل شده است.

وی همچنین فعالیت‌های در زمینه برنامه‌ریزی مواد شیمیایی و پلیمری و مواد پیشرفته را یادآور شد و ادامه داد: اهداف کلی این طرح ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های دانش بنیان در حوزه پلیمری و شیمیایی و ایجاد ارتباط نظام‌مند و مستمر میان مرکز معرفی شده است.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین به اهداف این پروژه تا سال ۱۴۰۴ را نیز بیان و تصریح کرد: اهداف کمی تشکیل کانون‌ها با محوریت مواد شیمیایی، پلیمری و مواد شیمیایی افزایش سهم اشتعال فارغ التحصیلان متخصص، افزایش ۵۰ درصدی سهم صنایع پلیمر و کامپوزیت در کل تولید ناخالصی داخل استان و بسترسازی برای بازاریابی صادرات محصولات پلیمری و مواد شیمیایی است.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی کانون در زمینه مواد شیمیایی پلیمری، مواد شیمیایی استحصال بضاعت استان در این حوزه، ایجاد ارتباط مستمر میان حوزه‌ها، شناسایی سرمایه مخاطره آمیز سرمایه‌گذاران معتبر و شناسایی و انتخاب زمینه‌ها با اولویت اصلی است.

چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین المللی فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری طی روزهای ۲۰ تا ۲۳ آبان ماه جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.